Touringcars uit het centrum, festivals beter spreiden, kleine busjes in het ov en een tweede Rode Loper: bedrijven en bewoners sluiten een pact tegen de drukte.

Zie ook: Nuancering berichtgeving Touringcars in Parool

Historisch is wat overdreven, maar uniek is het wel: het bedrijfsleven en inwoners van Amsterdam gaan samen de strijd aan tegen de drukte in de stad. Vandaag presenteren ze aanbevelingen voor het stadsbestuur. Het pact is gesloten door werk­gevers­clubs als MKB Amsterdam, Vereniging Amsterdam City en Koninklijke Horeca Nederland en anderzijds de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad (VVAB).

Toeristen moeten beter over de stad worden verspreid, stellen ze. Dit kan door van de Nieuwezijds Voorburgwal een tweede Rode Loper te maken. Nu gaan bezoekers via Damrak en Rokin naar de drukke winkelstraten. Attracties en festivals moeten vaker naar buiten de binnenstad verhuizen, zoals naar dependances van Paradiso of het Stedelijk. Touringcars, die opstoppingen veroorzaken aan de Prins Hendrikkade, moeten toeristen buiten het centrum oppikken.

Maanden geduurd
De partijen pleiten voor beter openbaar vervoer, met kleine busjes die door de binnenstad toeren en een dekkend nachtnet. En de deelfiets moet weer terug. ‘Dat gebeurt in New York ook en daar zijn de toeristen gaan fietsen,’ aldus Hans Onno van den Berg van MKB Amsterdam.

De onderhandelingen over het pact hebben maanden geduurd, vanwege de tegengestelde belangen; winkels en horeca kunnen verdienen aan toeristen, bewoners ervaren de overlast. Maar nu is het vijf voor twaalf, verklaart Walter Schoonenberg van de VVAB. En bedrijven hebben niets aan blije toeristen en boze bewoners, zegt Van den Berg van MKB Amsterdam.

(Door: Michiel Couzy, Het Parool)

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Bart Drenth

Bart Drenth

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Energie besparen?

Energie besparen?

De wattjemoetweten (Watt) campagne informeert ondernemers over de informatieplicht energiebesparing. De focus van de campagne verschuift naar energiebesparing: www.wattjemoetweten.nl. Meerdere ondernemers zijn geïnterviewd voor de campagne waaronder Klaas Fuite van Bakkerij Fuite. Dit familiebedrijf heeft de afgelopen drie jaar de CO2 footprint van het bedrijf met 30% weten te verminderen.

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

Duurzaam ondernemen in de crisis, is dat realistisch? Veel mkb’ers hebben nu wel wat anders aan het hoofd. In deze crisis lijkt het handig om investeringen uit te stellen, of toch niet?  Olof van der Gaag, voorzitter Duurzaamheidsraad Amsterdam: “doe het juist nu, het...

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum...

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Gemeenten in de regio werken behoorlijk soepel mee aan plannen van ondernemers om te kunnen functioneren in de anderhalve meter economie. Voor sommige aanvragen ligt dat ingewikkeld omdat er meerdere bestuurslagen en beleidsafdelingen bij betrokken zijn. Dit speelt...

RED WAT ER TE REDDEN VALT

RED WAT ER TE REDDEN VALT

Een open brief van onze voorzitter aan de gemeenteraad: stel een taskforce in. Steunmaatregelen van de overheid zijn en blijven nodig. Maar ze zijn niet genoeg. Omdat financiële steun altijd maar een deel van de kosten dekt en uitstel van betaling geen afstel is. Het enige wat deze bedrijven kan redden is dat hun omzet weer op peil komt. En wel zo snel mogelijk.

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame...