Vanaf 1 januari 2017 is de milieuzone uitgebreid voor bestelauto’s. Daarnaast komen oude en vervuilende voertuigen vanaf 1 april 2017 niet meer in aanmerking voor een nieuwe parkeervergunning.

De milieuzone geldt voor dieselbestelauto’s met bouwjaar van vòòr 1 januari 2000. Het is één van de maatregelen die de stad neemt voor een schonere lucht voor alle Amsterdammers. Het is een grote stap richting een uitstootvrij Amsterdam in 2025. Wat betekent de milieuzone voor u? In dit artikel alles op een rij.

Tot 1 februari 2017 kunnen eigenaren van bestelauto’s checken of hun voertuig vanaf 1 januari 2017 nog welkom is in de Amsterdamse milieuzone. Met de milieuzone mogen dieselbestelauto’s ouder dan 1 januari 2000 de stad niet meer in.

Meer informatie op amsterdam.nl/schonelucht

> Infographic Milieuzone bestelauto’s (pdf)
> Locaties kentekencheckers Milieuzone (pdf)
> Overkoepelende Infographic Milieuzones (pdf)

Boete en waarschuwingsbrieven
Op het overtreden van de regels voor de milieuzone staat een boete van €90,-. Om mensen te laten wennen aan de regels, ontvangen overtreders van 1 januari tot 1 mei 2017 geen boete maar een waarschuwingsbrief. Vanaf 1 mei 2017 krijgen overtreders een boete voor iedere keer dat zij de milieuzone inrijden.

In november en december werden mensen die de milieuzone in reden maar dat vanaf 1 januari niet meer mogen al persoonlijk geïnformeerd met een herinneringsbrief.

Verkeersborden milieuzone
Het verkeersbord van de milieuzone geldt voor zowel vrachtauto’s als bestelauto’s. Van links naar rechts: (1) het blauwe vooraankondingsbord, (2) het zonebord dat bij de grens van de milieuzone staat en aangeeft dat u de milieuzone inrijdt, en (3) het bord dat aangeeft dat u de milieuzone uitrijdt.

Ontheffing
Particulieren met een bestelauto die is ingericht voor gehandicaptenvervoer, kunnen een ontheffing aanvragen. Meer over de ontheffing.

Check uw kenteken
Tot 1 februari 2017 staan bij 7 afritten van de A10 interactieve kentekencheckers. Deze scannen uw kenteken en laten gelijk zien of u na 1 januari nog de milieuzone in mag. Heeft u de kentekenchecker gemist? Geen probleem: op www.amsterdam.nl/milieuzone kunt u uw kenteken invullen en krijgt u direct te zien of u vanaf 1 januari de milieuzone nog in mag.

Schone lucht voor Amsterdam
De gemeente Amsterdam doet wat ze kan om de luchtkwaliteit te verbeteren voor de gezondheid van alle Amsterdammers en alle bezoekers van Amsterdam, en om de stad leefbaar en aantrekkelijk te houden.

De gemeente richt zich met verschillende maatregelen op het terugbrengen van de uitstoot in de stad en het stimuleren van elektrische mobiliteit. Het einddoel is een uitstootvrij Amsterdam in 2025. Met de milieuzone zet Amsterdam in op gezonde lucht door de meest vervuilende voertuigen uit de stad te weren.

De bestelauto’s die met de milieuzone geweerd gaan worden rijden ongeveer 0,5% van de in Amsterdam gereden kilometers. Dat lijkt niet veel, maar deze bestelauto’s veroorzaken wel 1% van de lokale bijdrage aan fijnstof en zelfs 8% van de lokale bijdrage aan roet. De gemeente heeft doelstelling om de roetuitstoot met 30% terug te dringen. Daarmee draagt de milieuzone op een efficiënte manier bij aan de verbetering van luchtkwaliteit door uitstoot van schadelijke stoffen terug te dringen.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Bart Drenth

Bart Drenth

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Energie besparen?

Energie besparen?

De wattjemoetweten (Watt) campagne informeert ondernemers over de informatieplicht energiebesparing. De focus van de campagne verschuift naar energiebesparing: www.wattjemoetweten.nl. Meerdere ondernemers zijn geïnterviewd voor de campagne waaronder Klaas Fuite van Bakkerij Fuite. Dit familiebedrijf heeft de afgelopen drie jaar de CO2 footprint van het bedrijf met 30% weten te verminderen.

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

Duurzaam ondernemen in de crisis, is dat realistisch? Veel mkb’ers hebben nu wel wat anders aan het hoofd. In deze crisis lijkt het handig om investeringen uit te stellen, of toch niet?  Olof van der Gaag, voorzitter Duurzaamheidsraad Amsterdam: “doe het juist nu, het...

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum...

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Gemeenten in de regio werken behoorlijk soepel mee aan plannen van ondernemers om te kunnen functioneren in de anderhalve meter economie. Voor sommige aanvragen ligt dat ingewikkeld omdat er meerdere bestuurslagen en beleidsafdelingen bij betrokken zijn. Dit speelt...

RED WAT ER TE REDDEN VALT

RED WAT ER TE REDDEN VALT

Een open brief van onze voorzitter aan de gemeenteraad: stel een taskforce in. Steunmaatregelen van de overheid zijn en blijven nodig. Maar ze zijn niet genoeg. Omdat financiële steun altijd maar een deel van de kosten dekt en uitstel van betaling geen afstel is. Het enige wat deze bedrijven kan redden is dat hun omzet weer op peil komt. En wel zo snel mogelijk.

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame...