Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame formule nu uitbreiden met meerdere vestigingen in Nederland en in België.

Friedeberg: “voordat ik in 2014 de eerste plannen voor Manifesto bedacht, was ik 15 jaar als ondernemer in opdracht van diverse gemeenten bezig om ondernemers met financiële problemen te begeleiden. Wat mij opviel uit die periode is, dat deze ondernemers allemaal een accountant of boekhouder hadden met veelal verouderde systemen en communiceerden in niet begrijpbare cijfers. Ze waren ook veelal hun droom kwijtgeraakt waardoor ze stuurloos werden. Dit alles doordat ze geen goede begeleiding kregen financieel, persoonlijk en organisatorisch. We hebben twee zelfstandige lokale coöperaties, in Amsterdam en Breda. Ieder met een accountant en coach, die samen de leden coachen.”

In 2015 heb ik samen met Bert Rorije de coöperatie Manifesto opgericht. Accountant Monique Piet kwam er in 2016 bij. Met de intentie ondernemers dichterbij hun droom te brengen, ze te coachen/begeleiden op persoonlijke ontwikkeling, maatschappelijke relevantie en de financiën. Inmiddels heeft Manifesto ruim zestig leden en is een erkende B Corporation, dat is het wereldwijde keurmerk voor bedrijven die maatschappelijke relevantie, sociale betekenis en duurzaamheid hoog in het vaandel hebben.“

Via social media, publiciteit en duurzame netwerken als Nudge, MVO Nederland, het B Corp netwerk en zeker ook mond-tot-mondreclame zijn we gaan groeien. De leden van Manifesto komen uit allerlei sectoren van winkels, yogaschool, begeleiding in persoonlijke ontwikkeling tot thuiszorgaanbieders. Bijvoorbeeld:

  • De Nieuwe yogaschool in Amsterdam: de Nieuwe Yogaschool biedt meer dan ‘alleen’ yoga en meditatie. Het is een plek waar je je kunt verbinden met jezelf en met elkaar. Een eetcafe HartBiet met gezonde en veelal biologische maaltijden, verse sapjes en lekkere koffie. Ook kun je terecht voor een acupunctuur-, fysiotherapie- massagetherapie behandeling. Het is niet alleen yoga op de mat, het is vooral ook alles er omheen.
  • Thuisbasis Brabant: een sterke coöperatie van bevlogen zorg zzp-ers die een unieke visie delen op de thuiszorg. Het collectief gelooft in de kracht van zelfstandig ondernemerschap zonder enige concessie te doen aan de liefde en warmte waarmee we de zorg verlenen.
  • Nudge: een platform waar consumenten terecht kunnen die duurzame verandering willen. Inmiddels zijn ruim 75.000 mensen verbonden aan Nudge. Deze ‘Nudgers’ steunen projecten die de wereld –of de regio- een stukje beter maken. Meer dan 350 bedrijven zijn ook ‘klant’ van dit platform. “We kunnen heel snel mensen met dezelfde interesse bij elkaar brengen en zorgen dat er iets gebeurt” aldus Jan van Betten, de oprichter van Nudge.”

Crowdfundingsactie
Nu we een volledig schaalbare formule  hebben, is het tijd om uit te breiden. We willen een meerdere nieuwe vestigingen, waaronder in Rotterdam en in België starten. Wij willen ondernemers stimuleren vooral menselijker en duurzamer te ondernemen. Door de coronaperiode beseffen steeds meer ondernemers gelukkig dat deze waarden relevant en van maatschappelijk belang zijn. Je kunt meedoen vanaf € 250,-. Zo draag je bij aan een maatschappelijke opbrengst. Daarbij zijn investeerders verzekerd van een financieel rendement van 3% per jaar. Kijk voor meer informatie op: www.investeer.manifesto.nl/ 

Mijn ultieme droom is om zoveel mogelijk ondernemers te stimuleren om vooral menselijker en duurzamer te ondernemen, relevant voor mens, milieu en maatschappij. Daarnaast wil ik de accountantsbranche naar een hoger peil brengen, namelijk naar een branche die haar klanten een combinatie aanbiedt van goed begeleiden/coachen en administratief ontzorgen. En die geld niet als doel maar als middel ziet.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Energie besparen?

Energie besparen?

De wattjemoetweten (Watt) campagne informeert ondernemers over de informatieplicht energiebesparing. De focus van de campagne verschuift naar energiebesparing: www.wattjemoetweten.nl. Meerdere ondernemers zijn geïnterviewd voor de campagne waaronder Klaas Fuite van Bakkerij Fuite. Dit familiebedrijf heeft de afgelopen drie jaar de CO2 footprint van het bedrijf met 30% weten te verminderen.

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

Duurzaam ondernemen in de crisis, is dat realistisch? Veel mkb’ers hebben nu wel wat anders aan het hoofd. In deze crisis lijkt het handig om investeringen uit te stellen, of toch niet?  Olof van der Gaag, voorzitter Duurzaamheidsraad Amsterdam: “doe het juist nu, het...

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum...

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Gemeenten in de regio werken behoorlijk soepel mee aan plannen van ondernemers om te kunnen functioneren in de anderhalve meter economie. Voor sommige aanvragen ligt dat ingewikkeld omdat er meerdere bestuurslagen en beleidsafdelingen bij betrokken zijn. Dit speelt...

RED WAT ER TE REDDEN VALT

RED WAT ER TE REDDEN VALT

Een open brief van onze voorzitter aan de gemeenteraad: stel een taskforce in. Steunmaatregelen van de overheid zijn en blijven nodig. Maar ze zijn niet genoeg. Omdat financiële steun altijd maar een deel van de kosten dekt en uitstel van betaling geen afstel is. Het enige wat deze bedrijven kan redden is dat hun omzet weer op peil komt. En wel zo snel mogelijk.

Interview met Mascha ten Bruggencate van stadsdeel Centrum over ondernemersvragen

Interview met Mascha ten Bruggencate van stadsdeel Centrum over ondernemersvragen

De redactie van MKB TV was afgelopen maanden een paar keer op bezoek op de Nieuwendijk, Nes en Rokin om te kijken hoe ondernemers omgaan met de anderhalve meter en waar hun vragen zitten. Deze week vragen we aan stadsdeelvoorzitter Mascha ten Bruggencate van stadsdeel Centrum om een reactie te geven op de vragen die spelen.