Een crisis kan ook een weg naar verbetering zijn door als ondernemer bewuste keuzes te gaan maken. Het gaat om de juiste afslag te nemen. Het maken van een groeiplan kan hierbij helpen, welke focus breng ik aan om tot succes te komen? Tijdens de bankencrisis in 2011 was er een behoorlijke stagnatie van de economie. Grote en kleine ondernemingen werden geraakt, waaronder veel mkb-ondernemers. Bert Bos, bedrijfskundige, bedacht vanuit de praktijk een methodiek voor bedrijven om weer te groeien. De methodiek wordt nu ook aangeboden bij de Hogeschool van Amsterdam: de Mastercourse StartUp-ScaleUp aan. De samenwerking met de HvA geeft ondernemers een kans om zich te ontwikkelen.

Bert Bos gebruikt de inzichten ook de werkgroep Groei van MKB-Amsterdam. De werkgroep organiseert het ‘Product van de Maand’, groeispecials en workshops/webinars gericht op groei. Kijk de uitzending van een live webinar van MKB TV terug om inspiratie en tastbare tips om je bedrijf (weer) in een opwaartse groeicurve te krijgen.

Over de Mastercourse
De Mastercourse duurt twee maanden en op drie vrijdagen zijn de colleges. Het is een combinatie van theorie en praktijk met bedrijfskundige onderwerpen als de life cycle, de triangel strategy-structure-culture, duurzaamheid, digitale economie, HRM, Marketing en verdienmodellen. Als bedrijf ga je concreet aan de slag met het maken van een doorgroeiplan. Naast het aanbieden van de methodiek en dit zelf concreet toepassen is de wisselwerking en interactie tussen de deelnemers waardevol. De aanpak werkt ook als er geen crisis is. Als bedrijf krijg je zicht op: wat wil ik de komende drie jaar gaan doen met mijn bedrijf? Ben ik in controle? Welke focus breng ik aan om tot succes te komen?

Interesse? Voor meer informatie  www.hva.nl/startupscaleup

 

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Energie besparen?

Energie besparen?

De wattjemoetweten (Watt) campagne informeert ondernemers over de informatieplicht energiebesparing. De focus van de campagne verschuift naar energiebesparing: www.wattjemoetweten.nl. Meerdere ondernemers zijn geïnterviewd voor de campagne waaronder Klaas Fuite van Bakkerij Fuite. Dit familiebedrijf heeft de afgelopen drie jaar de CO2 footprint van het bedrijf met 30% weten te verminderen.

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

Duurzaam ondernemen in de crisis, is dat realistisch? Veel mkb’ers hebben nu wel wat anders aan het hoofd. In deze crisis lijkt het handig om investeringen uit te stellen, of toch niet?  Olof van der Gaag, voorzitter Duurzaamheidsraad Amsterdam: “doe het juist nu, het...

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum...

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Gemeenten in de regio werken behoorlijk soepel mee aan plannen van ondernemers om te kunnen functioneren in de anderhalve meter economie. Voor sommige aanvragen ligt dat ingewikkeld omdat er meerdere bestuurslagen en beleidsafdelingen bij betrokken zijn. Dit speelt...

RED WAT ER TE REDDEN VALT

RED WAT ER TE REDDEN VALT

Een open brief van onze voorzitter aan de gemeenteraad: stel een taskforce in. Steunmaatregelen van de overheid zijn en blijven nodig. Maar ze zijn niet genoeg. Omdat financiële steun altijd maar een deel van de kosten dekt en uitstel van betaling geen afstel is. Het enige wat deze bedrijven kan redden is dat hun omzet weer op peil komt. En wel zo snel mogelijk.

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame...