MKB-voorman Drenth: Mee voor schone stad

Bart Drenth begrijpt dat zijn achterban, het MKB mee moet met de ontwikkelingen die volop gaande zijn. Een drukke stad, de behoefte aan schone lucht. ,,Voor ons is het alleen cruciaal dat het bedrijfsleven bereikbaar blijft.” FOTO RONALD BAKKER

Bart Drenth begrijpt dat zijn achterban, het MKB mee moet met de ontwikkelingen die volop gaande zijn. Een drukke stad, de behoefte aan schone lucht. ,,Voor ons is het alleen cruciaal dat het bedrijfsleven bereikbaar blijft.” FOTO RONALD BAKKER

’De verkeersdrukte is zo hoog dat ingrijpen nodig is. Als het aan het bedrijfsleven ligt, stelt het komende college een daad”, zegt voorzitter Bart Drenth van het MKB. „Wordt er bepaald dat de stad over tien jaar niet meer toegankelijk is voor voertuigen die fijnstof uitstoten, dan doet het bedrijfsleven mee.”

En verder?

„We zullen akkoord gaan als de maximumsnelheid binnen de ring teruggaat naar 30 kilometer per uur. Dan is het ook geen probleem meer als scooters en auto’s hetzelfde wegdeel gebruiken.”

Wat wil het bedrijfsleven als wisselgeld voor meer ruimte?

„Voor ons is het cruciaal dat bedrijven bereikbaar blijven. Daar gaan we echt voor op de barricaden. We zullen er hard voor strijden dat leveranciers hun werk kunnen blijven doen. Op plekken aan de randen van de stad zal dat geen probleem zijn, maar in de binnenstad wel.”

Krijgt de fietser niet de overhand in de stad?

„Bredere stoepen en dus meer ruimte voor voetgangers werkt alleen als je ervoor zorgt dat ze niet vol staan met fietsen en scooters. Daar zijn we wel bang voor. Met autoluw kunnen we leven. Er zijn genoeg straten bekend die het beter doen sinds ze autoluw zijn geworden. Alleen maar omdat de voetganger meer ruimte krijgt, rustig door een straat kan lopen en eens stil kan staan voor een winkel.”

Maar nu al blokkeren fietsers en scooters veel stoepen.

„Daar moet echt iets op gevonden worden. Er moeten veel meer fietsenstallingen komen, liefst onder de grond. Fietsers zullen er in de toekomst aan moeten wennen dat ze hun tweewieler niet meer overal voor de deur kunnen stallen. Dat gaat niet meer.

Denk gewoon aan het verleden. Toen was het de gewoonste zaak van de wereld om je auto te parkeren op het Beursplein, het Rokin en de Nieuwmarkt. Dat kun je je nu niet meer voorstellen. Op al die plekken is ruimte gegeven aan de voetganger. Die lijn zullen we steeds verder doortrekken.

Ik moest zelf ook even slikken toen ik laatst op het Rembrandtplein kwam en bleek dat het fietsvrij was. Maar als je erover nadenkt is het onvermijdelijk, omdat de stad anders dichtslibt en de ruimte die we hebben onaangenaam wordt om te leven. Als we het Rokin vol blijven zetten met fietsen, zoals nu gebeurt, dan verliest het gebied zijn functie.”

Maar toch. Is uw achterban wel blij met het terugdringen van de auto?

„Daar hebben we felle discussies over. Er zijn ondernemers die het er soms moeilijk mee hebben. Maar het biedt ook kansen. En flexibiliteit is een tweede levenshouding van ondernemers.”

Hoe flexibel is het bedrijfsleven in het aanleveren van goederen in de binnenstad? Van winkels tot ict-bedrijven.

„Sommige bedrijven hebben daar een oplossing voor. Een winkel als Primark wordt ’s nachts bevoorraad. Maar door meer ruimte te creëren voor voetgangers, kunnen we in de toekomst ook iets ontspannender omgaan met venstertijden. Het beperken van leveranties tussen bijvoorbeeld 8 uur ’s ochtends en 13 uur ’s middags levert stress en frustratie op. Die zogeheten venstertijden kunnen wel minder dwingend. Bij het verder terugdringen van de auto zouden we daar soepeler in moeten worden, want auto pesten willen we niet. Maar we willen het wel leefbaar houden in de stad. Dus hoeft ook niet elke bestelbus de binnenstad in, omdat het efficiënter is de vracht over te laten in kleinere voertuigen.”

Waar wilt u dan overstappen op kleiner vervoer?

„Aan de randen van de stad moeten hubs komen. Dat vergt een gecoördineerde actie. We hebben de overheid daarbij nodig.”

Wil het bedrijfsleven investeren in nieuw materieel?

„Als er een nieuw college komt, dat bepaalt dat over tien jaar alles elektrisch of op groengas moet binnen de ring, dan kunnen we daar prima mee leven. Tegen die tijd zullen lease-bedrijven nieuw aanbod hebben ontwikkeld waar we dan mee uit de voeten. Kleine voertuigen en ruimte bieden aan overslagpunten aan de rand van de stad passen in een moderne stad.

Wij zijn gebaat bij duidelijkheid. En kijk naar het buitenland: China wil alle verbrandingsmotoren afschaffen. In Scandinavië zijn al veel steden autoluw. Amsterdam kan niet achterblijven.

Ondernemers ademen ook de lucht in de stad in, dus ook wij zijn erbij gebaat dat die schoon is. Vervuilde lucht in de stad kost je een paar maanden van je leven. Voertuigen die fijnstof uitstoten, daar moeten we vanaf. Auto’s én scooters. Ook die moeten elektrisch.”

Hoe komen mensen in de toekomst dan in de binnenstad?

„Met beter openbaar vervoer. Daar moeten alle kaarten op worden gezet. En die moet voor heel groot Amsterdam geregeld worden. En dat is groter dan alleen de stadsregio of zelfs de metropoolregio. Kijk naar het gebied van Zandvoort tot Nieuwegein.

Kijk maar naar de vervoersbewegingen. De gemeente Utrecht moet ook aanschuiven in dit overleg. We willen meer snel en efficiënt openbaar vervoer. Amstelveen is soms al lastig te bereiken met het openbaar vervoer. Maak serieus werk van een gemeente-overschrijdend openbaar vervoernetwerk met een stuk of twintig hubs in de regio waar vervoerslijnen bij elkaar komen. Investeer daar in. We krijgen dan een ov-netwerk dat beter wordt benut. En een ov-netwerk dat beter functioneert, wordt ook rendabeler. We hebben nu de keuze om vast te lopen. Of niet.”

Doen we genoeg in de verwachting dat de stad snel zal blijven groeien?

„We krijgen er de komende jaren 50.000 nieuwe woningen bij. Dan is het mooi dat we daar nu ook infrastructuur voor bouwen. Die woningen komen echter op allerlei bedrijventerreinen. En het lijkt erop dat de meeste gemeenten in de regio dezelfde keuze maken. Stem dat beter af.

Blij met een brug over het IJ?

„Straks geldt alles binnen de Ring als binnenstad. De noord- en zuidoever van het IJ zullen dan als een geheel functioneren. We zijn heel erg blij dat de Noord/Zuid-lijn zijn voltooiing gaat naderen en hopelijk volgend jaar zomer rijdt. Voor ons is het van belang dat er nu verder wordt doorgepakt. Maak als gemeente goede afspraken met het Rijk en ga niet rollebollend over straat. Het IJ is een belangrijke vaarroute maar ook een binnenwater. Een brug of tunnel of kabelbaan maakt ons niet veel uit. We zijn blij dat de raad overtuigend heeft gekozen voor een brug en vinden dat die er dan ook zo snel mogelijk moet komen. En de pontjes? Nee, die moeten niet weg. Die moeten blijven. Het is een kwestie van en/en en niet of/of. Ik denk bovendien dat op meerdere plekken vaste verbindingen nodig zijn.”

Ligt het Centraal Station nog wel op de goede plek?

„Zuid is een veel logischer station dan Centraal Station. Het ligt op een betere plek in de stad. Het was ooit een idee van Berlage om op de Zuidas, die er toen nog niet was, het belangrijkste station van de stad te maken. Hij plande het Zuiderstation. Tegenwoordig is station Zuid/WTC een groot succes. Er komen inmiddels meer passanten dan op Den Haag Centraal. Ik zeg wel eens tegen toeristen die naar Centraal Station moeten en per ongeluk de trein naar Zuid hebben genomen, dat ze het goed hebben aangepakt. Meestal ben je via station Zuid sneller en efficiënter bij je hotel dan via het Centraal Station.”

Als we het toch over knooppunten hebben. Is Schiphol nog onze trots?

„Zeker. Zo’n goed bereikbare luchthaven is belangrijk voor de stad. Maar we mogen er best over nadenken of die op de goede plek ligt. Het vliegveld is uit zijn jasje gegroeid. Op een gegeven moment kun je de groei nog wel managen, maar het is nu de tijd om te zeggen dat Schiphol gewoon een nieuwe jas moet. Waar? Ergens in de polder denk ik. Over twintig jaar discussiëren we er niet meer over. Die luchthaven heeft natuurlijk wel goede ov-verbindingen nodig, zoals een hogesnelheidslijn. Er zijn meerdere wereldsteden die een vliegveld op ruim vijftig kilometer afstand hebben. Met een supersnelle verbinding moet het mogelijk zijn om te denken over een plek in de polder.”

Bron: Telegraaf 21-9-2017
Richard van de Crommert

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Bart Drenth

Bart Drenth

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Energie besparen?

Energie besparen?

De wattjemoetweten (Watt) campagne informeert ondernemers over de informatieplicht energiebesparing. De focus van de campagne verschuift naar energiebesparing: www.wattjemoetweten.nl. Meerdere ondernemers zijn geïnterviewd voor de campagne waaronder Klaas Fuite van Bakkerij Fuite. Dit familiebedrijf heeft de afgelopen drie jaar de CO2 footprint van het bedrijf met 30% weten te verminderen.

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

Duurzaam ondernemen in de crisis, is dat realistisch? Veel mkb’ers hebben nu wel wat anders aan het hoofd. In deze crisis lijkt het handig om investeringen uit te stellen, of toch niet?  Olof van der Gaag, voorzitter Duurzaamheidsraad Amsterdam: “doe het juist nu, het...

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum...

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Gemeenten in de regio werken behoorlijk soepel mee aan plannen van ondernemers om te kunnen functioneren in de anderhalve meter economie. Voor sommige aanvragen ligt dat ingewikkeld omdat er meerdere bestuurslagen en beleidsafdelingen bij betrokken zijn. Dit speelt...

RED WAT ER TE REDDEN VALT

RED WAT ER TE REDDEN VALT

Een open brief van onze voorzitter aan de gemeenteraad: stel een taskforce in. Steunmaatregelen van de overheid zijn en blijven nodig. Maar ze zijn niet genoeg. Omdat financiële steun altijd maar een deel van de kosten dekt en uitstel van betaling geen afstel is. Het enige wat deze bedrijven kan redden is dat hun omzet weer op peil komt. En wel zo snel mogelijk.

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame...