Eten in Amsterdam

Je verwacht van een land als Nederland dat zoveel voedsel produceert, een hoofdstad die bekend staat is om zijn culinaire cultuur. Voedsel moet passen bij het karakter van die stad: lekker, gezond, duurzaam en betaalbaar. MKB-Amsterdam en KHN-Amsterdam hebben samen een plan gemaakt om dit werkelijkheid te laten worden. Maak van Amsterdam een Food Capital, bij de viering van het 750-jarig bestaan van de stad!

Stad in een agrarisch ommeland

Nederland is de één na grootste exporteur van agrarische producten en één van de grootste agrarische producenten ter wereld.  Desondanks komt slechts een fractie van wat wij hier produceren terecht op het bord van de consument. In Amsterdam is dat slechts drie procent. Het verband tussen de consumptie en de productie van voedsel is dus zwak. En het verband tussen stad en ommeland ook.

Opgaven voor de productie en consumptie

De productie van voedsel staat voor de grote uitdaging om het milieu minder te belasten. Minder gebruik van pesticiden, energie en minder uitstoot van stikstof. Tegelijkertijd is het voor boeren niet makkelijk hun productie winstgevend te maken of te houden. Aan de andere kant consumeren we ongezond. Te zoet, te zout, te vet en te weinig vezels. Dit voedsel is overal verkrijgbaar en relatief goedkoop. Deze opgaven aan zowel de productie- als aan de consumptiekant van voedsel kunnen alleen goed opgelost worden in onderlinge samenhang.

Amsterdam 750 jaar

De viering van het lustrum van de stad Amsterdam leent zich bij uitstek voor het agenderen van maatschappelijke opgaven. Bij het 700-jarig bestaan van de stad in 1975 was een belangrijk thema dat de stad zich had afgekeerd van het IJ. De haven was uit de binnenstad verdwenen en de IJ-oevers waren verlaten. De eerste editie van Sail was bedoeld om de relatie van Amsterdam met het water te herstellen. En dat is gelukt. Niet alleen waren de opeenvolgende edities van Sail een groot succes, ze hebben veel bijgedragen aan een nieuwe invulling van de IJ-oevers en hun rol in de stad.

De ambitie van Food Capital heeft hier wel iets van weg. In dit geval is de ambitie het versterken van de eetcultuur in de stad, door de stad beter te verbinden met het ommeland.

Hoe dan?

De meest zichtbare activiteiten van Food Capital zijn de grote publieksactiviteiten die het goede eten centraal stellen. Met activiteiten in restaurants, kroegen en winkels, maar ook op straat, op TV en op internet. Die evenementen krijgen hun hoogtepunt in 2025. uiteraard ook veel aandacht in de aanloop naar 2025 en de jaren daarna.

Daaronder zitten acties die minder direct zichtbaar zijn en op termijn een minstens zo groot effect hebben. MKB en KHN-Amsterdam ambiëren een rijk geschakeerd en kwalitatief hoogwaardig aanbod. Zo willen ze bijvoorbeeld de groenteboer terug in iedere wijk, óók in het centrum. Voorzitter Bart Drenth van MKB-Amsterdam: “Uitgangspunt is dat we ons richten op wat we wél willen: lekker, gezond, duurzaam en betaalbaar eten op iedere straathoek. Dat lijkt ons effectiever dan vooral te benadrukken wat we níet willen.” Pim Evers van Koninklijke Horeca voegt hier aan toe: “We hebben in de stad al een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt. Het aantal goede restaurants is de afgelopen jaren enorm gestegen. Ook het aanbod van mooie producten is vele malen beter geworden. Nu wordt het tijd om ook het imago van Amsterdam en omgeving als culinaire plek te vestigen.”

Enthousiaste reacties

Het plan van MKB en KHN roept enthousiaste reactie op. De kennisinstelling Amsterdam Green Campus van de Universiteit van Amsterdam ziet Food Capital als een uitgelezen kans om de benodigde veranderingen in de productie van voedsel te versnellen. Directeur Niek Persoon: “Veel boeren willen graag een beter product produceren dat meer verantwoord tot stand komt. Daar is niet altijd voldoende vraag naar. Food Capital kan een positieve spiraal op gang brengen.” Wethouder Ruigrok van Haarlemmermeer ziet Food Capital als een prachtige gelegenheid om mooie producten uit haar gemeente te promoten, zoals bier gebrouwen van oergraan. Haar collega Harry Nederpelt uit Medemblik vraagt aandacht voor de producten uit Noord-Holland Noord, waaronder de Opperdoezer aardappel.

Steun in de gemeenteraad van Amsterdam

Tiers Bakker (SP)

In de gemeenteraad van Amsterdam is er ook veel steun voor het idee. Tiers Bakker van de SP ziet voedsel als een kernthema van de Amsterdamse circulaire economie omdat het een basisbehoefte van de stad is. Volgens Hülya Kat van D66 kunnen bedrijven hier samen met de gemeente goed op inspelen. Bakker ziet kansen voor initiatieven om goed voedsel binnen het bereik te brengen van iedere Amsterdammer, ongeacht de breedte van de beurs. Bakker: “Daarnaast is het MKB de banenmotor van de stad. De gemeente kan door van Amsterdam de voedselhoofdstad te maken deze motor op gang brengen. Daarom steunen we dit plan.” Bakker ziet dat de steun van het plan raadsbreed is. “Dit plan gaan we gewoon uitvoeren.”

