Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame formule nu uitbreiden met meerdere vestigingen in Nederland en in België.

Friedeberg: “voordat ik in 2014 de eerste plannen voor Manifesto bedacht, was ik 15 jaar als ondernemer in opdracht van diverse gemeenten bezig om ondernemers met financiële problemen te begeleiden. Wat mij opviel uit die periode is, dat deze ondernemers allemaal een accountant of boekhouder hadden met veelal verouderde systemen en communiceerden in niet begrijpbare cijfers. Ze waren ook veelal hun droom kwijtgeraakt waardoor ze stuurloos werden. Dit alles doordat ze geen goede begeleiding kregen financieel, persoonlijk en organisatorisch. We hebben twee zelfstandige lokale coöperaties, in Amsterdam en Breda. Ieder met een accountant en coach, die samen de leden coachen.”

In 2015 heb ik samen met Bert Rorije de coöperatie Manifesto opgericht. Accountant Monique Piet kwam er in 2016 bij. Met de intentie ondernemers dichterbij hun droom te brengen, ze te coachen/begeleiden op persoonlijke ontwikkeling, maatschappelijke relevantie en de financiën. Inmiddels heeft Manifesto ruim zestig leden en is een erkende B Corporation, dat is het wereldwijde keurmerk voor bedrijven die maatschappelijke relevantie, sociale betekenis en duurzaamheid hoog in het vaandel hebben.“

Via social media, publiciteit en duurzame netwerken als Nudge, MVO Nederland, het B Corp netwerk en zeker ook mond-tot-mondreclame zijn we gaan groeien. De leden van Manifesto komen uit allerlei sectoren van winkels, yogaschool, begeleiding in persoonlijke ontwikkeling tot thuiszorgaanbieders. Bijvoorbeeld:

  • De Nieuwe yogaschool in Amsterdam: de Nieuwe Yogaschool biedt meer dan ‘alleen’ yoga en meditatie. Het is een plek waar je je kunt verbinden met jezelf en met elkaar. Een eetcafe HartBiet met gezonde en veelal biologische maaltijden, verse sapjes en lekkere koffie. Ook kun je terecht voor een acupunctuur-, fysiotherapie- massagetherapie behandeling. Het is niet alleen yoga op de mat, het is vooral ook alles er omheen.
  • Thuisbasis Brabant: een sterke coöperatie van bevlogen zorg zzp-ers die een unieke visie delen op de thuiszorg. Het collectief gelooft in de kracht van zelfstandig ondernemerschap zonder enige concessie te doen aan de liefde en warmte waarmee we de zorg verlenen.
  • Nudge: een platform waar consumenten terecht kunnen die duurzame verandering willen. Inmiddels zijn ruim 75.000 mensen verbonden aan Nudge. Deze ‘Nudgers’ steunen projecten die de wereld –of de regio- een stukje beter maken. Meer dan 350 bedrijven zijn ook ‘klant’ van dit platform. “We kunnen heel snel mensen met dezelfde interesse bij elkaar brengen en zorgen dat er iets gebeurt” aldus Jan van Betten, de oprichter van Nudge.”

Crowdfundingsactie
Nu we een volledig schaalbare formule  hebben, is het tijd om uit te breiden. We willen een meerdere nieuwe vestigingen, waaronder in Rotterdam en in België starten. Wij willen ondernemers stimuleren vooral menselijker en duurzamer te ondernemen. Door de coronaperiode beseffen steeds meer ondernemers gelukkig dat deze waarden relevant en van maatschappelijk belang zijn. Je kunt meedoen vanaf € 250,-. Zo draag je bij aan een maatschappelijke opbrengst. Daarbij zijn investeerders verzekerd van een financieel rendement van 3% per jaar. Kijk voor meer informatie op: www.investeer.manifesto.nl/ 

Mijn ultieme droom is om zoveel mogelijk ondernemers te stimuleren om vooral menselijker en duurzamer te ondernemen, relevant voor mens, milieu en maatschappij. Daarnaast wil ik de accountantsbranche naar een hoger peil brengen, namelijk naar een branche die haar klanten een combinatie aanbiedt van goed begeleiden/coachen en administratief ontzorgen. En die geld niet als doel maar als middel ziet.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Onze zustervereniging Amsterdam City komt op voor de belangen van ondernemend binnenstad en heeft onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok gevraagd de mening van ondernemers in de binnenstad over diverse onderwerpen te onderzoeken. De resultaten van het onderzoek worden...