Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum naar Noord niet meer mogelijk. Meer dan een eeuw ellende voor fietsers, voetgangers en ook auto’s tot gevolg. En nog steeds anno 2020 een ingewikkelde infrastructuur in het hart van de grachtengorndel. En nog steeds geen vaste verbinding met Noord, dat inmiddels meer inwoners heeft dan Amersfoort. Bijna genoeg om zich als zelfstandige stad af te splitsen. Vele pogingen ter verbetering van de situatie strandden.

En toen was daar Alexander ‘d Hooghe uit Leuven. Een Belg, die als voorzitter van de gemeente-rijks-commissie de doorslag gaf. Succesfactor “Idee” een 10. En 17e VN-doelstelling Partnership.

De idee in het kort. Fietsring, CS entree wandeltunnel, een Oostbrug, een Westbrug met notabene de mogelijkheid van een tramverbinding. Ik slikte even. Jeetje ook nog een circle-line in Amsterdam. Het kan niet op. In 1956 werd de tram in Noord opgeheven! Tsjonge jonge wat een innovatie. Laten we hem tramlijn 0 noemen, symbool van de wedergeboorte van Amsterdam. Ik kan niet laten – denkend aan d ’Hooghe – het lied “Hij leve hoog ja hoog” in te zetten.

Maar er zijn meer Belgen, die doorslaggevende bijdragen hebben geleverd De eerst vlucht boven Amsterdam in 1910 was van de Antwerpse vliegduivel Jan Olieslagers, een jaar eerder dan Anthony Fokker in 1911 boven Haarlem, die met de eer streek (oneerlijk). En wie ontwierpen de grachtengordel, de standbeelden van Rembrandt en Joost van de Vondel, de Mozes en Aaronkerk en nog veel meer? De Belgen!  En dan de culinaire impuls door de Belgen in de 17e eeuw. Wij praten daar weinig over. Het liefst bedenken we dat natuurlijk allemaal zelf. Wel verzonnen wij Belgenmoppen, maar die zijn inmiddels uitgestorven. En ook het lied België van het Goede Doel wordt niet meer gedraaid. En de Belgen gingen gewoon spontaan door met het op de kaart zetten van Amsterdam: Jacques Brel, Ivo van Hove en meer. Denkend aan d’Hooghes’ statement deze week “Amsterdam het is alles of niets”. En dat na meer dan een eeuw discussies! Ik krijg opeens spontaan trek in een zakje Friet, met Belgische mayonaise natuurlijk! Smaakmakend allemaal.

 

 

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...