MKB-Amsterdam maakt zich grote zorgen over wat de jarenlange grootscheepse aanpak van

bruggen en kademuren betekent voor ondernemers vanwege een verslechterde bereikbaarheid.

De inkomensderving kan voor winkels en andere ondernemingen tientallen procenten bedragen.

Dit hebben ondernemers niet kunnen voorzien, laat staan voorkomen. MKB-Amsterdam stelt

daarom voor dat de gemeente Amsterdam, net als tijdens de bouw van de Noord/Zuid lijn, een

regeling maakt waardoor gedupeerde ondernemers het hoofd boven water kunnen houden.

Een goed toegerust schadeteam moet over de geleden schade gaan oordelen. En een commissie

met ook mensen uit het bedrijfsleven, vervoerssector en stadslogistiek moet erop toezien dat dit

schadeteam snel, effectief en rechtvaardig opereert.

De komende decennia gaat de gemeente honderden bruggen en tot wel 200 kilometer kademuur

versterken of vervangen. Per locatie kan dit tot stremmingen van wel twee tot drie jaar leiden. Op

plaatsen waar de situatie nu al gevaarlijk is en de straat of brug per direct wordt afgesloten, kan dit

zomaar oplopen tot vijf tot tien jaar, omdat er hier nog geen plannen voor renovatie klaarliggen.

Bart Drenth, voorzitter MKB-Amsterdam: “We begrijpen allemaal dat de bruggen en kademuren

moeten worden aangepakt, maar de gemeente kan niet volhouden dat dit voor de betrokken

winkeliers onder het ‘normale ondernemersrisico’ valt. De gemeente spreekt nu over totale kosten

van het project van ca. 1 – 3 miljard euro, vergelijkbaar met de Noord/Zuidlijn. Net als bij dit project

moet er ruimte worden gevonden voor een ruimhartige schaderegeling in de vorm van een

overbruggingsfonds van 100-200 miljoen euro. En niet pas over een paar jaar als er al tientallen

winkeliers over de kop zijn, zoals bij de Noord/Zuidlijn, maar meteen vanaf het begin, en bij voorkeur

met ook een voorschotregeling. De gemeente heeft toch geleerd van de Commissie Veerman?”.

MKB-Amsterdam roept de gemeente daarnaast op om procedures over een nieuwe schaderegeling

zo vroeg mogelijk kenbaar te maken bij de Amsterdamse winkeliers. Zo moeten bedrijven hun

boekhouding van de voorgaande jaren extra goed op orde hebben, zodat dit kan dienen als

vergelijkingsmateriaal.

Bart Drenth: “Als MKB-Amsterdam spreken wij de gemeente hierop aan en zullen zelf ook niet

nalaten onze achterban hierop te wijzen. Maar minstens zo belangrijk is dat de gemeente betrokken

de winkeliers lang van te voren aankondigt dat hun straat voor langere tijd wordt afgesloten en wat

de planning hiervoor is. Op basis hiervan kan de winkelier hierop beter anticiperen en eigen keuzes

maken, zoals het niet verlengen van een aflopend huurcontract”.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marja Meijer

Marja Meijer

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Energie besparen?

Energie besparen?

De wattjemoetweten (Watt) campagne informeert ondernemers over de informatieplicht energiebesparing. De focus van de campagne verschuift naar energiebesparing: www.wattjemoetweten.nl. Meerdere ondernemers zijn geïnterviewd voor de campagne waaronder Klaas Fuite van Bakkerij Fuite. Dit familiebedrijf heeft de afgelopen drie jaar de CO2 footprint van het bedrijf met 30% weten te verminderen.

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

Duurzaam ondernemen in de crisis, is dat realistisch? Veel mkb’ers hebben nu wel wat anders aan het hoofd. In deze crisis lijkt het handig om investeringen uit te stellen, of toch niet?  Olof van der Gaag, voorzitter Duurzaamheidsraad Amsterdam: “doe het juist nu, het...

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum...

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Gemeenten in de regio werken behoorlijk soepel mee aan plannen van ondernemers om te kunnen functioneren in de anderhalve meter economie. Voor sommige aanvragen ligt dat ingewikkeld omdat er meerdere bestuurslagen en beleidsafdelingen bij betrokken zijn. Dit speelt...

RED WAT ER TE REDDEN VALT

RED WAT ER TE REDDEN VALT

Een open brief van onze voorzitter aan de gemeenteraad: stel een taskforce in. Steunmaatregelen van de overheid zijn en blijven nodig. Maar ze zijn niet genoeg. Omdat financiële steun altijd maar een deel van de kosten dekt en uitstel van betaling geen afstel is. Het enige wat deze bedrijven kan redden is dat hun omzet weer op peil komt. En wel zo snel mogelijk.

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame...