Op 13 juni stonden er op uitnodiging van MKB-Amsterdam en BDO ruim twintig ondernemers in het kloppende hart van Tony’s Chocolonely. Als het aan de aanmeldingen had gelegen waren dat er veel meer geweest maar helaas was er maar plek voor een kleine groep.

Slaafvrije chocolade
Chief Chocolate Officer en eigenaar van Tony’s neemt ons mee in zijn ondernemersverhaal. Het is een verhaal van contrasten. Aan het eind van het verhaal staan consumenten die genieten van goede chocolade. Het begin van dit verhaal staan zo’n twee miljoen mensen die nog als slaaf werken in de chocolade keten. Dat zijn vooral kinderen. De meeste boeren laten hen vertrekken op het moment dat zij te sterk worden. Op dat moment kan de boer hen in geval van onenigheid namelijk niet meer de baas. Tony’s werkt aan een chocoladeketen waarin dit onrecht niet meer voor komt. Het bedrijf doet dit door boeren 25% meer te betalen dan de concurrent. In het jaarfairslag leest je de precieze resultaten van Tony’s Chocolonely. De hoop is dat grote afnemers van cacao het voorbeeld van Tony’s zullen volgen. Alles bij Tony’s is er op gericht dat de het succes van het bedrijf door de grote jongens te herhalen is.

Team
Zoals in zo veel bedrijven is het team het hart van de onderneming. Bij Tony’s staan de eigen mensen dan ook op nummer één. Dat wordt ook concreet gemaakt. Wie een kind krijgt, ontvangt een bonus van 1000 euro, er is een BMI bonus voor iedereen die net niet té veel chocolade eet, er is een off piste award voor wie iets gedaan heeft wat eigenlijk niet mag en iedereen kan een aanvraag indienen voor de Tony’s scholarship voor wie iets wil leren dat eigenlijk niets met het bedrijf te maken heeft. Na het team heeft Tony’s haar prioriteiten ook op een rij. Nummer twee zijn namelijk de boeren die dé grondstof leveren voor de chocola maar vooral ook degenen zijn waar een slaafvrije chocolade keten mee valt of staat. Nummer drie zijn de consumenten die dagelijks genieten van chocolade. Vier zijn de klanten, de partijen die de chocolade verkopen. En last but not least in de rij zijn de toeleveranciers.

Proof of the pudding
De chocoladereep van Tony’s Chocolonely vertelt zelf ook een verhaal. Maar dat verhaal leest u op de binnenkant van de wikkel. En die binnenkant dat was ook waar de aanwezige ondernemers zich het tweede deel van de bijeenkomst mee bezig gingen houden. Dat was namelijk de proefles. Wie wel eens een goede wijnproverij heeft bijgewoond kan zich een redelijk beeld vormen van hoe dit onderdeel van het programma er uit zag. Wij kunnen alleen maar zeggen dat ook dit onderdeel zeer geslaagd was. En aan het eind ging natuurlijk iedereen met chocolade naar huis. Niemand verlaat het pand zonder chocolade in de hand. Het is ook daarom dat de postbode de post tegenwoordig aan de deur afgeeft.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Bart Drenth

Bart Drenth

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Energie besparen?

Energie besparen?

De wattjemoetweten (Watt) campagne informeert ondernemers over de informatieplicht energiebesparing. De focus van de campagne verschuift naar energiebesparing: www.wattjemoetweten.nl. Meerdere ondernemers zijn geïnterviewd voor de campagne waaronder Klaas Fuite van Bakkerij Fuite. Dit familiebedrijf heeft de afgelopen drie jaar de CO2 footprint van het bedrijf met 30% weten te verminderen.

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

Duurzaam ondernemen in de crisis, is dat realistisch? Veel mkb’ers hebben nu wel wat anders aan het hoofd. In deze crisis lijkt het handig om investeringen uit te stellen, of toch niet?  Olof van der Gaag, voorzitter Duurzaamheidsraad Amsterdam: “doe het juist nu, het...

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum...

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Gemeenten in de regio werken behoorlijk soepel mee aan plannen van ondernemers om te kunnen functioneren in de anderhalve meter economie. Voor sommige aanvragen ligt dat ingewikkeld omdat er meerdere bestuurslagen en beleidsafdelingen bij betrokken zijn. Dit speelt...

RED WAT ER TE REDDEN VALT

RED WAT ER TE REDDEN VALT

Een open brief van onze voorzitter aan de gemeenteraad: stel een taskforce in. Steunmaatregelen van de overheid zijn en blijven nodig. Maar ze zijn niet genoeg. Omdat financiële steun altijd maar een deel van de kosten dekt en uitstel van betaling geen afstel is. Het enige wat deze bedrijven kan redden is dat hun omzet weer op peil komt. En wel zo snel mogelijk.

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame...