Een week na de versoepeling van de coronamaatregelen wordt duidelijk hoe moeilijk de tijden zijn voor veel bedrijven. Bars en restaurants mogen weer open en draaien ver onder hun normale niveau. Met winkels gaat het niet veel beter. De Nederlandsche Bank, de Oeso, onderzoeksbureau SEO en Rabobank kwamen onlangs met sombere verwachtingen voor de Nederlandse economie. Ook uit onze eigen rondgang langs winkels en horeca komt dit naar voren. Het gaat nog niet goed. Al zijn er gelukkig ook lichtpuntjes.

Marcel Boeschoten, Tip De Bruin op de Nieuwendijk: “We hebben een veiliger straat om te winkelen. Alles staat klaar om weer meer klanten te ontvangen. Maar mensen zijn nog wat voorzichtig. We hopen dat het snel weer wat drukker wordt op straat”

Ben Pardaan, kapper in Nieuw-Vennep: “het gaat goed, de openingsweek was ongekend. In de 36 jaar dat ik werk heb ik nog nooit zoiets meegemaakt. Klanten waren ontzettend blij voor ons en voor zichzelf. Uiteindelijk moet het aanbod weer normaliseren. Maar de maatschappij is nog steeds niet normaal. Zolang het virus nog aanwezig is ben ik al blij dat we aan het werk mogen.”

Daan Kroone van horecabedrijf Day, Amstelveen: “het mooie weer werkte mee afgelopen week. We werken weer en maken omzet. Geen hoge omzet maar dat kan je in deze tijden ook niet verwachten. We laten als horeca zien dat we het aankunnen met de huidige beperkingen. Wat we merken aan de mensen is dat ze de regels respecteren. Vaste gasten komen weer omdat ze je het gunnen en zich veilig voelen. Binnenkort maken we een film met uitleg om mensen die zich nog wel onzeker voelen over de streep te trekken.”

Ko Steenman, eigenaar Het Groene Paleis: “we zijn heel blij dat de zaak weer open is sinds vorige week. Het moet nog wel op gang komen, dat heeft tijd nodig. We hebben een hele grote zaak en dan is 30 mensen binnen, weinig. Het terras is wel fijn alleen waait het altijd behoorlijk op het Rokin. We zijn al een tijd bezig met het aanvragen van windschermen. Stadsdeel Centrum wil dat de schermen uniform zijn en dat is voor ons geen enkel probleem. Laat de windschermen dus zo snel mogelijk komen!”

Ivo Berkhoff, regiomanager KHN Haarlemmermeer: “het is een prille start. Horecabedrijven zitten op dertig tot vijftig procent van hun normale omzet. Voor hotels in de Haarlemmermeer is de bezetting vijftien procent. Dus ook hier missen we de bezoekers. Nog steeds staan veel bedrijven op omvallen. Het wegvallen van toerisme betekent dat de omzet van de lokale bevolking moet komen. Wat steekt is dat afstand niet zo strikt wordt gehouden in het openbaar vervoer, supermarkten en bouwmarkten. Daar wordt ook met spatschermen gewerkt, waarom kan dit dan niet in de horeca? Net als de luchtvaart open mag met ‘eigen regels’, willen wij dit als horeca ook.”

Jeanine Worners, Brasserie Paardenburg Amstelveen: “We zijn erg blij dat we weer open zijn en dat we weer veel enthousiaste klanten mogen ontvangen. We hebben begrip voor de anderhalve meter maatregel, maar uiteraard heeft dit gevolgen voor onze omzet. Naast de vele particuliere klanten, willen we graag dat ook de zakelijke markt weer opengaat met vergaderingen, meetings en events. We hebben hiervoor een grote tuinzaal ter beschikking. Ook hopen we op een mooie zonnige zomer, zodat onze klanten op ons terras kunnen genieten met uitzicht op de bootjes op de Amstel”

We hopen natuurlijk allemaal op een snel herstel. Misschien zetten klanten zich over hun aarzelingen heen en geven ze binnenkort weer meer uit in horeca en winkels. Er is meer nodig. Een aanvullend noodpakket is onmisbaar. Een verlaging van de huurprijzen ook. En dan nog is het de vraag of het huidige niveau van aanbod houdbaar is.

Abonneer je op onze nieuwsbrief via de website!

 

 

 

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Onze zustervereniging Amsterdam City komt op voor de belangen van ondernemend binnenstad en heeft onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok gevraagd de mening van ondernemers in de binnenstad over diverse onderwerpen te onderzoeken. De resultaten van het onderzoek worden...