Een week na de versoepeling van de coronamaatregelen wordt duidelijk hoe moeilijk de tijden zijn voor veel bedrijven. Bars en restaurants mogen weer open en draaien ver onder hun normale niveau. Met winkels gaat het niet veel beter. De Nederlandsche Bank, de Oeso, onderzoeksbureau SEO en Rabobank kwamen onlangs met sombere verwachtingen voor de Nederlandse economie. Ook uit onze eigen rondgang langs winkels en horeca komt dit naar voren. Het gaat nog niet goed. Al zijn er gelukkig ook lichtpuntjes.

Marcel Boeschoten, Tip De Bruin op de Nieuwendijk: “We hebben een veiliger straat om te winkelen. Alles staat klaar om weer meer klanten te ontvangen. Maar mensen zijn nog wat voorzichtig. We hopen dat het snel weer wat drukker wordt op straat”

Ben Pardaan, kapper in Nieuw-Vennep: “het gaat goed, de openingsweek was ongekend. In de 36 jaar dat ik werk heb ik nog nooit zoiets meegemaakt. Klanten waren ontzettend blij voor ons en voor zichzelf. Uiteindelijk moet het aanbod weer normaliseren. Maar de maatschappij is nog steeds niet normaal. Zolang het virus nog aanwezig is ben ik al blij dat we aan het werk mogen.”

Daan Kroone van horecabedrijf Day, Amstelveen: “het mooie weer werkte mee afgelopen week. We werken weer en maken omzet. Geen hoge omzet maar dat kan je in deze tijden ook niet verwachten. We laten als horeca zien dat we het aankunnen met de huidige beperkingen. Wat we merken aan de mensen is dat ze de regels respecteren. Vaste gasten komen weer omdat ze je het gunnen en zich veilig voelen. Binnenkort maken we een film met uitleg om mensen die zich nog wel onzeker voelen over de streep te trekken.”

Ko Steenman, eigenaar Het Groene Paleis: “we zijn heel blij dat de zaak weer open is sinds vorige week. Het moet nog wel op gang komen, dat heeft tijd nodig. We hebben een hele grote zaak en dan is 30 mensen binnen, weinig. Het terras is wel fijn alleen waait het altijd behoorlijk op het Rokin. We zijn al een tijd bezig met het aanvragen van windschermen. Stadsdeel Centrum wil dat de schermen uniform zijn en dat is voor ons geen enkel probleem. Laat de windschermen dus zo snel mogelijk komen!”

Ivo Berkhoff, regiomanager KHN Haarlemmermeer: “het is een prille start. Horecabedrijven zitten op dertig tot vijftig procent van hun normale omzet. Voor hotels in de Haarlemmermeer is de bezetting vijftien procent. Dus ook hier missen we de bezoekers. Nog steeds staan veel bedrijven op omvallen. Het wegvallen van toerisme betekent dat de omzet van de lokale bevolking moet komen. Wat steekt is dat afstand niet zo strikt wordt gehouden in het openbaar vervoer, supermarkten en bouwmarkten. Daar wordt ook met spatschermen gewerkt, waarom kan dit dan niet in de horeca? Net als de luchtvaart open mag met ‘eigen regels’, willen wij dit als horeca ook.”

Jeanine Worners, Brasserie Paardenburg Amstelveen: “We zijn erg blij dat we weer open zijn en dat we weer veel enthousiaste klanten mogen ontvangen. We hebben begrip voor de anderhalve meter maatregel, maar uiteraard heeft dit gevolgen voor onze omzet. Naast de vele particuliere klanten, willen we graag dat ook de zakelijke markt weer opengaat met vergaderingen, meetings en events. We hebben hiervoor een grote tuinzaal ter beschikking. Ook hopen we op een mooie zonnige zomer, zodat onze klanten op ons terras kunnen genieten met uitzicht op de bootjes op de Amstel”

We hopen natuurlijk allemaal op een snel herstel. Misschien zetten klanten zich over hun aarzelingen heen en geven ze binnenkort weer meer uit in horeca en winkels. Er is meer nodig. Een aanvullend noodpakket is onmisbaar. Een verlaging van de huurprijzen ook. En dan nog is het de vraag of het huidige niveau van aanbod houdbaar is.

Abonneer je op onze nieuwsbrief via de website!

 

 

 

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Energie besparen?

Energie besparen?

De wattjemoetweten (Watt) campagne informeert ondernemers over de informatieplicht energiebesparing. De focus van de campagne verschuift naar energiebesparing: www.wattjemoetweten.nl. Meerdere ondernemers zijn geïnterviewd voor de campagne waaronder Klaas Fuite van Bakkerij Fuite. Dit familiebedrijf heeft de afgelopen drie jaar de CO2 footprint van het bedrijf met 30% weten te verminderen.

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

Duurzaam ondernemen in de crisis, is dat realistisch? Veel mkb’ers hebben nu wel wat anders aan het hoofd. In deze crisis lijkt het handig om investeringen uit te stellen, of toch niet?  Olof van der Gaag, voorzitter Duurzaamheidsraad Amsterdam: “doe het juist nu, het...

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum...

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Gemeenten in de regio werken behoorlijk soepel mee aan plannen van ondernemers om te kunnen functioneren in de anderhalve meter economie. Voor sommige aanvragen ligt dat ingewikkeld omdat er meerdere bestuurslagen en beleidsafdelingen bij betrokken zijn. Dit speelt...

RED WAT ER TE REDDEN VALT

RED WAT ER TE REDDEN VALT

Een open brief van onze voorzitter aan de gemeenteraad: stel een taskforce in. Steunmaatregelen van de overheid zijn en blijven nodig. Maar ze zijn niet genoeg. Omdat financiële steun altijd maar een deel van de kosten dekt en uitstel van betaling geen afstel is. Het enige wat deze bedrijven kan redden is dat hun omzet weer op peil komt. En wel zo snel mogelijk.

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame...