Column Bert Bos “een bedrijfskundige spotlight” 

 Het wiettoerisme is terug! Tegen de stroom in. Het gewone toerisme is drastisch teruggelopen en de prognoses ook. Wiet als strohalm? Alles lijkt zich in deze tijdsspanne om te keren. Leegte alom. Geen files, geen rijen, geen ontmoetingen. Als je nu een rij ziet, is dat uniek en opvallend, zoals in het oude normaal de rij bij Bakker Hartog in de Wibautstraat om het lekkerste brood van de stad te bemachtigen. In het nieuwe normaal zijn geen rijen. Dacht ik. Tot ik wandelend in de verstilde stad in de verte een heuse rij zag. En dichterbij gekomen keurig op 1.50m. Wat was hier aan de hand?  Dichterbij zag ik tot mijn verbazing dat het een rij voor een Coffeeshop (lees Wietshop) was. Het is bijna een laboratorium model voor wat toeristen het belangrijkste vinden in Amsterdam. Door de omstandigheden is het wietvraagstuk zoals vele items op de achtergrond geraakt. Maar door zo’n specifieke instroom van toeristen word je toch weer even wakker geschut. Het wietvraagstuk is live. Het dilemma kweken/verkopen ligt zichtbaar op straat. En waarom wordt een wietshop, coffeeshop genoemd? Bang dat iedereen wiet gaat kopen? Terwijl er verkocht mag worden. Waarom verbloemen we dat? Coffeeshop dekmantel van wiet. Ondertussen heeft zich een geweldige koffiecultuur gevormd. Met hulde aan al die MKB-ondernemers die dagelijks koffie staan te branden en s ochtends vroeg opengaan. Maar wiet is geheim. Behalve zo blijkt in het buitenland. Gewoon richting Amsterdam Openheid versus geslotenheid. Een hels dilemma. Hoe kan zo n dilemma, zo’n labiel evenwicht doorbroken worden? Niet verdringen maar “out of the box” door een imaginatie. En van daaruit terug naar de oplossingen. Laten we het proberen. Amsterdam 2050. Wietstad nummer 1. In Wietwijk is een gezellige Wietbazaar. Op het Wieteke van Dort-plein is een Wiet Infocentrum met allerlei activiteiten en een fijn terras. Ik ga daar zitten en kijk rond. Toeristenspreiding is eindelijk gelukt en Amsterdam zit internationaal in de voorhoede. De  toeristenbelasting legt de stad geen windeieren. Jeetje wat smaakt dit Wietbier van Brouwerij ’t Y lekker zeg en denk verlicht: hoe moeilijk is het toch een open stad te zijn.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Irene van der Zwan

Irene van der Zwan

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Reactie op corona-maatregelen kabinet

Reactie op corona-maatregelen kabinet

MKB-Nederland is blij dat het kabinet nu maatwerk heeft aangekondigd voor de meest getroffen sectoren. Daar hebben we ook steeds op aangedrongen. Maar het is nog niet op alle punten voldoende. Voor de evenementenbranche: het kabinet trekt nu 11 miljoen euro uit voor een eenmalige vergoeding. De vraag is of dat voldoende is én welke bedrijven in de branche hier dan wel of niet aanspraak op kunnen maken. Dat gaan we nader uitzoeken. Het kabinet komt niet-gesubsidieerde theaterproducenten tegemoet met een totaalbedrag van 40 miljoen euro. Ook hier moet nog worden bezien wat dat per bedrijf betekent en in hoeverre producenten hiermee geholpen zijn.

Inspraakreactie knip Weesperstraat

Inspraakreactie knip Weesperstraat

Guido Frankfurther spreekt in bij raadscommissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Water: MKB-Amsterdam vindt het zeer onwenselijk dat u vooralsnog van plan bent de aangekondigde proef, om de Weesperstraat af te sluiten voor doorgaand autoverkeer, door te zetten. Zeker nu in Coronatijd, waarin de ondernemers toch al zo worden getroffen en het water hen aan de lippen staat, ook nog eens de Piet Heintunnel tegelijkertijd is afgesloten voor al het vrachtverkeer en de halve binnenstad vanwege Kades en Bruggen openligt. Denk alleen maar aan de Vijzelstraat. MKB-Amsterdam is niet tegen een proef om doorgaand autoverkeer tegen te gaan. We zijn tegen deze proef op déze locatie en op dít moment.

Gratis online webinar Cybercrime op 2 november om 18.30u

Gratis online webinar Cybercrime op 2 november om 18.30u

Op 2 november organiseren PVO Amsterdam – Amstelland, het CCV, MKB-Amsterdam, VEBAN en Westpoort Ondernemers het 1e deel van de Masterclass Cybercrime met Brenno de Winter. Start 18.30u. Schrijf je hier in! Voorkomen is beter dan genezen! Hoe krijg je grip op je...

Om 14.00 uur bekendmaking winnaar Product van de Maand op YouTube!

Om 14.00 uur bekendmaking winnaar Product van de Maand op YouTube!

Vanmiddag om 14.00 uur  maken we via MKB TV bekend wie de winnaar Product van de Maand oktober is geworden. Wil je niks missen? Abonneer je hier gelijk even op ons YouTubekanaal. Ondernemers van het Science Park in Amsterdam hebben begin oktober de nominaties gegeven. Het publiek heeft via Facebook gestemd op hun favoriete product. Uit deze publieksstemming is de volgende top drie ontstaan: E-bike van Mokumono, smartphone van Fairphone en kruidenthee van Ptthee. Uit deze top drie heeft de vakjury een keuze gemaakt op creativiteit, innovatie, duurzaamheid en vakmanschap. And the winner is……..?

Opmerkelijk Ondernemen column Bert Bos

Opmerkelijk Ondernemen column Bert Bos

Gemiste kans!!! Zaterdag 24 oktober 18:15 uur. Negentig minuten gespeeld, nog zes minuten blessuretijd. VVV-Ajax: 0 – 13. De dienstdoende Rotterdamse arbiter Makkelie dribbelt naar de zijlijn en zoekt contact met Ajaxtrainer Ten Hag: “Zullen we maar stoppen bij deze stand?” De geboren en getogen Tukker knikt met een snerpend laatste fluitsignaal tot gevolg. Einde wedstrijd stand 0 – 13. Het ongeluksgetal gaat de hele wereld over inclusief het medelijden met VVV. Dat het sportief opvatte en enkele dagen later alweer met 4 – 2 won in de beker. Venlo op de wereldkaart. Free publicity. Voor Amsterdam natuurlijk ook.

Nieuwe milieuzone op 1 november in Amsterdam

Nieuwe milieuzone op 1 november in Amsterdam

Per 1 november 2020 gelden er nieuwe regels voor de milieuzone in de gemeente Amsterdam. Er is een nieuwe milieuzone voor dieselpersonenauto’s. Voor dieselbedrijfsauto’s wordt deze aangescherpt. De gehele milieuzone voor personenauto’s, bedrijfsauto’s, autobussen, vrachtauto’s en taxi’s wordt uitgebreid tot het gebied binnen de Ring A10. Daar hebben dieselvoertuigen met emissieklasse 4 en hoger toegang. Wanneer je wilt weten of dit geldt voor jouw voertuig kun je de kentekencheck doen.