Vijf jaar geleden is het idee ontstaan. Leslie Dronkers en Sjoerd Spoelstra, de eigenaren en limonademakers van Saru Soda, leerden elkaar kennen als festivalcateraars van Lowlands. Sjoerd experimenteerde met een cola siroop voor de bouwploegen en de artiesten backstage. Deze sloeg zo aan dat hij verder aan het experimenteren ging, samen met Leslie. Zo ontstonden de aardbeien en een vlierbessiropen. Met pure ingrediënten en geen smaakstoffen. Het leuke is dat je de siropen kunt mengen met (bruis)water, maar ook met alcohol. Vanaf drie jaar geleden werken beiden eigenaren fulltime aan hun siropen en kunnen hier ook van leven. Beiden zijn bezig met productontwikkeling en Leslie meer met de technische productieproces kant en Sjoerd meer achter de computer.

Saru Soda levert voor 99% aan de horeca via wederverkopers als Lindenhof, de Kweker en Dorstlust. En ze groeien als kool. Via Eco Plaza wil Saru Soda de consument bereiken. Leslie Dronkers: “we zoeken samenwerking met de echt duurzame en biologische retailers. De belangrijkste uitdaging is het productieproces. Hoe kunnen we ervoor zorgen, dat de vlierbes die slechts in 3 weken geoogst wordt, dat er voor een heel jaar limonade gemaakt kan worden. Dit geldt ook voor de rabarber en de Siciliaanse bloedsinaasappels.”

Hoe de toekomst er uit ziet weet Saru Soda nog niet. Dronkers: “we groeien hard en het is flink werk om dat bij te houden. We streven naar meerdere kanalen in de horeca en op de consumentenmarkt. Naast Nederland ook exporteren naar het buitenland , we zitten al in België en Italië. Wie weet wat de toekomst ons brengt” In ieder geval is Saru Soda erg blij met de prijs. Dronkers: “hierdoor krijgen we meer aandacht en zichtbaarheid. We zijn vooral bezig met de inhoud van het product en dit is een grote kans om ook bezig te zijn met de promotie ervan.”

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Energie besparen?

Energie besparen?

De wattjemoetweten (Watt) campagne informeert ondernemers over de informatieplicht energiebesparing. De focus van de campagne verschuift naar energiebesparing: www.wattjemoetweten.nl. Meerdere ondernemers zijn geïnterviewd voor de campagne waaronder Klaas Fuite van Bakkerij Fuite. Dit familiebedrijf heeft de afgelopen drie jaar de CO2 footprint van het bedrijf met 30% weten te verminderen.

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

Duurzaam ondernemen in de crisis, is dat realistisch? Veel mkb’ers hebben nu wel wat anders aan het hoofd. In deze crisis lijkt het handig om investeringen uit te stellen, of toch niet?  Olof van der Gaag, voorzitter Duurzaamheidsraad Amsterdam: “doe het juist nu, het...

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum...

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Gemeenten in de regio werken behoorlijk soepel mee aan plannen van ondernemers om te kunnen functioneren in de anderhalve meter economie. Voor sommige aanvragen ligt dat ingewikkeld omdat er meerdere bestuurslagen en beleidsafdelingen bij betrokken zijn. Dit speelt...

RED WAT ER TE REDDEN VALT

RED WAT ER TE REDDEN VALT

Een open brief van onze voorzitter aan de gemeenteraad: stel een taskforce in. Steunmaatregelen van de overheid zijn en blijven nodig. Maar ze zijn niet genoeg. Omdat financiële steun altijd maar een deel van de kosten dekt en uitstel van betaling geen afstel is. Het enige wat deze bedrijven kan redden is dat hun omzet weer op peil komt. En wel zo snel mogelijk.

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame...