Femke Roosma, fractievoorzitter van Groen Links, heeft woensdag 11 maart in de Amsterdamse gemeenteraad een motie ingediend die ons uit het hart gegrepen is. Roosma roept het college van B&W op om samen met MKB Amsterdam een ‘banenplan voor het MKB’ uit te werken. Ook pleit ze ervoor te leren van de successen in Rotterdam en omstreken. In het Rijnmondse model coördineert een projectbureau de praktische bemiddeling. Er is budget voor openbaar vervoer, zodat deze kosten geen drempel meer zijn om een baan te accepteren. Er is ook aandacht voor scholing. En voor de werkgever is er een financiële prikkel waardoor ze extra aandacht kunnen besteden aan de nieuwe medewerkers die dat nodig hebben.

Voorzitter Bart Drenth van MKB Amsterdam: “veel MKB-ers hebben op dit moment moeite om nieuw personeel te vinden. Hierdoor blijven in onze arbeidsmarktregio enkele tienduizenden vacatures onvervuld. Juist kleinere bedrijven hebben specifieke aandacht nodig. Dit plan moet er zo snel mogelijk komen. Niet alleen voor Amsterdam overigens, maar voor de hele arbeidsmarktregio”.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Nieuwe aflevering MKB TV: dit is het moment om te innoveren

Nieuwe aflevering MKB TV: dit is het moment om te innoveren

Een crisis is hét moment om nieuwe businessmodellen en nieuwe technologieën uit te proberen. Dit is een belangrijke les uit het verleden. Hoe doen MKB bedrijven dit in deze crisis? MKB TV gaat deze week over hun ervaringen en de tips die ze voor jou hebben.

Winnaar Product van de maand: Jitske Naberman van Dutch Museum Gift Shop

Winnaar Product van de maand: Jitske Naberman van Dutch Museum Gift Shop

Dutch Museum Gift Shop is door een vakjury van MKB-Amsterdam gekozen als ‘Product van de Maand’. Dat stond voor deze ene keer helemaal in het teken van producten die van nut zijn in de coronacrisis. DMGS is een online platform voor museumwinkels met als doel musea extra inkomsten te genereren in de anderhalve meter economie. De winnares Jitske Naberman over ondernemen en digitalisering: “ga zo snel mogelijk aan de slag. Volg (veelal gratis) webinars, ga uitzoeken wat de concurrentie doet. Bedenk wat jij belangrijk vindt.”

Sta niet stil en innoveer

Sta niet stil en innoveer

Whello is een online marketingbureau. Voor de crisis zat het kantoor van Whello vol, nu werken de mensen voor een deel thuis. Alles wat zij daarvoor nodig hebben is een wifi- verbinding en hun laptop. Zo werken ze met tools als Google business en chatprogramma Slack volledig in de Cloud. We vragen aan Serge de Sousa co-founder van Whello wat zijn advies is aan MKB’ers in deze coronatijden.

Mediation Amsterdam, online dienstverlening heeft ook voordelen

Mediation Amsterdam, online dienstverlening heeft ook voordelen

Tabitha van den Berg, partner bij Mediation Amsterdam, ondersteunt ondernemers in conflictmanagement. Welke stappen maken de mediators in deze tijden van digitalisering? Welke adviezen hebben zij voor ondernemers die nu met spanningen te maken hebben?

Coaching ondernemers

Coaching ondernemers

Zit je als ondernemer op dit moment in zwaar weer? Maak gebruik van gratis professionele coaching! Normaal gesproken betalen ondernemers een eigen bijdrage van 150 euro. Het ministerie van EZK geeft meer subsidie aan het OKB.Staatssecretaris Mona Keijzer wil naast financiële steun ook naar andere manieren zoeken om ondernemers bij te staan.