Bianca van der Lee van Chaud Devant heeft de 10e editie van de Amsterdamse Ondernemersprijs 2017 gewonnen. Van der Lee begon in haar studententijd met een eenmanszaakje in de Pijp en verovert nu de wereld met hippe kokskleding. Ze is in tien jaar tijd de eerste vrouwelijke ondernemer die deze prijs wint.

Bianca van der Lee Het idee voor de hippe kokskleding ontstond zo’n twintig jaar geleden toen Van der Lee een bijbaan had in een restaurant. Toen de kok op een avond uit zijn broek scheurde, verbaasde Van der Lee zich over het ouderwetse model van de broek. Ze kocht wat stoffen op de Albert Cuypmarkt en ontwierp een koksbroek in jeansmodel. Het betekende het begin van het merk Chaud Devant, dat verwijst naar een kreet uit de Franse keuken en betekent ‘Aan de kant, ik heb iets heets in mijn handen.’ Twintig jaar later is Van der Lee uitgegroeid tot een serieuze speler op de Europese markt en actief in meer dan twintig landen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam. Ook werken  twaalf medewerkers in een sociale werkplaats. Van der Lee maakte indruk op de vakjury met haar totaal assortiment aan horecabedrijfskleding, waarbij ze alles zelf ontwerpt en produceert onder een eigen label. Haar kleding wordt door vele top chef-koks gedragen, die ook optreden als ambassadeur van haar bedrijf.

Amsterdamse Ondernemersprijs
Van der Lee werd door een vakjury en door 1.500 ondernemers in de RAI gekozen uit een top 3 van finalisten. Andere finalisten waren Dennis de Borst van snackbarketen FEBO en Sander Lusink van maatpakkenimperium Oger.

De Amsterdamse Ondernemersprijs is de beloning voor de Amsterdamse ondernemer die uitblinkt in creatief en innovatief ondernemerschap. De prijs werd voor de tiende keer uitgereikt op initiatief van de gemeente Amsterdam, MKB-Amsterdam, Rabobank, Het Parool, De Ondernemer en Marktlink. Met maar liefst 91 aanmeldingen streden nooit eerder zoveel ondernemers voor de titel Amsterdamse Ondernemer van het jaar.

Winnaars vorige edities Van der Lee ontving de prijs uit handen van Oos Kesbeke van Kesbeke Fijne Tafelzuren, winnaar van vorig jaar. Eerder winnaars van de Amsterdamse Ondernemersprijs waren: Henk Janssen van Lightwell (2015), Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely (2014), Philip Hillege van Skin Cosmetics (2013), Duncan Stutterheim van ID&T (2012), Ralph Cohen van IceMobile (2011), Felix Guttman van Canal Company (2010), Maarten Beucker Andreae van TTY Internet Solutions (2009) en Atilla Aytekin van Triodor Software (2008).

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Bart Drenth

Bart Drenth

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Energie besparen?

Energie besparen?

De wattjemoetweten (Watt) campagne informeert ondernemers over de informatieplicht energiebesparing. De focus van de campagne verschuift naar energiebesparing: www.wattjemoetweten.nl. Meerdere ondernemers zijn geïnterviewd voor de campagne waaronder Klaas Fuite van Bakkerij Fuite. Dit familiebedrijf heeft de afgelopen drie jaar de CO2 footprint van het bedrijf met 30% weten te verminderen.

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

Duurzaam ondernemen in de crisis, is dat realistisch? Veel mkb’ers hebben nu wel wat anders aan het hoofd. In deze crisis lijkt het handig om investeringen uit te stellen, of toch niet?  Olof van der Gaag, voorzitter Duurzaamheidsraad Amsterdam: “doe het juist nu, het...

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum...

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Gemeenten in de regio werken behoorlijk soepel mee aan plannen van ondernemers om te kunnen functioneren in de anderhalve meter economie. Voor sommige aanvragen ligt dat ingewikkeld omdat er meerdere bestuurslagen en beleidsafdelingen bij betrokken zijn. Dit speelt...

RED WAT ER TE REDDEN VALT

RED WAT ER TE REDDEN VALT

Een open brief van onze voorzitter aan de gemeenteraad: stel een taskforce in. Steunmaatregelen van de overheid zijn en blijven nodig. Maar ze zijn niet genoeg. Omdat financiële steun altijd maar een deel van de kosten dekt en uitstel van betaling geen afstel is. Het enige wat deze bedrijven kan redden is dat hun omzet weer op peil komt. En wel zo snel mogelijk.

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame...