Hightlights MKB Amsterdam Najaarscongres – 15 november 2019 – Dag van de Ondernemer

In het Amsterdams Proeflokaal vierde MKB Amsterdam deze feestelijke dag voor ondernemers. Ruim 60 ondernemers namen deel aan de financieringsspecial met vijf verschillende financieringspartijen.

De inleiding werd gehouden door Bert Bos, lector ondernemerschap aan de HvA. Hij betoogde over de noodzaak voor ondernemers om hun kaspositie goed te bewaken.

Onder leiding van Dirk-Jan Weijers van SmartFunding werd daarna gesproken over de verschillende financieringsmogelijkheden voor Whello, een online marketingbedrijf met internationale groeiambities. Serge de Sousa van Whello vertelde over het vaak lastige proces waarmee hij zijn financiering kreeg bij de ING. Vooral de immens grote hoeveelheid specialistische vragen, is iets wat hem was bijgebleven uit zijn financieringsaanvraag. Hij vroeg zich hardop af of iemand zonder zijn bedrijfskundige achtergrond wel in staat zou zijn om zelfstandig een financieringsaanvraag succesvol af te ronden.

Van de financiers kreeg de ING als eerste de kans om op zijn verhaal te reageren. Namens de ING vertelde Mariska Kooij dat het soms best lastig is voor ondernemers om alle vragen van de bank succesvol te beantwoorden. Wel kwam naar voren hoe leerzaam het is om ook iets met die vragen te doen om de onderneming beter te maken. Natuurlijk is het daarnaast ook zo dat de ING voorzichtig is bij het verstrekken van financieringen, maar dat daar tegenover staat dat zij dan wel tegen relatief lage kosten die financiering verstrekken.

Als sociale kredietverstrekker kwam daarna Qredits aan het woord. De commercieel manager André Dolsma vertelde dat zij inderdaad niet de goedkoopste zijn, maar dat zij wel altijd het persoonlijke contact zoeken met ondernemers en aandacht hebben voor de plannen, ambities, maar ook de problemen van ondernemers. Mede dankzij hun intensieve begeleiding van ondernemers kan Qredits die financieringen doen, die een bank niet lukt.

Hein Kop van Boozt24 vertelde dat hun vorm van debiteurenfinanciering Whello niet alleen de financiering had kunnen geven waar de onderneming om vroeg, maar ook met de ondernemer zou meegroeien als die verder groeit en het bedrag aan openstaande facturen toeneemt. Met name het punt van groeiende financieringsruimte vonden alle financiers van belang, hoewel ze daar echter zelf niet allemaal een oplossing voor hebben.

Als nieuwkomer tussen de financiers gaf Godert Cohen van October aan dat ook zij de financiering waarschijnlijk konden verstrekken op basis van de verstrekte informatie. Het grote voordeel van hun manier van financieren is vooral dat zij geen onderpand vragen voor hun financiering. Uiteraard is October daardoor duurder dan de ING, maar als een ondernemer niet in staat is om bijvoorberld een persoonlijke borgstelling te geven, kan hun financieringsvorm wel de oplossing zijn.

Als laatste gaf Jesper Vieveen van crowdfunder Symbid aan wat het belang kan zijn van een financieringscampagne via crowdfunding. Niet alleen kan het het gewenste bedrag opleveren, maar het biedt ook een uitgelezen mogelijkheid om een marketingcampagne te voeren en ambassadeurs te vinden voor de onderneming. Wel constateerde Jesper dat de snelheid waarmee de aanvraag bij de ING was goedgekeurd (6 weken) bij een crowdfunder waarschijnlijk moeilijk gehaald wordt.

Al met al een leuke interactieve bijeenkomst waarbij uiteindelijk ook nog een financieringswens uit de zaal werd besproken. Het betrof een ondernemer die op een stuk grond een nieuw pand wil bouwen. Veel aandacht ging daarbij uit naar de vraag in hoeverre die uitbreiding nodig was voor verdere groei van de onderneming. Blijkbaar vinden veel financiers het belangrijk dat ondernemingen die zij financieren wel hard groeien.

Daarmee was het verhaal mooi rond, omdat de bijeenkomst georganiseerd werd door de werkgroep groei van MKB Amsterdam en we ons dus inzetten voor ondernemers die snel groeien of mooie groeiplannen hebben.

Afgesloten werd met een heerlijke netwerkborrel, waar de eerste borrel ronde werd aangeboden door André Dolsma van Qredits. Tevens kreeg iedereen het winnende Product van de Maand: “Uitjes met appelstroop” aangeboden door Oos Kesbeke. Kesbeke was kort daarvoor gehuldigd voor het eerste product van de maand. Iedere maand benoemt MKB Amsterdam een product van de maand. Op de maandelijkse groeiborrel op iedere derde donderdag van de maand wordt het product bekendgemaakt.

 

Door | 2 december 2019 | Nieuws Nieuws  | 0 reacties
Deel dit verhaal, kies je platform!
Share

Over de schrijver: