Een crisis kan ook een weg naar verbetering zijn door als ondernemer bewuste keuzes te gaan maken. Het gaat om de juiste afslag te nemen. Het maken van een groeiplan kan hierbij helpen, welke focus breng ik aan om tot succes te komen? Tijdens de bankencrisis in 2011 was er een behoorlijke stagnatie van de economie. Grote en kleine ondernemingen werden geraakt, waaronder veel mkb-ondernemers. Bert Bos, bedrijfskundige, bedacht vanuit de praktijk een methodiek voor bedrijven om weer te groeien. De methodiek wordt nu ook aangeboden bij de Hogeschool van Amsterdam: de Mastercourse StartUp-ScaleUp aan. De samenwerking met de HvA geeft ondernemers een kans om zich te ontwikkelen.
Bert Bos gebruikt de inzichten ook de werkgroep Groei van MKB-Amsterdam. De werkgroep organiseert het ‘Product van de Maand’, groeispecials en workshops/webinars gericht op groei. Kijk de uitzending van een live webinar van MKB TV terug om inspiratie en tastbare tips om je bedrijf (weer) in een opwaartse groeicurve te krijgen.
Over de Mastercourse
De Mastercourse duurt twee maanden en op drie vrijdagen zijn de colleges. Het is een combinatie van theorie en praktijk met bedrijfskundige onderwerpen als de life cycle, de triangel strategy-structure-culture, duurzaamheid, digitale economie, HRM, Marketing en verdienmodellen. Als bedrijf ga je concreet aan de slag met het maken van een doorgroeiplan. Naast het aanbieden van de methodiek en dit zelf concreet toepassen is de wisselwerking en interactie tussen de deelnemers waardevol. De aanpak werkt ook als er geen crisis is. Als bedrijf krijg je zicht op: wat wil ik de komende drie jaar gaan doen met mijn bedrijf? Ben ik in controle? Welke focus breng ik aan om tot succes te komen?
Interesse? Voor meer informatie www.hva.nl/startupscaleup