De in te voeren nieuwe milieuzone voor dieselbusjes en de uitbreiding voor vrachtauto’s wordt in delen van de Haven en op de toegangsweg naar de RAI niet ingevoerd. Hiervoor had MKB-Amsterdam samen met andere branche- en ondernemersorganisaties vurig gepleit. De overslag- en scheepsbouw gerelateerde bedrijven zijn sterk afhankelijk van veel en zwaar (inter)nationaal vrachtverkeer. Bij de RAI gaat het om aan- en afvoer van grote materialen voor de te houden beurzen. De nieuwe milieuzone gaat verder voor het gehele gebied binnen de A10 gelden, per 1 november 2020. Op verzoek van het bedrijfsleven komt er wel een gewenningsperiode tot 1 maart 2021, waarin alleen gewaarschuwd gaat worden.
Guido Frankfurther, vicevoorzitter MKB-Amsterdam: “MKB-Amsterdam denkt dat hiermee een goede balans is gevonden tussen economische bedrijvigheid en het versneld schoner krijgen van de Amsterdamse lucht. Want dat laatste is voor ons ook cruciaal. Niet alleen ademen we met z’n allen die vuile lucht in, met alle gezondheidsrisco’s van dien, ook komen bouwinitiatieven in de stad stil te liggen vanwege die luchtverontreiniging”.
De uitgezonderde gebieden betreffen naast de toerit van de RAI de Coen- en de Vlothaven en het westelijk deel van de Noordelijke IJ-Oever. MKB-Amsterdam heeft ook meegedacht over een eerlijk en robuust ontheffingenbeleid voor bijvoorbeeld grote transporten en wanneer bestelde schonere voertuigen nog niet geleverd kunnen worden. Tenslotte kunnen ondernemers nog tot 27 februari 2021 een subsidie aanvragen voor de sloop van hun oude dieselbus.