 

De achtertuinen van Amsterdam

Bekijk hier ook het filmpje dat Valerie Mens en Willemijn Groen van The New School hebben gemaakt over producten uit de achtertuin van Amsterdam, op ons Youtubekanaal. Met onder meer een warm pleidooi om de gekweekte tilapia te vervangen door de hier gevangen schol.

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Winnaar Product van de Maand februari – De Amsterdamse Ui

Winnaar Product van de Maand februari – De Amsterdamse Ui

De Amsterdamse Ui van De Leeuw Wat is er Amsterdamser dan de Amsterdamse ui? Het is een oerproduct van Amsterdam. In de 19e eeuw ontstaan om het voedsel langer houdbaar te maken. De uien zijn in Nederland gekweekt en in Amsterdam geproduceerd. De Amsterdamse Ui van De...

Product van de Maand mei – Coronaveilig kantoor en school

Product van de Maand mei – Coronaveilig kantoor en school

Corona Veilig Kantoor en Corona Veilige School van Gezonde Werkomgeving BV Corona Veilig Kantoor en Corona Veilige School. Twee websites om bedrijven en scholen te ondersteunen bij de omschakeling naar de anderhalve meter samenleving. Corona veilig kantoor en Corona...

Het was lang niet overal druk in Amsterdam

Het was lang niet overal druk in Amsterdam

De gemeente Amsterdam had afgelopen zondag een oproep geplaatst om niet meer naar de winkelgebieden in de binnenstad te gaan.
Voorzitter Bart Drenth: De gemeente riep het winkelend publiek op om de binnenstad te mijden, maar het was lang niet overal druk in Amsterdam. In veel straten was het juist rustiger dan anders. Als MKB-Amsterdam willen wij ervoor pleiten dat de gemeente specifieker gaat benoemen waar de drukte zich bevindt. Laat weten waar bezoekers nog wel welkom zijn, liever dan het bezoek aan de hele binnenstad af te raden. Ongelukkig is het wel dat veel grote winkelketens publiciteit gaven aan het fenomeen ‘Black Friday’. Drenth: “Eigenlijk zijn veel zelfstandige ondernemers helemaal niet zo blij met dit fenomeen.”En om dit te promoten midden in de pandemie is eigenlijk bizar.”

Dit mag niet meer

Dit mag niet meer

De gemeente Amsterdam vindt sommige feestverlichting overdreven, afleidend of ontsierend. De gemeente wil daarom heldere regels stellen. Er geldt vanaf volgend jaar een meldingsplicht als je feestverlichting op je pand wilt aanbrengen van meer dan een vierkante meter of meer dan tien procent van het geveloppervlak. Daarbij geldt dat je de vormen van de architectuur moet volgen. Verlichting die daar niet aan voldoet, of die bijvoorbeeld ornamenten bedekt mag dan niet meer. Het is dus nog maar zeer de vraag of de feestverlichting van bijvoorbeeld Scheltema volgend jaar nog is toegestaan.

Wat wordt Product van het Jaar 2020?

Wat wordt Product van het Jaar 2020?

Nu alle Product van de Maand winnaars van 2020 bekend zijn, starten we vanaf vandaag met de stemming van Product van het Jaar. Deze verkiezing bestaat uit twee prijzen: de vakjury prijs en de publieksprijs. De vakjuryprijs 2020: alle acht winnaars van Product van de Maand maken kans. De publieksprijs 2020: Top 25 genomineerden met de meeste publieksstemmen. Alle top drie genomineerden van de Product van de Maand verkiezing maken kans om de publieksprijs te winnen. Hoe? Door in de maand december de meeste publieksstemmen te vergaren via een poll. We zetten een social media campagne in waar elk product nog eens goed onder de aandacht wordt gebracht en waarop het publiek kan stemmen. Op onze website staat vanaf 4 december een overzicht met alle top 25 producten en daarmee kun je vrienden, familie en zakelijke relaties attenderen om op een product te stemmen. De uitreiking vindt plaats op onze Nieuwjaarsborrel op donderdag 14 januari.

Winnaar Product van de Maand november!

Winnaar Product van de Maand november!

De zeer oude genever van Loyaal van Wees is door de vakjury van MKB-Amsterdam gekozen als ‘Product van de Maand’ november 2020. Bert Bos: “Het product is sinds de 18e eeuw in de handel. Via café’s, hotels en slijterijen kunnen mensen van dit product genieten. Ook in het Proeflokaal en het historische winkeltje ‘Slijterij De Ooievaar anno 1782’ in de Jordaan waar nazaat Fenny van Wees en haar dochters nog steeds achter de toonbank staat en kantoor houdt. De Loyaal Genever prijkt op de ‘Nationale Inventaris Immaterieel Erfgoed’ en heeft mede bijgedragen dat Amsterdam wereldberoemd is geworden. De oorspronkelijke in de 16e eeuw ontstane distilleertechniek heeft in de gehele wereld navolging gekregen. De vakbekwaamheid betreft niet alleen het technisch maken, de (geheime) receptuur, maar vooral ook het ruiken. Vakvrouw Fenny van Wees is auteur van het Boek ‘Distilleren de kunst van het ruiken’ en geeft nog steeds cursussen om het erfgoed uit te dragen.”