In het Amsterdams Proeflokaal vierde MKB Amsterdam deze feestelijke dag voor ondernemers. Ruim 60 ondernemers namen deel aan de financieringsspecial met vijf verschillende financieringspartijen.

De inleiding werd gehouden door Bert Bos, lector ondernemerschap aan de HvA. Hij betoogde over de noodzaak voor ondernemers om hun kaspositie goed te bewaken.

Onder leiding van Dirk-Jan Weijers van SmartFunding werd daarna gesproken over de verschillende financieringsmogelijkheden voor Whello, een online marketingbedrijf met internationale groeiambities. Serge de Sousa van Whello vertelde over het vaak lastige proces waarmee hij zijn financiering kreeg bij de ING. Vooral de immens grote hoeveelheid specialistische vragen, is iets wat hem was bijgebleven uit zijn financieringsaanvraag. Hij vroeg zich hardop af of iemand zonder zijn bedrijfskundige achtergrond wel in staat zou zijn om zelfstandig een financieringsaanvraag succesvol af te ronden.

Van de financiers kreeg de ING als eerste de kans om op zijn verhaal te reageren. Namens de ING vertelde Mariska Kooij dat het soms best lastig is voor ondernemers om alle vragen van de bank succesvol te beantwoorden. Wel kwam naar voren hoe leerzaam het is om ook iets met die vragen te doen om de onderneming beter te maken. Natuurlijk is het daarnaast ook zo dat de ING voorzichtig is bij het verstrekken van financieringen, maar dat daar tegenover staat dat zij dan wel tegen relatief lage kosten die financiering verstrekken.

Als sociale kredietverstrekker kwam daarna Qredits aan het woord. De commercieel manager André Dolsma vertelde dat zij inderdaad niet de goedkoopste zijn, maar dat zij wel altijd het persoonlijke contact zoeken met ondernemers en aandacht hebben voor de plannen, ambities, maar ook de problemen van ondernemers. Mede dankzij hun intensieve begeleiding van ondernemers kan Qredits die financieringen doen, die een bank niet lukt.

Hein Kop van Boozt24 vertelde dat hun vorm van debiteurenfinanciering Whello niet alleen de financiering had kunnen geven waar de onderneming om vroeg, maar ook met de ondernemer zou meegroeien als die verder groeit en het bedrag aan openstaande facturen toeneemt. Met name het punt van groeiende financieringsruimte vonden alle financiers van belang, hoewel ze daar echter zelf niet allemaal een oplossing voor hebben.

Als nieuwkomer tussen de financiers gaf Godert Cohen van October aan dat ook zij de financiering waarschijnlijk konden verstrekken op basis van de verstrekte informatie. Het grote voordeel van hun manier van financieren is vooral dat zij geen onderpand vragen voor hun financiering. Uiteraard is October daardoor duurder dan de ING, maar als een ondernemer niet in staat is om bijvoorberld een persoonlijke borgstelling te geven, kan hun financieringsvorm wel de oplossing zijn.

Als laatste gaf Jesper Vieveen van crowdfunder Symbid aan wat het belang kan zijn van een financieringscampagne via crowdfunding. Niet alleen kan het het gewenste bedrag opleveren, maar het biedt ook een uitgelezen mogelijkheid om een marketingcampagne te voeren en ambassadeurs te vinden voor de onderneming. Wel constateerde Jesper dat de snelheid waarmee de aanvraag bij de ING was goedgekeurd (6 weken) bij een crowdfunder waarschijnlijk moeilijk gehaald wordt.

Al met al een leuke interactieve bijeenkomst waarbij uiteindelijk ook nog een financieringswens uit de zaal werd besproken. Het betrof een ondernemer die op een stuk grond een nieuw pand wil bouwen. Veel aandacht ging daarbij uit naar de vraag in hoeverre die uitbreiding nodig was voor verdere groei van de onderneming. Blijkbaar vinden veel financiers het belangrijk dat ondernemingen die zij financieren wel hard groeien.

Daarmee was het verhaal mooi rond, omdat de bijeenkomst georganiseerd werd door de werkgroep groei van MKB Amsterdam en we ons dus inzetten voor ondernemers die snel groeien of mooie groeiplannen hebben.

Afgesloten werd met een heerlijke netwerkborrel, waar de eerste borrel ronde werd aangeboden door André Dolsma van Qredits. Tevens kreeg iedereen het winnende Product van de Maand: “Uitjes met appelstroop” aangeboden door Oos Kesbeke. Kesbeke was kort daarvoor gehuldigd voor het eerste product van de maand. Iedere maand benoemt MKB Amsterdam een product van de maand. Op de maandelijkse groeiborrel op iedere derde donderdag van de maand wordt het product bekendgemaakt.

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marja Meijer

Marja Meijer

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Energie besparen?

Energie besparen?

De wattjemoetweten (Watt) campagne informeert ondernemers over de informatieplicht energiebesparing. De focus van de campagne verschuift naar energiebesparing: www.wattjemoetweten.nl. Meerdere ondernemers zijn geïnterviewd voor de campagne waaronder Klaas Fuite van Bakkerij Fuite. Dit familiebedrijf heeft de afgelopen drie jaar de CO2 footprint van het bedrijf met 30% weten te verminderen.

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

Duurzaam ondernemen in de crisis, is dat realistisch? Veel mkb’ers hebben nu wel wat anders aan het hoofd. In deze crisis lijkt het handig om investeringen uit te stellen, of toch niet?  Olof van der Gaag, voorzitter Duurzaamheidsraad Amsterdam: “doe het juist nu, het...

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum...

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Gemeenten in de regio werken behoorlijk soepel mee aan plannen van ondernemers om te kunnen functioneren in de anderhalve meter economie. Voor sommige aanvragen ligt dat ingewikkeld omdat er meerdere bestuurslagen en beleidsafdelingen bij betrokken zijn. Dit speelt...

RED WAT ER TE REDDEN VALT

RED WAT ER TE REDDEN VALT

Een open brief van onze voorzitter aan de gemeenteraad: stel een taskforce in. Steunmaatregelen van de overheid zijn en blijven nodig. Maar ze zijn niet genoeg. Omdat financiële steun altijd maar een deel van de kosten dekt en uitstel van betaling geen afstel is. Het enige wat deze bedrijven kan redden is dat hun omzet weer op peil komt. En wel zo snel mogelijk.

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame...