Geachte meneer Brenninkmeijer,
U heeft een interessant en leesbaar advies geschreven over het bestuur van Amsterdam. In uw inleiding neemt u ons mee naar het jaar 2020 waarin het bestuur na het bespreken van uw rapport een nieuwe cultuur heeft omarmd, alle politieke spelletjes overboord heeft gezet en eendrachtig samen werkt. Dat lijkt me een beetje hoog gegrepen, al help ik u van harte hopen dat dit ervan komt.
U heeft gelijk dat de bestuurscommissies in de stadsdelen een lastige positie hebben. Ze zijn democratisch gekozen en moeten tegelijkertijd het beleid van de centrale stad uitvoeren. Als MKB-Amsterdam merken we ook regelmatig hoe moeilijk dit voor alle betrokkenen kan zijn.
Aan de andere kant is het prettig dat burgers en bedrijven commissies in de stadsdelen aan kunnen spreken als dat nodig is. De bestuurscommissies in de stadsdelen doen dan vaak goed werk. De dubbele pet waar u het over heeft, hoeft geen probleem te zijn als de commissieleden nuchter en oplossingsgericht te werk gaan. We hebben inmiddels goede ervaringen in diverse stadsdelen met bestuurscommissieleden uit diverse partijen, al loopt het niet in alle stadsdelen even soepel.
Hoewel we dus net als u best problemen zien in het huidige stelsel, vragen we ons af of het verstandig is het systeem nu op de schop te nemen. We zitten niet te wachten op weer een slepende en slopende discussie over de stadsdelen. Zeker niet als je kunt verwachten dat deze discussie in de toekomst nog regelmatig terug zal komen.
Terecht benadrukt u het belang van de uitvoering van het beleid. Voor ons is dat het belangrijkste element in uw advies. Amsterdam is wereldkampioen beleid maken, maar is degradatiekandidaat in de uitvoering. Het gemeentelijke nummer 14020 is nu bijvoorbeeld nog niet veel meer dan een doorverbindservice. Dat kan beter, gemeente Amsterdam! Steek eens je licht op bij hoe sommige bedrijven hun klantenservice inrichten en daarmee snel vragen en klachten van hun klanten oplossen.
En ondanks alle inspanningen duren infrastructurele werken nog steeds te lang. De hele binnenstad is in 60 jaar gebouwd. Moet het vervangen van de brug bij de Ceintuurbaan dan bijna twee jaar duren?
We zijn er allemaal erg bij gebaat als de gemeentelijke organisatie meer van haar tijd kan steken in het realiseren van doelen waarover bijna iedereen het eens is. Neem bijvoorbeeld het station Sixhaven aan de noordoever van het IJ. Bewoners en bedrijven vinden in een ruime meerderheid dat dit er zo snel mogelijk moet komen. Hoe kunnen we de denk- en werkkracht van de gemeente mobiliseren dat dit station al over een paar jaar open kan?
Ik geef toe, meneer Brenninkmeijer dat deze ambitie ook best hoog is gegrepen. Maar het lijkt me de moeite waard om hier onze energie in te steken.
Bart Drenth,
voorzitter MKB-Amsterdam
-Eens met deze column? Wordt hier lid van MKB Amsterdam. Wij behartigen jouw belangen in de Stopera en op het Binnenhof.
-Niet eens met deze column? Reageer dan hier.