Al jaren ben je fietstaxi chauffeur of heb je een mooi bedrijf opgebouwd dat toeristen door de stad vervoert. Je hebt een keurige vergunning en nooit problemen met de instanties. In december doe je een aanvraag voor vernieuwing van je vergunning per 1 april van het volgende jaar. Natuurlijk ga je ervan uit dat die verleend wordt. En dan op 29 maart krijg je de afwijzing in de bus.

Gevolg: geen vergunning, geen bedrijf en dat is geen slechte 1 april grap. De gemeente Amsterdam laat ondernemers twee dagen van te voren weten dat ze niet door mogen met hun bedrijf. Ook de zogenaamde vergelijkende toets die de gemeente heeft ingesteld voldoet niet. Althans, een van de ondernemers – 8 jaar fietstaxibedrijf, twee universitaire studies, zeven talen sprekend – geeft aan niet te weten wat hij had moeten doen om voldoende te scoren op de toets. Het is ronduit nonchalant om zo met ondernemers om te gaan. Ondernemers die prachtig passen in fietsstad Amsterdam en bovendien een stil, schoon en snel alternatief bieden om door de stad te bewegen. Een klant van een andere fietstaxi, Nick Heard uit Londen, neemt de moeite om zijn verbazing met ons te delen:

Recent bezocht ik de prachtige stad Amsterdam met mij vrouw Anna. Tijdens ons verblijf besloten we de fietstaxi te nemen naar een van onze bestemmingen. Het was een korte rit, maar onze chauffeur Eugenie was zo’n positieve, vrolijke en informatieve persoonlijkheid (met een onontkoombare liefde voor Amsterdam) dat we besloten de volgende dag een langere rit met haar te maken. Tegen het eind van die rondrit vroeg ik haar naar haar onderneming. Ze vertelde hoe ze haar eigen taxi had gekocht, de randzaken keurig had geregeld en hoe ze vele uren had geïnvesteerd om haar bedrijf op te bouwen. Ze vertelde ook dat ze nog wachtte op verlenging van de vergunning en dat ze zich daar zorgen over maakte. Ik verzekerde haar dat dit wel goed zou komen en vroeg mezelf af waarom iemand haar de vergunning zou willen ontzeggen.

Ik hoor echter dat Eugenie geen vergunning heeft gekregen. Nu is iemand die een prachtige persoonlijkheid heeft, met passie haar werk doet en een absolute meerwaarde vormt voor Amsterdam, de kans ontnomen om haar vreugde naar de straten van Amsterdam te brengen en ondertussen een eerlijke boterham te verdienen. Hoe kan dit in hemelsnaam een juiste gang van zaken zijn?”

Hoe kan dit de goede manier van doen zijn vragen ook wij ons af. Wij stellen dan ook voor dat de gemeente deze ondernemers drie maanden geeft om hun bedrijven af te bouwen. Dan kunnen verzekeringen en huren voor opslag worden opgezegd, fietsen worden verkocht en gezocht worden naar een nieuwe inkomstenbron. Verder vragen wij de gemeenten bij het verlenen van een vergunning de bewezen staat van dienst mee te nemen in de afweging voor het verstreken van een vergunning. Fietsstad Amsterdam moet goed omgaan met fietsende ondernemers.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Bart Drenth

Bart Drenth

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Energie besparen?

Energie besparen?

De wattjemoetweten (Watt) campagne informeert ondernemers over de informatieplicht energiebesparing. De focus van de campagne verschuift naar energiebesparing: www.wattjemoetweten.nl. Meerdere ondernemers zijn geïnterviewd voor de campagne waaronder Klaas Fuite van Bakkerij Fuite. Dit familiebedrijf heeft de afgelopen drie jaar de CO2 footprint van het bedrijf met 30% weten te verminderen.

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

Duurzaam ondernemen in de crisis, is dat realistisch? Veel mkb’ers hebben nu wel wat anders aan het hoofd. In deze crisis lijkt het handig om investeringen uit te stellen, of toch niet?  Olof van der Gaag, voorzitter Duurzaamheidsraad Amsterdam: “doe het juist nu, het...

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum...

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Gemeenten in de regio werken behoorlijk soepel mee aan plannen van ondernemers om te kunnen functioneren in de anderhalve meter economie. Voor sommige aanvragen ligt dat ingewikkeld omdat er meerdere bestuurslagen en beleidsafdelingen bij betrokken zijn. Dit speelt...

RED WAT ER TE REDDEN VALT

RED WAT ER TE REDDEN VALT

Een open brief van onze voorzitter aan de gemeenteraad: stel een taskforce in. Steunmaatregelen van de overheid zijn en blijven nodig. Maar ze zijn niet genoeg. Omdat financiële steun altijd maar een deel van de kosten dekt en uitstel van betaling geen afstel is. Het enige wat deze bedrijven kan redden is dat hun omzet weer op peil komt. En wel zo snel mogelijk.

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame...