We horen veel van de onderhandelingspartijen bij het kabinet en van ondernemers hoe het gaat in deze tijden van coronacrises. Hoe gaat het eigenlijk bij de banken? Hoe beleven zij deze crisis? Wouter Stevens, directielid Rabobank Amsterdam, geeft een inkijk in hoe de Rabobank deze crisis beleeft.

Hoe zijn deze tijden voor jou en de Rabobank?
Het zijn spannende en intensieve tijden. Het lijkt soms alsof we in een film zitten, een onwerkelijke situatie. Ikzelf mis de persoonlijke interactie met klanten en met mijn collega’s enorm. Doordat iedereen vanuit huis werkt zijn de overleggen altijd digitaal dat geeft toch een andere dynamiek dan als je tegenover elkaar zit. We zien binnen de Rabobank dat het aantal kredietaanvragen flink is toegenomen. Veel meer bedrijven hebben nu geld nodig dan een half jaar geleden, en bij de uitbraak van Covid 19 waren wij niet op deze aantallen ingericht. De dagelijkse hoeveelheid kredietaanvragen zorgde ervoor dat doorlooptijden opliepen en klanten helaas langer moesten wachten dan dat we zouden willen. Gelukkig is de situatie nu sterk verbeterd en lopen we flink in, mede dankzij verdere versoepelingen van de maatregelen.

Hoe groot is de aanvraag?
Het aantal aanvragen kwam in golven bij ons binnen. Op het moment dat mensen op het nieuws zagen dat ze hulp konden krijgen, vroegen klanten massaal staatsgegarandeerde leningen aan bij de bank. Ik had de indruk dat dit meer een schrikeffect was dan dat klanten die leningen daadwerkelijk nodig hadden. Toen de voorwaarden van de BMKB-C regeling verder bekend werden en duidelijk werd dat het een banklening betreft (dus geen afstel van kosten maar uitstel van kosten), hebben veel ondernemers hun kredietaanvraag ingetrokken. Ook staat er in de regeling dat er afsluitkosten (3,9%) betaald moest worden en is een verplichte borgstelling in privé onderdeel van de steunmaatregel.

Trekken veel ondernemers zich terug van de regeling?
Ja, en in toenemende mate. Als wij contact hebben met ondernemers krijgen we vaak de vraag of wij nog even willen wachten met hun aanvraag. Het heeft er ook mee te maken dat de regelingen van de overheid in de loop van de tijd voordeliger zijn geworden. In het begin moest je nog bijna vier procent afsluitfee betalen aan de staat. Dat is nu twee procent geworden (soms drie procent). Wachten op meer duidelijkheid van de regelingen kan dus voordelig zijn voor ondernemers: dat zien we terug in de keuzes die ze maken. Ondertussen zien we dat klanten massaal gebruik gemaakt van uitstel van aflossing op hun bestaande leningen en/of leasecontracten, in veel gevallen is zo’n regeling gelukkig ook voldoende.

Wat is de rol van Rabobank geweest bij onderhandelingen Kabinet?
Organisaties zoals MKB-Nederland en VNO-NCW bewijzen in deze crisistijd meer dan ooit hun waarde. Ze geven feedback op het kabinetsbeleid en komen op voor groepen die buiten de boot vallen. Een goed voorbeeld zijn de startup- en scale-up bedrijven. Onder druk van MKB en VNO-NCW is nu ook voor hen een regeling in de maak. Via de Nederlandse Vereniging Banken (NVB) is de Rabobank betrokken bij die regelingen. Meer algemeen denk ik dat we moeten constateren dat de Nederlandse banken vooral een uitvoerende rol hebben in deze crisis. Ze geven uitvoering aan een aantal regelingen zoals de Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) en financieringsregelingen(GO-C).

Welke vragen ontvingen jullie over de Leningen tot 50.000 euro?
Iedere lening wordt afzonderlijk beoordeeld en dat kost tijd. Ik herken en begrijp de frustratie van veel klanten over de doorlooptijd voordat ze zekerheid hebben. Tegelijkertijd is het goed om te beseffen dat de voorwaarden en eisen die je aan een lening stelt niet afhankelijk zijn van het bedrag. Uiteindelijk wil je als bank weten dat het goed gaat en dat de kredietaanvraag voldoet aan de gestelde voorwaarden zoals de overheid die stelt. De overheid heeft gekozen voor een voorwaardelijke regeling. De consequentie hiervan is dat de banken deze voorwaarden per aanvraag moet gaan toetsen. Bij de bank noemen we dat een ‘handweging’.

Hoe zou je dat anders willen inrichten?
Tijdens een crisis heb je geen tijd voor handweging. Daarvoor zijn de aantallen te hoog. Ik pleit voor integrale of digitale oplossingen. Bijvoorbeeld bij alle kredietaanvragen voor een bepaalde doelgroep van bijvoorbeeld horeca van maximaal 50.000 euro is de lening op basis van heldere criteria goedgekeurd. Iedere klant kan zelf dan bepalen of hij er gebruik van wilt maken en deze digitaal aanvragen. Een goed werkend voorbeeld hiervan is het proces rondom uitstel aflossingen. Data uit het verleden bepaalt of je in aanmerking komt voor uitstel van aflossing. Dan komt er geen handweging meer aan te pas. De oplossing is óf een digitaal proces dat de onderneming zelf doorloopt, óf een integrale oplossing die voor alle ondernemingen hetzelfde is.

We merken dat kleinere bedrijven meestal hun cijfers niet up-to-date hebben. Normaal is dat niet zo erg, maar in de crisis wel. Het gevolg is dat doorlooptijden onnodig langer worden. Ik wil precies weten hoe bedrijven er nu voor staan. Mijn oproep is dan ook aan de MKB bedrijven, zorg ervoor dat je administratie helemaal bij is, dat versnelt het financieringsproces.

Hoe kunnen ondernemers aflossen zonder omzet?
De regelingen voorzien nu in een langere looptijd. In het begin had de BMKB-regeling een looptijd van twee jaar. Inmiddels is die, op aandringen van MKB-Nederland en VNO-NCW, opgerekt naar vier jaar. De ondernemer heeft dan meer tijd om terug te betalen. De regelingen worden op dit punt steeds beter voor ondernemers.

Merken jullie bij de bank dat er veel ondernemers omvallen?
Faillissementen komen gelukkig nog niet massaal voor. Mijn indruk is dat de buffers bij bedrijven veel groter zijn dan verwacht. Het kan ook zijn dat ondernemers minder financiering zoeken bij de bank. Naarmate de beperkende maatregelen aanblijven zal het onvermijdelijk zijn dat meer bedrijven omvallen. Bedrijven die overleven krijgen te maken met een nieuw speelveld, met minder concurrenten.

Wat is je advies aan bedrijven in deze tijden?
Mijn advies is om nu al na te denken over verhoging van arbeidsproductiviteit na corona. Kun je een bedrijf verder digitaliseren? Of bekijk alvast hoe je kosten structureel kunt verlagen. We werken hierbij samen met MKB Digital Workspace, een organisatie die high potential studenten koppelt aan MKB-bedrijven. Een interessant idee is bijvoorbeeld om de personeelsbezetting van een café te baseren op basis van voorspelbare indicatoren. Zoals het aantal geboekte hotelovernachtingen en het weer.

Heb je een tip voor ondernemers die niet zeker weten: stoppen of doorgaan?
Creëer een besluitmoment in de agenda. Stel jezelf op deze dag de vraag: is mijn bedrijf nog levensvatbaar? Bespreek dit ook samen met je partner of managementteam. Maar ik hoop natuurlijk dat het de meeste bedrijven zal lukken om door te gaan.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Onze zustervereniging Amsterdam City komt op voor de belangen van ondernemend binnenstad en heeft onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok gevraagd de mening van ondernemers in de binnenstad over diverse onderwerpen te onderzoeken. De resultaten van het onderzoek worden...