De in te voeren nieuwe milieuzone voor dieselbusjes en de uitbreiding voor vrachtauto’s wordt in delen van de Haven en op de toegangsweg naar de RAI niet ingevoerd. Hiervoor had MKB-Amsterdam samen met andere branche- en ondernemersorganisaties vurig gepleit. De overslag- en scheepsbouw gerelateerde bedrijven zijn sterk afhankelijk van veel en zwaar (inter)nationaal vrachtverkeer. Bij de RAI gaat het om aan- en afvoer van grote materialen voor de te houden beurzen. De nieuwe milieuzone gaat verder voor het gehele gebied binnen de A10 gelden, per 1 november 2020. Op verzoek van het bedrijfsleven komt er wel een gewenningsperiode tot 1 maart 2021, waarin alleen gewaarschuwd gaat worden.

Guido Frankfurther, vicevoorzitter MKB-Amsterdam: “MKB-Amsterdam denkt dat hiermee een goede balans is gevonden tussen economische bedrijvigheid en het versneld schoner krijgen van de Amsterdamse lucht. Want dat laatste is voor ons ook cruciaal. Niet alleen ademen we met z’n allen die vuile lucht in, met alle gezondheidsrisco’s van dien, ook komen bouwinitiatieven in de stad stil te liggen vanwege die luchtverontreiniging”.

De uitgezonderde gebieden betreffen naast de toerit van de RAI de Coen- en de Vlothaven en het westelijk deel van de Noordelijke IJ-Oever. MKB-Amsterdam heeft ook meegedacht over een eerlijk en robuust ontheffingenbeleid voor bijvoorbeeld grote transporten en wanneer bestelde schonere voertuigen nog niet geleverd kunnen worden. Tenslotte kunnen ondernemers nog tot 27 februari 2021 een subsidie aanvragen voor de sloop van hun oude dieselbus.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...