We horen veel van de onderhandelingspartijen bij het kabinet en van ondernemers hoe het gaat in deze tijden van coronacrises. Hoe gaat het eigenlijk bij de banken? Hoe beleven zij deze crisis? Wouter Stevens, directielid Rabobank Amsterdam, geeft een inkijk in hoe de Rabobank deze crisis beleeft.

Hoe zijn deze tijden voor jou en de Rabobank?
Het zijn spannende en intensieve tijden. Het lijkt soms alsof we in een film zitten, een onwerkelijke situatie. Ikzelf mis de persoonlijke interactie met klanten en met mijn collega’s enorm. Doordat iedereen vanuit huis werkt zijn de overleggen altijd digitaal dat geeft toch een andere dynamiek dan als je tegenover elkaar zit. We zien binnen de Rabobank dat het aantal kredietaanvragen flink is toegenomen. Veel meer bedrijven hebben nu geld nodig dan een half jaar geleden, en bij de uitbraak van Covid 19 waren wij niet op deze aantallen ingericht. De dagelijkse hoeveelheid kredietaanvragen zorgde ervoor dat doorlooptijden opliepen en klanten helaas langer moesten wachten dan dat we zouden willen. Gelukkig is de situatie nu sterk verbeterd en lopen we flink in, mede dankzij verdere versoepelingen van de maatregelen.

Hoe groot is de aanvraag?
Het aantal aanvragen kwam in golven bij ons binnen. Op het moment dat mensen op het nieuws zagen dat ze hulp konden krijgen, vroegen klanten massaal staatsgegarandeerde leningen aan bij de bank. Ik had de indruk dat dit meer een schrikeffect was dan dat klanten die leningen daadwerkelijk nodig hadden. Toen de voorwaarden van de BMKB-C regeling verder bekend werden en duidelijk werd dat het een banklening betreft (dus geen afstel van kosten maar uitstel van kosten), hebben veel ondernemers hun kredietaanvraag ingetrokken. Ook staat er in de regeling dat er afsluitkosten (3,9%) betaald moest worden en is een verplichte borgstelling in privé onderdeel van de steunmaatregel.

Trekken veel ondernemers zich terug van de regeling?
Ja, en in toenemende mate. Als wij contact hebben met ondernemers krijgen we vaak de vraag of wij nog even willen wachten met hun aanvraag. Het heeft er ook mee te maken dat de regelingen van de overheid in de loop van de tijd voordeliger zijn geworden. In het begin moest je nog bijna vier procent afsluitfee betalen aan de staat. Dat is nu twee procent geworden (soms drie procent). Wachten op meer duidelijkheid van de regelingen kan dus voordelig zijn voor ondernemers: dat zien we terug in de keuzes die ze maken. Ondertussen zien we dat klanten massaal gebruik gemaakt van uitstel van aflossing op hun bestaande leningen en/of leasecontracten, in veel gevallen is zo’n regeling gelukkig ook voldoende.

Wat is de rol van Rabobank geweest bij onderhandelingen Kabinet?
Organisaties zoals MKB-Nederland en VNO-NCW bewijzen in deze crisistijd meer dan ooit hun waarde. Ze geven feedback op het kabinetsbeleid en komen op voor groepen die buiten de boot vallen. Een goed voorbeeld zijn de startup- en scale-up bedrijven. Onder druk van MKB en VNO-NCW is nu ook voor hen een regeling in de maak. Via de Nederlandse Vereniging Banken (NVB) is de Rabobank betrokken bij die regelingen. Meer algemeen denk ik dat we moeten constateren dat de Nederlandse banken vooral een uitvoerende rol hebben in deze crisis. Ze geven uitvoering aan een aantal regelingen zoals de Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) en financieringsregelingen(GO-C).

Welke vragen ontvingen jullie over de Leningen tot 50.000 euro?
Iedere lening wordt afzonderlijk beoordeeld en dat kost tijd. Ik herken en begrijp de frustratie van veel klanten over de doorlooptijd voordat ze zekerheid hebben. Tegelijkertijd is het goed om te beseffen dat de voorwaarden en eisen die je aan een lening stelt niet afhankelijk zijn van het bedrag. Uiteindelijk wil je als bank weten dat het goed gaat en dat de kredietaanvraag voldoet aan de gestelde voorwaarden zoals de overheid die stelt. De overheid heeft gekozen voor een voorwaardelijke regeling. De consequentie hiervan is dat de banken deze voorwaarden per aanvraag moet gaan toetsen. Bij de bank noemen we dat een ‘handweging’.

Hoe zou je dat anders willen inrichten?
Tijdens een crisis heb je geen tijd voor handweging. Daarvoor zijn de aantallen te hoog. Ik pleit voor integrale of digitale oplossingen. Bijvoorbeeld bij alle kredietaanvragen voor een bepaalde doelgroep van bijvoorbeeld horeca van maximaal 50.000 euro is de lening op basis van heldere criteria goedgekeurd. Iedere klant kan zelf dan bepalen of hij er gebruik van wilt maken en deze digitaal aanvragen. Een goed werkend voorbeeld hiervan is het proces rondom uitstel aflossingen. Data uit het verleden bepaalt of je in aanmerking komt voor uitstel van aflossing. Dan komt er geen handweging meer aan te pas. De oplossing is óf een digitaal proces dat de onderneming zelf doorloopt, óf een integrale oplossing die voor alle ondernemingen hetzelfde is.

