Hoe gaat het met aanvragen van de regelingen?

Ingrid Hobbelen voelt zich gesterkt door de aangekondigde maatregelen die het kabinet en de gemeente Amsterdam hebben genomen om ondernemers te helpen in deze tijden van crisis. Alleen hoe gaat het nu met het aanvragen van de regelingen?

Ingrid Hobbelen is eigenaar van Thinking of Holland, een winkel in designsouvenirs. De winkel zit vlakbij de terminal en haar klanten bestaan uit passagiers van cruiseschepen. Vanwege de coronacrisis zijn er geen klanten meer. Uiteindelijk komen de schepen weer terug, alleen is de vraag wanneer. Het is een onzekere periode, als Hobbelen nu een lening afsluit om de vaste lasten te betalen, krijg ze dat nog wel terugverdiend?

Ingrid Hobbelen, bestuurslid MKB Amsterdam: ‘ik ga van alle regelingen gebruik maken. Op deze manier kom ik met mijn gezin en mijn bedrijf door deze moeilijke periode heen. De drie studenten die ik in dienst heb, kan ik dankzij de nieuwe regeling Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid in dienst houden. Het noodfonds van vierduizend euro liquiditeitssteun helpt mij ook. Beide regelingen staan nog niet open op de website om aan te vragen. De overheid geeft wel aan hier hard aan te werken.’

‘Via internet heb ik bij mijn eigen huisbank aanvraag gedaan voor overbruggingskrediet in het kader van de C-BMKB, borgstelling van de overheid in het kader van de corona uitbraak. Ook bij de bank hebben ze het enorm druk, iedereen vraagt dit aan. De bank heeft wel aangegeven om terug te bellen zodra ze de tijd hebben. Ondertussen ben ik bezig met de jaarcijfers 2018 en 2019, IB aangifte, liquiditeitsprognose. Vooral dat laatste is natuurlijk lastig te maken in deze omstandigheden. Het is eigenlijk een vorm van koffiedik kijken. Als mijn zaak dicht blijft dan is dan loopt de liquiditeit steeds verder terug.’

Oproep: hoe werken de regelingen voor jou?
Wat is jouw ervaring als ondernemer met de maatregelen? MKB Amsterdam heeft met de gemeente Amsterdam afgesproken om te kijken hoe de regelingen werken. Als er iets niet werkt, koppelen wij dat aan de gemeente terug. En dan bekijken we samen hoe we de problemen kunnen oplossen. Meld je ervaring op onze facebookpagina @mkbamsterdam.

Door | 25 maart 2020 | Nieuws | 0 reacties
Deel dit verhaal, kies je platform!
Share

Over de schrijver:

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB Amsterdam