MKB-Amsterdam maakt zich grote zorgen over wat de jarenlange grootscheepse aanpak van

bruggen en kademuren betekent voor ondernemers vanwege een verslechterde bereikbaarheid.

De inkomensderving kan voor winkels en andere ondernemingen tientallen procenten bedragen.

Dit hebben ondernemers niet kunnen voorzien, laat staan voorkomen. MKB-Amsterdam stelt

daarom voor dat de gemeente Amsterdam, net als tijdens de bouw van de Noord/Zuid lijn, een

regeling maakt waardoor gedupeerde ondernemers het hoofd boven water kunnen houden.

Een goed toegerust schadeteam moet over de geleden schade gaan oordelen. En een commissie

met ook mensen uit het bedrijfsleven, vervoerssector en stadslogistiek moet erop toezien dat dit

schadeteam snel, effectief en rechtvaardig opereert.

De komende decennia gaat de gemeente honderden bruggen en tot wel 200 kilometer kademuur

versterken of vervangen. Per locatie kan dit tot stremmingen van wel twee tot drie jaar leiden. Op

plaatsen waar de situatie nu al gevaarlijk is en de straat of brug per direct wordt afgesloten, kan dit

zomaar oplopen tot vijf tot tien jaar, omdat er hier nog geen plannen voor renovatie klaarliggen.

Bart Drenth, voorzitter MKB-Amsterdam: “We begrijpen allemaal dat de bruggen en kademuren

moeten worden aangepakt, maar de gemeente kan niet volhouden dat dit voor de betrokken

winkeliers onder het ‘normale ondernemersrisico’ valt. De gemeente spreekt nu over totale kosten

van het project van ca. 1 – 3 miljard euro, vergelijkbaar met de Noord/Zuidlijn. Net als bij dit project

moet er ruimte worden gevonden voor een ruimhartige schaderegeling in de vorm van een

overbruggingsfonds van 100-200 miljoen euro. En niet pas over een paar jaar als er al tientallen

winkeliers over de kop zijn, zoals bij de Noord/Zuidlijn, maar meteen vanaf het begin, en bij voorkeur

met ook een voorschotregeling. De gemeente heeft toch geleerd van de Commissie Veerman?”.

MKB-Amsterdam roept de gemeente daarnaast op om procedures over een nieuwe schaderegeling

zo vroeg mogelijk kenbaar te maken bij de Amsterdamse winkeliers. Zo moeten bedrijven hun

boekhouding van de voorgaande jaren extra goed op orde hebben, zodat dit kan dienen als

vergelijkingsmateriaal.

Bart Drenth: “Als MKB-Amsterdam spreken wij de gemeente hierop aan en zullen zelf ook niet

nalaten onze achterban hierop te wijzen. Maar minstens zo belangrijk is dat de gemeente betrokken

de winkeliers lang van te voren aankondigt dat hun straat voor langere tijd wordt afgesloten en wat

de planning hiervoor is. Op basis hiervan kan de winkelier hierop beter anticiperen en eigen keuzes

maken, zoals het niet verlengen van een aflopend huurcontract”.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marja Meijer

Marja Meijer

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Winnaar Product van de Maand februari – De Amsterdamse Ui

Winnaar Product van de Maand februari – De Amsterdamse Ui

De Amsterdamse Ui van De Leeuw Wat is er Amsterdamser dan de Amsterdamse ui? Het is een oerproduct van Amsterdam. In de 19e eeuw ontstaan om het voedsel langer houdbaar te maken. De uien zijn in Nederland gekweekt en in Amsterdam geproduceerd. De Amsterdamse Ui van De...

Product van de Maand mei – Coronaveilig kantoor en school

Product van de Maand mei – Coronaveilig kantoor en school

Corona Veilig Kantoor en Corona Veilige School van Gezonde Werkomgeving BV Corona Veilig Kantoor en Corona Veilige School. Twee websites om bedrijven en scholen te ondersteunen bij de omschakeling naar de anderhalve meter samenleving. Corona veilig kantoor en Corona...

Het was lang niet overal druk in Amsterdam

Het was lang niet overal druk in Amsterdam

De gemeente Amsterdam had afgelopen zondag een oproep geplaatst om niet meer naar de winkelgebieden in de binnenstad te gaan.
Voorzitter Bart Drenth: De gemeente riep het winkelend publiek op om de binnenstad te mijden, maar het was lang niet overal druk in Amsterdam. In veel straten was het juist rustiger dan anders. Als MKB-Amsterdam willen wij ervoor pleiten dat de gemeente specifieker gaat benoemen waar de drukte zich bevindt. Laat weten waar bezoekers nog wel welkom zijn, liever dan het bezoek aan de hele binnenstad af te raden. Ongelukkig is het wel dat veel grote winkelketens publiciteit gaven aan het fenomeen ‘Black Friday’. Drenth: “Eigenlijk zijn veel zelfstandige ondernemers helemaal niet zo blij met dit fenomeen.”En om dit te promoten midden in de pandemie is eigenlijk bizar.”

Dit mag niet meer

Dit mag niet meer

De gemeente Amsterdam vindt sommige feestverlichting overdreven, afleidend of ontsierend. De gemeente wil daarom heldere regels stellen. Er geldt vanaf volgend jaar een meldingsplicht als je feestverlichting op je pand wilt aanbrengen van meer dan een vierkante meter of meer dan tien procent van het geveloppervlak. Daarbij geldt dat je de vormen van de architectuur moet volgen. Verlichting die daar niet aan voldoet, of die bijvoorbeeld ornamenten bedekt mag dan niet meer. Het is dus nog maar zeer de vraag of de feestverlichting van bijvoorbeeld Scheltema volgend jaar nog is toegestaan.

Wat wordt Product van het Jaar 2020?

Wat wordt Product van het Jaar 2020?

Nu alle Product van de Maand winnaars van 2020 bekend zijn, starten we vanaf vandaag met de stemming van Product van het Jaar. Deze verkiezing bestaat uit twee prijzen: de vakjury prijs en de publieksprijs. De vakjuryprijs 2020: alle acht winnaars van Product van de Maand maken kans. De publieksprijs 2020: Top 25 genomineerden met de meeste publieksstemmen. Alle top drie genomineerden van de Product van de Maand verkiezing maken kans om de publieksprijs te winnen. Hoe? Door in de maand december de meeste publieksstemmen te vergaren via een poll. We zetten een social media campagne in waar elk product nog eens goed onder de aandacht wordt gebracht en waarop het publiek kan stemmen. Op onze website staat vanaf 4 december een overzicht met alle top 25 producten en daarmee kun je vrienden, familie en zakelijke relaties attenderen om op een product te stemmen. De uitreiking vindt plaats op onze Nieuwjaarsborrel op donderdag 14 januari.

Winnaar Product van de Maand november!

Winnaar Product van de Maand november!

De zeer oude genever van Loyaal van Wees is door de vakjury van MKB-Amsterdam gekozen als ‘Product van de Maand’ november 2020. Bert Bos: “Het product is sinds de 18e eeuw in de handel. Via café’s, hotels en slijterijen kunnen mensen van dit product genieten. Ook in het Proeflokaal en het historische winkeltje ‘Slijterij De Ooievaar anno 1782’ in de Jordaan waar nazaat Fenny van Wees en haar dochters nog steeds achter de toonbank staat en kantoor houdt. De Loyaal Genever prijkt op de ‘Nationale Inventaris Immaterieel Erfgoed’ en heeft mede bijgedragen dat Amsterdam wereldberoemd is geworden. De oorspronkelijke in de 16e eeuw ontstane distilleertechniek heeft in de gehele wereld navolging gekregen. De vakbekwaamheid betreft niet alleen het technisch maken, de (geheime) receptuur, maar vooral ook het ruiken. Vakvrouw Fenny van Wees is auteur van het Boek ‘Distilleren de kunst van het ruiken’ en geeft nog steeds cursussen om het erfgoed uit te dragen.”