We merken dat kleinere bedrijven meestal hun cijfers niet up-to-date hebben. Normaal is dat niet zo erg, maar in de crisis wel. Het gevolg is dat doorlooptijden onnodig langer worden. Ik wil precies weten hoe bedrijven er nu voor staan. Mijn oproep is dan ook aan de MKB bedrijven, zorg ervoor dat je administratie helemaal bij is, dat versnelt het financieringsproces.

Hoe kunnen ondernemers aflossen zonder omzet?
De regelingen voorzien nu in een langere looptijd. In het begin had de BMKB-regeling een looptijd van twee jaar. Inmiddels is die, op aandringen van MKB-Nederland en VNO-NCW, opgerekt naar vier jaar. De ondernemer heeft dan meer tijd om terug te betalen. De regelingen worden op dit punt steeds beter voor ondernemers.

Merken jullie bij de bank dat er veel ondernemers omvallen?
Faillissementen komen gelukkig nog niet massaal voor. Mijn indruk is dat de buffers bij bedrijven veel groter zijn dan verwacht. Het kan ook zijn dat ondernemers minder financiering zoeken bij de bank. Naarmate de beperkende maatregelen aanblijven zal het onvermijdelijk zijn dat meer bedrijven omvallen. Bedrijven die overleven krijgen te maken met een nieuw speelveld, met minder concurrenten.

Wat is je advies aan bedrijven in deze tijden?
Mijn advies is om nu al na te denken over verhoging van arbeidsproductiviteit na corona. Kun je een bedrijf verder digitaliseren? Of bekijk alvast hoe je kosten structureel kunt verlagen. We werken hierbij samen met MKB Digital Workspace, een organisatie die high potential studenten koppelt aan MKB-bedrijven. Een interessant idee is bijvoorbeeld om de personeelsbezetting van een café te baseren op basis van voorspelbare indicatoren. Zoals het aantal geboekte hotelovernachtingen en het weer.

Heb je een tip voor ondernemers die niet zeker weten: stoppen of doorgaan?
Creëer een besluitmoment in de agenda. Stel jezelf op deze dag de vraag: is mijn bedrijf nog levensvatbaar? Bespreek dit ook samen met je partner of managementteam. Maar ik hoop natuurlijk dat het de meeste bedrijven zal lukken om door te gaan.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Nieuwe aflevering MKB TV: dit is het moment om te innoveren

Nieuwe aflevering MKB TV: dit is het moment om te innoveren

Een crisis is hét moment om nieuwe businessmodellen en nieuwe technologieën uit te proberen. Dit is een belangrijke les uit het verleden. Hoe doen MKB bedrijven dit in deze crisis? MKB TV gaat deze week over hun ervaringen en de tips die ze voor jou hebben.

Winnaar Product van de maand: Jitske Naberman van Dutch Museum Gift Shop

Winnaar Product van de maand: Jitske Naberman van Dutch Museum Gift Shop

Dutch Museum Gift Shop is door een vakjury van MKB-Amsterdam gekozen als ‘Product van de Maand’. Dat stond voor deze ene keer helemaal in het teken van producten die van nut zijn in de coronacrisis. DMGS is een online platform voor museumwinkels met als doel musea extra inkomsten te genereren in de anderhalve meter economie. De winnares Jitske Naberman over ondernemen en digitalisering: “ga zo snel mogelijk aan de slag. Volg (veelal gratis) webinars, ga uitzoeken wat de concurrentie doet. Bedenk wat jij belangrijk vindt.”

Sta niet stil en innoveer

Sta niet stil en innoveer

Whello is een online marketingbureau. Voor de crisis zat het kantoor van Whello vol, nu werken de mensen voor een deel thuis. Alles wat zij daarvoor nodig hebben is een wifi- verbinding en hun laptop. Zo werken ze met tools als Google business en chatprogramma Slack volledig in de Cloud. We vragen aan Serge de Sousa co-founder van Whello wat zijn advies is aan MKB’ers in deze coronatijden.

Mediation Amsterdam, online dienstverlening heeft ook voordelen

Mediation Amsterdam, online dienstverlening heeft ook voordelen

Tabitha van den Berg, partner bij Mediation Amsterdam, ondersteunt ondernemers in conflictmanagement. Welke stappen maken de mediators in deze tijden van digitalisering? Welke adviezen hebben zij voor ondernemers die nu met spanningen te maken hebben?

Coaching ondernemers

Coaching ondernemers

Zit je als ondernemer op dit moment in zwaar weer? Maak gebruik van gratis professionele coaching! Normaal gesproken betalen ondernemers een eigen bijdrage van 150 euro. Het ministerie van EZK geeft meer subsidie aan het OKB.Staatssecretaris Mona Keijzer wil naast financiële steun ook naar andere manieren zoeken om ondernemers bij te staan.