In een uitzending van MKB TV op 15 april spreekt Bart Drenth, voorzitter MKB-Amsterdam, met burgemeester Halsema en Pim Evers, voorzitter Koninklijke Horeca over de coronacrisis, de arbeidsmarkt, circulaire economie en toerisme. In het interview vertelt burgemeester hoe de gehavende stad indruk op haar maakt. De burgemeester laat in het interview de bestuurlijke kant en de menselijk kant zien.

Naast aandacht voor de huidige crisis komt in het gesprek ook voorzichtig op hoe Amsterdam zich kan ontwikkelen na de crisis. In het interview stelt Bart Drenth vragen over de circulaire economie: drie procent van het voedsel wat we in Amsterdam eten is lokaal. De rest van het eten wordt buiten gehaald. Burgemeester Halsema ziet nu een gedwongen moment om hierover na te denken. Ze steunt MKB-Amsterdam om na te denken hoe meer lokaal te gaan produceren. Dat kan de regio sterker en solide maken. MKB-Amsterdam wil samen met andere partners werken aan Amsterdam Food Capital in 2025 Amsterdam, als de stad 750 jaar bestaat.

Naast ontwikkelingen op de arbeidsmarkt wordt er ook wordt gesproken over toerisme, al jarenlang een hot topic in Amsterdam. Burgemeester Halsema wil, als straks het internationale toerisme weer op gang komt, dat Amsterdam zich meer gaat richten op cultuur, goed eten en vrijheid, in plaats van toeristen die stoned op de wallen rondhangen.

De burgemeester sluit af met een emotionele steunbetuiging aan ondernemers. Ze is zich bewust hoe zwaar op dit moment de situatie is voor detailhandel, horeca en lokale ondernemers. “Dank jullie wel, houd vol en zoek ons op als je in nood bent.”

Kijk via ons YouTube kanaal naar de uitzending van MKB TV voor het hele interview: https://youtu.be/fx6m6mEmwTc

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Nieuwe aflevering MKB TV: dit is het moment om te innoveren

Nieuwe aflevering MKB TV: dit is het moment om te innoveren

Een crisis is hét moment om nieuwe businessmodellen en nieuwe technologieën uit te proberen. Dit is een belangrijke les uit het verleden. Hoe doen MKB bedrijven dit in deze crisis? MKB TV gaat deze week over hun ervaringen en de tips die ze voor jou hebben.

Winnaar Product van de maand: Jitske Naberman van Dutch Museum Gift Shop

Winnaar Product van de maand: Jitske Naberman van Dutch Museum Gift Shop

Dutch Museum Gift Shop is door een vakjury van MKB-Amsterdam gekozen als ‘Product van de Maand’. Dat stond voor deze ene keer helemaal in het teken van producten die van nut zijn in de coronacrisis. DMGS is een online platform voor museumwinkels met als doel musea extra inkomsten te genereren in de anderhalve meter economie. De winnares Jitske Naberman over ondernemen en digitalisering: “ga zo snel mogelijk aan de slag. Volg (veelal gratis) webinars, ga uitzoeken wat de concurrentie doet. Bedenk wat jij belangrijk vindt.”

Sta niet stil en innoveer

Sta niet stil en innoveer

Whello is een online marketingbureau. Voor de crisis zat het kantoor van Whello vol, nu werken de mensen voor een deel thuis. Alles wat zij daarvoor nodig hebben is een wifi- verbinding en hun laptop. Zo werken ze met tools als Google business en chatprogramma Slack volledig in de Cloud. We vragen aan Serge de Sousa co-founder van Whello wat zijn advies is aan MKB’ers in deze coronatijden.

Mediation Amsterdam, online dienstverlening heeft ook voordelen

Mediation Amsterdam, online dienstverlening heeft ook voordelen

Tabitha van den Berg, partner bij Mediation Amsterdam, ondersteunt ondernemers in conflictmanagement. Welke stappen maken de mediators in deze tijden van digitalisering? Welke adviezen hebben zij voor ondernemers die nu met spanningen te maken hebben?

Coaching ondernemers

Coaching ondernemers

Zit je als ondernemer op dit moment in zwaar weer? Maak gebruik van gratis professionele coaching! Normaal gesproken betalen ondernemers een eigen bijdrage van 150 euro. Het ministerie van EZK geeft meer subsidie aan het OKB.Staatssecretaris Mona Keijzer wil naast financiële steun ook naar andere manieren zoeken om ondernemers bij te staan.