Vijf jaar geleden is het idee ontstaan. Leslie Dronkers en Sjoerd Spoelstra, de eigenaren en limonademakers van Saru Soda, leerden elkaar kennen als festivalcateraars van Lowlands. Sjoerd experimenteerde met een cola siroop voor de bouwploegen en de artiesten backstage. Deze sloeg zo aan dat hij verder aan het experimenteren ging, samen met Leslie. Zo ontstonden de aardbeien en een vlierbessiropen. Met pure ingrediënten en geen smaakstoffen. Het leuke is dat je de siropen kunt mengen met (bruis)water, maar ook met alcohol. Vanaf drie jaar geleden werken beiden eigenaren fulltime aan hun siropen en kunnen hier ook van leven. Beiden zijn bezig met productontwikkeling en Leslie meer met de technische productieproces kant en Sjoerd meer achter de computer.

Saru Soda levert voor 99% aan de horeca via wederverkopers als Lindenhof, de Kweker en Dorstlust. En ze groeien als kool. Via Eco Plaza wil Saru Soda de consument bereiken. Leslie Dronkers: “we zoeken samenwerking met de echt duurzame en biologische retailers. De belangrijkste uitdaging is het productieproces. Hoe kunnen we ervoor zorgen, dat de vlierbes die slechts in 3 weken geoogst wordt, dat er voor een heel jaar limonade gemaakt kan worden. Dit geldt ook voor de rabarber en de Siciliaanse bloedsinaasappels.”

Hoe de toekomst er uit ziet weet Saru Soda nog niet. Dronkers: “we groeien hard en het is flink werk om dat bij te houden. We streven naar meerdere kanalen in de horeca en op de consumentenmarkt. Naast Nederland ook exporteren naar het buitenland , we zitten al in België en Italië. Wie weet wat de toekomst ons brengt” In ieder geval is Saru Soda erg blij met de prijs. Dronkers: “hierdoor krijgen we meer aandacht en zichtbaarheid. We zijn vooral bezig met de inhoud van het product en dit is een grote kans om ook bezig te zijn met de promotie ervan.”

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Nieuwe aflevering MKB TV: dit is het moment om te innoveren

Nieuwe aflevering MKB TV: dit is het moment om te innoveren

Een crisis is hét moment om nieuwe businessmodellen en nieuwe technologieën uit te proberen. Dit is een belangrijke les uit het verleden. Hoe doen MKB bedrijven dit in deze crisis? MKB TV gaat deze week over hun ervaringen en de tips die ze voor jou hebben.

Winnaar Product van de maand: Jitske Naberman van Dutch Museum Gift Shop

Winnaar Product van de maand: Jitske Naberman van Dutch Museum Gift Shop

Dutch Museum Gift Shop is door een vakjury van MKB-Amsterdam gekozen als ‘Product van de Maand’. Dat stond voor deze ene keer helemaal in het teken van producten die van nut zijn in de coronacrisis. DMGS is een online platform voor museumwinkels met als doel musea extra inkomsten te genereren in de anderhalve meter economie. De winnares Jitske Naberman over ondernemen en digitalisering: “ga zo snel mogelijk aan de slag. Volg (veelal gratis) webinars, ga uitzoeken wat de concurrentie doet. Bedenk wat jij belangrijk vindt.”

Sta niet stil en innoveer

Sta niet stil en innoveer

Whello is een online marketingbureau. Voor de crisis zat het kantoor van Whello vol, nu werken de mensen voor een deel thuis. Alles wat zij daarvoor nodig hebben is een wifi- verbinding en hun laptop. Zo werken ze met tools als Google business en chatprogramma Slack volledig in de Cloud. We vragen aan Serge de Sousa co-founder van Whello wat zijn advies is aan MKB’ers in deze coronatijden.

Mediation Amsterdam, online dienstverlening heeft ook voordelen

Mediation Amsterdam, online dienstverlening heeft ook voordelen

Tabitha van den Berg, partner bij Mediation Amsterdam, ondersteunt ondernemers in conflictmanagement. Welke stappen maken de mediators in deze tijden van digitalisering? Welke adviezen hebben zij voor ondernemers die nu met spanningen te maken hebben?

Coaching ondernemers

Coaching ondernemers

Zit je als ondernemer op dit moment in zwaar weer? Maak gebruik van gratis professionele coaching! Normaal gesproken betalen ondernemers een eigen bijdrage van 150 euro. Het ministerie van EZK geeft meer subsidie aan het OKB.Staatssecretaris Mona Keijzer wil naast financiële steun ook naar andere manieren zoeken om ondernemers bij te staan.