Vijf jaar geleden is het idee ontstaan. Leslie Dronkers en Sjoerd Spoelstra, de eigenaren en limonademakers van Saru Soda, leerden elkaar kennen als festivalcateraars van Lowlands. Sjoerd experimenteerde met een cola siroop voor de bouwploegen en de artiesten backstage. Deze sloeg zo aan dat hij verder aan het experimenteren ging, samen met Leslie. Zo ontstonden de aardbeien en een vlierbessiropen. Met pure ingrediënten en geen smaakstoffen. Het leuke is dat je de siropen kunt mengen met (bruis)water, maar ook met alcohol. Vanaf drie jaar geleden werken beiden eigenaren fulltime aan hun siropen en kunnen hier ook van leven. Beiden zijn bezig met productontwikkeling en Leslie meer met de technische productieproces kant en Sjoerd meer achter de computer.

Saru Soda levert voor 99% aan de horeca via wederverkopers als Lindenhof, de Kweker en Dorstlust. En ze groeien als kool. Via Eco Plaza wil Saru Soda de consument bereiken. Leslie Dronkers: “we zoeken samenwerking met de echt duurzame en biologische retailers. De belangrijkste uitdaging is het productieproces. Hoe kunnen we ervoor zorgen, dat de vlierbes die slechts in 3 weken geoogst wordt, dat er voor een heel jaar limonade gemaakt kan worden. Dit geldt ook voor de rabarber en de Siciliaanse bloedsinaasappels.”

Hoe de toekomst er uit ziet weet Saru Soda nog niet. Dronkers: “we groeien hard en het is flink werk om dat bij te houden. We streven naar meerdere kanalen in de horeca en op de consumentenmarkt. Naast Nederland ook exporteren naar het buitenland , we zitten al in België en Italië. Wie weet wat de toekomst ons brengt” In ieder geval is Saru Soda erg blij met de prijs. Dronkers: “hierdoor krijgen we meer aandacht en zichtbaarheid. We zijn vooral bezig met de inhoud van het product en dit is een grote kans om ook bezig te zijn met de promotie ervan.”

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Kruidenthee van ptthee, winnaar ‘Product van de Maand’

Kruidenthee van ptthee, winnaar ‘Product van de Maand’

De kruidenthee van ptthee is door de vakjury van MKB-Amsterdam gekozen als ‘Product van de Maand’ oktober 2020. De ingrediënten van de thee worden verbouwd in samenwerking met lokale boeren. De nominaties van het Product van de Maand oktober 2020 komen deze maand van...

Reactie op corona-maatregelen kabinet

Reactie op corona-maatregelen kabinet

MKB-Nederland is blij dat het kabinet nu maatwerk heeft aangekondigd voor de meest getroffen sectoren. Daar hebben we ook steeds op aangedrongen. Maar het is nog niet op alle punten voldoende. Voor de evenementenbranche: het kabinet trekt nu 11 miljoen euro uit voor een eenmalige vergoeding. De vraag is of dat voldoende is én welke bedrijven in de branche hier dan wel of niet aanspraak op kunnen maken. Dat gaan we nader uitzoeken. Het kabinet komt niet-gesubsidieerde theaterproducenten tegemoet met een totaalbedrag van 40 miljoen euro. Ook hier moet nog worden bezien wat dat per bedrijf betekent en in hoeverre producenten hiermee geholpen zijn.

Inspraakreactie knip Weesperstraat

Inspraakreactie knip Weesperstraat

Guido Frankfurther spreekt in bij raadscommissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Water: MKB-Amsterdam vindt het zeer onwenselijk dat u vooralsnog van plan bent de aangekondigde proef, om de Weesperstraat af te sluiten voor doorgaand autoverkeer, door te zetten. Zeker nu in Coronatijd, waarin de ondernemers toch al zo worden getroffen en het water hen aan de lippen staat, ook nog eens de Piet Heintunnel tegelijkertijd is afgesloten voor al het vrachtverkeer en de halve binnenstad vanwege Kades en Bruggen openligt. Denk alleen maar aan de Vijzelstraat. MKB-Amsterdam is niet tegen een proef om doorgaand autoverkeer tegen te gaan. We zijn tegen deze proef op déze locatie en op dít moment.

Gratis online webinar Cybercrime op 2 november om 18.30u

Gratis online webinar Cybercrime op 2 november om 18.30u

Op 2 november organiseren PVO Amsterdam – Amstelland, het CCV, MKB-Amsterdam, VEBAN en Westpoort Ondernemers het 1e deel van de Masterclass Cybercrime met Brenno de Winter. Start 18.30u. Schrijf je hier in! Voorkomen is beter dan genezen! Hoe krijg je grip op je...

Om 14.00 uur bekendmaking winnaar Product van de Maand op YouTube!

Om 14.00 uur bekendmaking winnaar Product van de Maand op YouTube!

Vanmiddag om 14.00 uur  maken we via MKB TV bekend wie de winnaar Product van de Maand oktober is geworden. Wil je niks missen? Abonneer je hier gelijk even op ons YouTubekanaal. Ondernemers van het Science Park in Amsterdam hebben begin oktober de nominaties gegeven. Het publiek heeft via Facebook gestemd op hun favoriete product. Uit deze publieksstemming is de volgende top drie ontstaan: E-bike van Mokumono, smartphone van Fairphone en kruidenthee van Ptthee. Uit deze top drie heeft de vakjury een keuze gemaakt op creativiteit, innovatie, duurzaamheid en vakmanschap. And the winner is……..?

Opmerkelijk Ondernemen column Bert Bos

Opmerkelijk Ondernemen column Bert Bos

Gemiste kans!!! Zaterdag 24 oktober 18:15 uur. Negentig minuten gespeeld, nog zes minuten blessuretijd. VVV-Ajax: 0 – 13. De dienstdoende Rotterdamse arbiter Makkelie dribbelt naar de zijlijn en zoekt contact met Ajaxtrainer Ten Hag: “Zullen we maar stoppen bij deze stand?” De geboren en getogen Tukker knikt met een snerpend laatste fluitsignaal tot gevolg. Einde wedstrijd stand 0 – 13. Het ongeluksgetal gaat de hele wereld over inclusief het medelijden met VVV. Dat het sportief opvatte en enkele dagen later alweer met 4 – 2 won in de beker. Venlo op de wereldkaart. Free publicity. Voor Amsterdam natuurlijk ook.