In een uitzending van MKB TV op 15 april spreekt Bart Drenth, voorzitter MKB-Amsterdam, met burgemeester Halsema en Pim Evers, voorzitter Koninklijke Horeca over de coronacrisis, de arbeidsmarkt, circulaire economie en toerisme. In het interview vertelt burgemeester hoe de gehavende stad indruk op haar maakt. De burgemeester laat in het interview de bestuurlijke kant en de menselijk kant zien.

Naast aandacht voor de huidige crisis komt in het gesprek ook voorzichtig op hoe Amsterdam zich kan ontwikkelen na de crisis. In het interview stelt Bart Drenth vragen over de circulaire economie: drie procent van het voedsel wat we in Amsterdam eten is lokaal. De rest van het eten wordt buiten gehaald. Burgemeester Halsema ziet nu een gedwongen moment om hierover na te denken. Ze steunt MKB-Amsterdam om na te denken hoe meer lokaal te gaan produceren. Dat kan de regio sterker en solide maken. MKB-Amsterdam wil samen met andere partners werken aan Amsterdam Food Capital in 2025 Amsterdam, als de stad 750 jaar bestaat.

Naast ontwikkelingen op de arbeidsmarkt wordt er ook wordt gesproken over toerisme, al jarenlang een hot topic in Amsterdam. Burgemeester Halsema wil, als straks het internationale toerisme weer op gang komt, dat Amsterdam zich meer gaat richten op cultuur, goed eten en vrijheid, in plaats van toeristen die stoned op de wallen rondhangen.

De burgemeester sluit af met een emotionele steunbetuiging aan ondernemers. Ze is zich bewust hoe zwaar op dit moment de situatie is voor detailhandel, horeca en lokale ondernemers. “Dank jullie wel, houd vol en zoek ons op als je in nood bent.”

Kijk via ons YouTube kanaal naar de uitzending van MKB TV voor het hele interview: https://youtu.be/fx6m6mEmwTc

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Energie besparen?

Energie besparen?

De wattjemoetweten (Watt) campagne informeert ondernemers over de informatieplicht energiebesparing. De focus van de campagne verschuift naar energiebesparing: www.wattjemoetweten.nl. Meerdere ondernemers zijn geïnterviewd voor de campagne waaronder Klaas Fuite van Bakkerij Fuite. Dit familiebedrijf heeft de afgelopen drie jaar de CO2 footprint van het bedrijf met 30% weten te verminderen.

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

Duurzaam ondernemen in de crisis, is dat realistisch? Veel mkb’ers hebben nu wel wat anders aan het hoofd. In deze crisis lijkt het handig om investeringen uit te stellen, of toch niet?  Olof van der Gaag, voorzitter Duurzaamheidsraad Amsterdam: “doe het juist nu, het...

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum...

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Gemeenten in de regio werken behoorlijk soepel mee aan plannen van ondernemers om te kunnen functioneren in de anderhalve meter economie. Voor sommige aanvragen ligt dat ingewikkeld omdat er meerdere bestuurslagen en beleidsafdelingen bij betrokken zijn. Dit speelt...

RED WAT ER TE REDDEN VALT

RED WAT ER TE REDDEN VALT

Een open brief van onze voorzitter aan de gemeenteraad: stel een taskforce in. Steunmaatregelen van de overheid zijn en blijven nodig. Maar ze zijn niet genoeg. Omdat financiële steun altijd maar een deel van de kosten dekt en uitstel van betaling geen afstel is. Het enige wat deze bedrijven kan redden is dat hun omzet weer op peil komt. En wel zo snel mogelijk.

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame...