In het Amsterdams Proeflokaal vierde MKB Amsterdam deze feestelijke dag voor ondernemers. Ruim 60 ondernemers namen deel aan de financieringsspecial met vijf verschillende financieringspartijen.

De inleiding werd gehouden door Bert Bos, lector ondernemerschap aan de HvA. Hij betoogde over de noodzaak voor ondernemers om hun kaspositie goed te bewaken.

Onder leiding van Dirk-Jan Weijers van SmartFunding werd daarna gesproken over de verschillende financieringsmogelijkheden voor Whello, een online marketingbedrijf met internationale groeiambities. Serge de Sousa van Whello vertelde over het vaak lastige proces waarmee hij zijn financiering kreeg bij de ING. Vooral de immens grote hoeveelheid specialistische vragen, is iets wat hem was bijgebleven uit zijn financieringsaanvraag. Hij vroeg zich hardop af of iemand zonder zijn bedrijfskundige achtergrond wel in staat zou zijn om zelfstandig een financieringsaanvraag succesvol af te ronden.

Van de financiers kreeg de ING als eerste de kans om op zijn verhaal te reageren. Namens de ING vertelde Mariska Kooij dat het soms best lastig is voor ondernemers om alle vragen van de bank succesvol te beantwoorden. Wel kwam naar voren hoe leerzaam het is om ook iets met die vragen te doen om de onderneming beter te maken. Natuurlijk is het daarnaast ook zo dat de ING voorzichtig is bij het verstrekken van financieringen, maar dat daar tegenover staat dat zij dan wel tegen relatief lage kosten die financiering verstrekken.

Als sociale kredietverstrekker kwam daarna Qredits aan het woord. De commercieel manager André Dolsma vertelde dat zij inderdaad niet de goedkoopste zijn, maar dat zij wel altijd het persoonlijke contact zoeken met ondernemers en aandacht hebben voor de plannen, ambities, maar ook de problemen van ondernemers. Mede dankzij hun intensieve begeleiding van ondernemers kan Qredits die financieringen doen, die een bank niet lukt.

Hein Kop van Boozt24 vertelde dat hun vorm van debiteurenfinanciering Whello niet alleen de financiering had kunnen geven waar de onderneming om vroeg, maar ook met de ondernemer zou meegroeien als die verder groeit en het bedrag aan openstaande facturen toeneemt. Met name het punt van groeiende financieringsruimte vonden alle financiers van belang, hoewel ze daar echter zelf niet allemaal een oplossing voor hebben.

Als nieuwkomer tussen de financiers gaf Godert Cohen van October aan dat ook zij de financiering waarschijnlijk konden verstrekken op basis van de verstrekte informatie. Het grote voordeel van hun manier van financieren is vooral dat zij geen onderpand vragen voor hun financiering. Uiteraard is October daardoor duurder dan de ING, maar als een ondernemer niet in staat is om bijvoorberld een persoonlijke borgstelling te geven, kan hun financieringsvorm wel de oplossing zijn.

Als laatste gaf Jesper Vieveen van crowdfunder Symbid aan wat het belang kan zijn van een financieringscampagne via crowdfunding. Niet alleen kan het het gewenste bedrag opleveren, maar het biedt ook een uitgelezen mogelijkheid om een marketingcampagne te voeren en ambassadeurs te vinden voor de onderneming. Wel constateerde Jesper dat de snelheid waarmee de aanvraag bij de ING was goedgekeurd (6 weken) bij een crowdfunder waarschijnlijk moeilijk gehaald wordt.

Al met al een leuke interactieve bijeenkomst waarbij uiteindelijk ook nog een financieringswens uit de zaal werd besproken. Het betrof een ondernemer die op een stuk grond een nieuw pand wil bouwen. Veel aandacht ging daarbij uit naar de vraag in hoeverre die uitbreiding nodig was voor verdere groei van de onderneming. Blijkbaar vinden veel financiers het belangrijk dat ondernemingen die zij financieren wel hard groeien.

Daarmee was het verhaal mooi rond, omdat de bijeenkomst georganiseerd werd door de werkgroep groei van MKB Amsterdam en we ons dus inzetten voor ondernemers die snel groeien of mooie groeiplannen hebben.

Afgesloten werd met een heerlijke netwerkborrel, waar de eerste borrel ronde werd aangeboden door André Dolsma van Qredits. Tevens kreeg iedereen het winnende Product van de Maand: “Uitjes met appelstroop” aangeboden door Oos Kesbeke. Kesbeke was kort daarvoor gehuldigd voor het eerste product van de maand. Iedere maand benoemt MKB Amsterdam een product van de maand. Op de maandelijkse groeiborrel op iedere derde donderdag van de maand wordt het product bekendgemaakt.

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marja Meijer

Marja Meijer

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Winnaar Product van de Maand februari – De Amsterdamse Ui

Winnaar Product van de Maand februari – De Amsterdamse Ui

De Amsterdamse Ui van De Leeuw Wat is er Amsterdamser dan de Amsterdamse ui? Het is een oerproduct van Amsterdam. In de 19e eeuw ontstaan om het voedsel langer houdbaar te maken. De uien zijn in Nederland gekweekt en in Amsterdam geproduceerd. De Amsterdamse Ui van De...

Product van de Maand mei – Coronaveilig kantoor en school

Product van de Maand mei – Coronaveilig kantoor en school

Corona Veilig Kantoor en Corona Veilige School van Gezonde Werkomgeving BV Corona Veilig Kantoor en Corona Veilige School. Twee websites om bedrijven en scholen te ondersteunen bij de omschakeling naar de anderhalve meter samenleving. Corona veilig kantoor en Corona...

Het was lang niet overal druk in Amsterdam

Het was lang niet overal druk in Amsterdam

De gemeente Amsterdam had afgelopen zondag een oproep geplaatst om niet meer naar de winkelgebieden in de binnenstad te gaan.
Voorzitter Bart Drenth: De gemeente riep het winkelend publiek op om de binnenstad te mijden, maar het was lang niet overal druk in Amsterdam. In veel straten was het juist rustiger dan anders. Als MKB-Amsterdam willen wij ervoor pleiten dat de gemeente specifieker gaat benoemen waar de drukte zich bevindt. Laat weten waar bezoekers nog wel welkom zijn, liever dan het bezoek aan de hele binnenstad af te raden. Ongelukkig is het wel dat veel grote winkelketens publiciteit gaven aan het fenomeen ‘Black Friday’. Drenth: “Eigenlijk zijn veel zelfstandige ondernemers helemaal niet zo blij met dit fenomeen.”En om dit te promoten midden in de pandemie is eigenlijk bizar.”

Dit mag niet meer

Dit mag niet meer

De gemeente Amsterdam vindt sommige feestverlichting overdreven, afleidend of ontsierend. De gemeente wil daarom heldere regels stellen. Er geldt vanaf volgend jaar een meldingsplicht als je feestverlichting op je pand wilt aanbrengen van meer dan een vierkante meter of meer dan tien procent van het geveloppervlak. Daarbij geldt dat je de vormen van de architectuur moet volgen. Verlichting die daar niet aan voldoet, of die bijvoorbeeld ornamenten bedekt mag dan niet meer. Het is dus nog maar zeer de vraag of de feestverlichting van bijvoorbeeld Scheltema volgend jaar nog is toegestaan.

Wat wordt Product van het Jaar 2020?

Wat wordt Product van het Jaar 2020?

Nu alle Product van de Maand winnaars van 2020 bekend zijn, starten we vanaf vandaag met de stemming van Product van het Jaar. Deze verkiezing bestaat uit twee prijzen: de vakjury prijs en de publieksprijs. De vakjuryprijs 2020: alle acht winnaars van Product van de Maand maken kans. De publieksprijs 2020: Top 25 genomineerden met de meeste publieksstemmen. Alle top drie genomineerden van de Product van de Maand verkiezing maken kans om de publieksprijs te winnen. Hoe? Door in de maand december de meeste publieksstemmen te vergaren via een poll. We zetten een social media campagne in waar elk product nog eens goed onder de aandacht wordt gebracht en waarop het publiek kan stemmen. Op onze website staat vanaf 4 december een overzicht met alle top 25 producten en daarmee kun je vrienden, familie en zakelijke relaties attenderen om op een product te stemmen. De uitreiking vindt plaats op onze Nieuwjaarsborrel op donderdag 14 januari.

Winnaar Product van de Maand november!

Winnaar Product van de Maand november!

De zeer oude genever van Loyaal van Wees is door de vakjury van MKB-Amsterdam gekozen als ‘Product van de Maand’ november 2020. Bert Bos: “Het product is sinds de 18e eeuw in de handel. Via café’s, hotels en slijterijen kunnen mensen van dit product genieten. Ook in het Proeflokaal en het historische winkeltje ‘Slijterij De Ooievaar anno 1782’ in de Jordaan waar nazaat Fenny van Wees en haar dochters nog steeds achter de toonbank staat en kantoor houdt. De Loyaal Genever prijkt op de ‘Nationale Inventaris Immaterieel Erfgoed’ en heeft mede bijgedragen dat Amsterdam wereldberoemd is geworden. De oorspronkelijke in de 16e eeuw ontstane distilleertechniek heeft in de gehele wereld navolging gekregen. De vakbekwaamheid betreft niet alleen het technisch maken, de (geheime) receptuur, maar vooral ook het ruiken. Vakvrouw Fenny van Wees is auteur van het Boek ‘Distilleren de kunst van het ruiken’ en geeft nog steeds cursussen om het erfgoed uit te dragen.”