Grote voet tussen de deur bij MKB-Nederland en VNO-NCW

Netwerkcafé Amsterdam, een groep van proactieve 50plus werkzoekenden, zette in november 2016 letterlijk een grote voet tussen de deur bij MKB-Nederland en VNO-NCW.  Met de actie vroegen zij aandacht voor het probleem dat de kansen voor 50plus werkzoekenden op werk achterblijven, ondanks dat de arbeidsmarkt aantrekt. Oorzaak ‘hardnekkige vooroordelen’ bij werkgevers.

Michaël van Straalen (voorzitter MKB-Nederland) nam de petitie met beide handen aan. Hij deed terplekke toezeggingen die o.a. leiden tot het Grote Vijftigplus Debat 2 maart jl. in Pakhuis de Zwijger.

MKB Nederland maakt werk van 50plus

Het eerste deel van het programma was voor de werkgevers. Op het podium Michaël van Straalen (MKB-Nederland) en Michal van Dantzig (MKB-Amsterdam).

Michaël maakt zich sterk om de achterban, de werkgevers, te vertellen dat zij ondernemerskansen laten liggen door deze groep ervaren werknemers uit te sluiten. Hij heeft een brief opgesteld. In deze brief roept hij de werkgevers op om open te staan voor ‘de voordelen van senioriteit’. De brief is publiek beschikbaar en kan meegestuurd worden door werkzoekenden met hun sollicitatie.

Michal gelooft in positieve beeldvorming. Aantonen dat de vooroordelen onterecht zijn door het tegendeel te laten zien. De brief van MKB-Nederland is een wake-up call voor werkgevers. Ze missen kansen op goede werknemers in een arbeidsmarkt die weer krapper wordt. Als je de 50plus werkzoekenden uitsluit, dan doe je niet alleen de werkzoekenden te kort maar ook de eigen organisatie. Voordelen aan senioriteit zijn er zeker. Denk maar aan competenties die ontwikkeld worden door ervaring. En loyaliteit, ouderen zijn geen jobhoppers. Qua levensfase zitten oudere werknemers in een rustiger vaarwater. En dan is het belangrijk om een open blik te hebben om kwalificaties en competenties te herkennen die je zoekt in een nieuwe medewerker.

Het politieke debat
In het tweede deel van de bijeenkomst werden de kandidaat-kamerleden van 8 politieke partijen aan de tand gevoeld over de standpunten van hun partij. 4 stellingen over de arbeidsmarkt werden aan hun voorgelegd.

Als afsluiter was er een gesproken column van ‘bij lange na geen 50plus’ journaliste Saskia van Huijgevoort van RTL Z. Zij vertelde over een vriend van haar ouders die werkloos werd en met zijn ziel onder zijn arm liep. Tot hij een vriend tegenkwam die in dezelfde positie verkeerde. Door gesprekken met deze vriend voelde hij zich begrepen en gesteund. Saskia vroeg hem, wat was nu het aller moeilijkste aan het werkloos zijn? Zijn antwoord “het verlies van eigenwaarde. Je voelt je ongewenst, niet begrepen, alsof je je moet schamen”. Hij voegde eraan toe “terugkijkend, had ik mijzelf niet zo moeten neerhalen.”

Werkgevers, mis deze wake-up call niet
De krapte op de arbeidsmarkt neemt toe. Wil je blijven groeien als onderneming, dan kan je deze groep waardevolle arbeidskrachten niet aan de kant laten staan.

Dit is een citaat uit de brief van Michaël van Straalen… “Ik kan alleen maar zeggen: vooroordelen zijn niet voor niets vooroordelen. En de ene 50-plusser is de andere niet. Oudere werknemers kunnen van grote toegevoegde waarde zijn in het bedrijf, vanwege hun kennis en kunde, senioriteit, hun (levens)ervaring, betrokkenheid, betrouwbaarheid enzovoorts.”

Lees hier de brief van MKB Nederland.

Over de auteur: Michal van Dantzig is ondernemer met WinWinWerkt, ambassadeur van het Sociaal Akkoord regio Groot-Amsterdam en algemeen bestuurslid van MKB-Amsterdam. Michal schrijft over de arbeidsmarkt vanuit een praktijkgerichte visie en met de intentie om MKB-bedrijven te informeren en te inspireren.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Bart Drenth

Bart Drenth

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Energie besparen?

Energie besparen?

De wattjemoetweten (Watt) campagne informeert ondernemers over de informatieplicht energiebesparing. De focus van de campagne verschuift naar energiebesparing: www.wattjemoetweten.nl. Meerdere ondernemers zijn geïnterviewd voor de campagne waaronder Klaas Fuite van Bakkerij Fuite. Dit familiebedrijf heeft de afgelopen drie jaar de CO2 footprint van het bedrijf met 30% weten te verminderen.

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

Duurzaam ondernemen in de crisis, is dat realistisch? Veel mkb’ers hebben nu wel wat anders aan het hoofd. In deze crisis lijkt het handig om investeringen uit te stellen, of toch niet?  Olof van der Gaag, voorzitter Duurzaamheidsraad Amsterdam: “doe het juist nu, het...

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum...

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Gemeenten in de regio werken behoorlijk soepel mee aan plannen van ondernemers om te kunnen functioneren in de anderhalve meter economie. Voor sommige aanvragen ligt dat ingewikkeld omdat er meerdere bestuurslagen en beleidsafdelingen bij betrokken zijn. Dit speelt...

RED WAT ER TE REDDEN VALT

RED WAT ER TE REDDEN VALT

Een open brief van onze voorzitter aan de gemeenteraad: stel een taskforce in. Steunmaatregelen van de overheid zijn en blijven nodig. Maar ze zijn niet genoeg. Omdat financiële steun altijd maar een deel van de kosten dekt en uitstel van betaling geen afstel is. Het enige wat deze bedrijven kan redden is dat hun omzet weer op peil komt. En wel zo snel mogelijk.

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame...