Het leek zo’n mooi idee, het online samenbrengen van vraag en aanbod op een gebruiksvriendelijke website. Maar de praktijk pakt anders uit. Platforms gedragen zich als monopolisten en pikken een groot deel van de omzet van andere ondernemers in. Een Amsterdams bedrijf wil dit voor de hotelbranche veranderen.
Direct bij het hotel boeken
Deze week werd de website www.hoteliers.com gelanceerd. Een nieuw initiatief om op een eerlijke manier hotels te boeken. Consumenten kunnen daar de prijs en beschikbaarheid van hotels vergelijken. Verschil met andere boekingsites is dat je door kunt doorklikken naar de eigen website van het hotel, zodat je daar direct kunt boeken. Dat scheelt veel commissie. Daarmee zijn zowel klant als hotel beter af. Hoteliers.com levert de software waarmee het hotel de reservering en betaling kan afhandelen.
De eigen website van het hotel is in opmars, het boekingsgemak evenaart tegenwoordig vaak de boekingsites. Op de eigen website kunnen hotels meer informatie kwijt. Bijvoorbeeld over de actuele veiligheidsmaatregelen rond corona of over speciale acties. “Wat is een betere plek om een hotelkamer te reserveren dan op de eigen website van het hotel? We bieden dezelfde kamer aan tegen een lagere prijs, maar doordat we geen hoge commissiekosten kwijt zijn, houden wij meer over en is de gast voordeliger uit. Een klassieke win-win situatie. Hopelijk luidt dit het einde van het commissie tijdperk in,” aldus Hendrik Jan Jenner, Revenue Manager van Luxury Suites in Amsterdam.
MKB-Amsterdam juicht deze ontwikkeling toe. Voorzitter Bart Drenth: “Met dit soort initiatieven kunnen ondernemers hun lot weer in eigen handen nemen. We zouden graag willen dat er daar meer van komen, ook in andere sectoren.”