‘Pakjes zelf ophalen moet de norm worden’ – Bezorgverkeer dreig volledig vast te lopen | MKB Amsterdam in Het Parool (19 april 2019)

Geplaatst op 19 april 2019

Vandaag publiceerde Het Parool ons ingezonden stuk over bezorgverkeer in de stad Amsterdam.

“Pakjes ophalen in de buurt moet de norm worden. Bezorgverkeer dreigt volledig vast te lopen”, aldus Guido Frankfurther en Bart Drenth van MKB-Amsterdam.

‘Eén van ons woont in een appartementencomplex met zo’n 20 adressen waar vele keren per dag een pakje wordt afgegeven. Bij een onderbuurvrouw zelfs gemiddeld eenmaal per dag. De bezorging gebeurt met een busje of klein elektrisch voertuig. Dit past in de ontwikkeling die sinds enkele jaren gaande is om de stad leefbaar te houden: kleinere, schonere en stillere voertuigen die pakjes vanaf distributiecentra over de stad verspreiden.

In de jaren daarvoor wilden we juist kleinere bestellingen buiten de stad samenbrengen in grotere vrachtauto’s om het aantal verkeers­bewegingen in de stad te verminderen. Dit zagen we bij de bevoorrading van supermarkten en warenhuizen gebeuren en heeft er mede toe bijgedragen dat de kademuren en bruggen van de stad nog sneller zijn gaan slijten. Maar om milieuredenen en de wens om grote voertuigen te weren vanwege hun omvang en gewicht, is er nu dus een omgekeerde beweging merkbaar: de komst van heel veel kleinere vracht- en bestelauto’s – en dit worden er elk jaar explosief meer. En die bestelauto’s krijgen steeds minder ruimte om te rijden.

Geleidelijk aan zijn grote delen van de binnenstad autoluw geworden, een ontwikkeling die volgens MKB-Amsterdam een positieve bijdrage aan de leefbaarheid én de economie van de stad levert.
Daarbovenop zullen de komende jaren complete routes uit het verkeer worden genomen voor de versnelde aanpak van de kades en bruggen. Zo gaat binnenkort de route-Vijzelstraat er een paar jaar uit en staat ook de gehele route Rozengracht-Raadhuisstraat op de agenda. En dan hebben we het nog niet eens over de ­talloze grachtdelen die telkens één tot twee jaar gestremd zullen worden.

Laad- en losplaatsen bezet
De enorme stijging van het aantal pakketjes in combinatie met het al dan niet tijdelijk afsluiten van grotere delen van de binnenstad zorgt ervoor dat het helemaal vast gaat lopen. Dat is slecht voor de stad, haar inwoners, winkels en bedrijven. Maar ook zullen de bezorgdiensten hierdoor in de knel komen.

De eenvoudigste oplossing is natuurlijk dat we gewoon weer vaker onze inkopen doen in de prachtige winkels van onze stad. Het zelf uitzoeken en kopen van producten in de winkel is niet alleen een positieve belevenis op zich, maar zorgt ook voor minder retourneren. Je hebt het immers in je handen gehad of gepast.

Daar komt nog bij dat de explosieve groei van de bezorging van pakjes bij particulieren en bedrijven ook het laad- en losverkeer van onze winkels belemmert. Niet zelden staan de bestelauto’s op de laad- en losplekken, waar toch al een flink tekort aan is.

Niet meer verplicht thuis 
Omdat het een realistische verwachting is dat het digitaal winkelen alleen maar zal toenemen, wil MKB-Amsterdam dat we werk gaan maken van het versneld opzetten van een fijnmazig netwerk van ophaal- en afgeefcentra voor pakketten.

Dat het niet meer normaal is dat je spijkerbroek van 30 euro in een grote doos wordt afgegeven aan je voordeur, terwijl het overige verkeer wordt gestremd. Dat je je gaat schamen als je nieuwe koptelefoon aan huis wordt afgeleverd. Bezorgschaamte, zo u wilt.

Natuurlijk moeten er dan prikkels worden ontwikkeld om zowel bezorgbedrijven als ontvangers te bewegen pakketten af te geven en op te halen bij hiervoor ingestelde centra. Dit moet actief door de overheid worden gestimuleerd.

Een financiële opslag als je je pakket toch aan de deur wilt ontvangen en een reductie als je het bij de Albert Heijn, Primera of fietsenwinkel om de hoek ophaalt. Zit je ook meteen niet meer vast aan het eindeloos thuisblijven.

MKB-Amsterdam vindt, los van andere maatregelen, snel ingrijpen in het bezorgsysteem in onze stad bittere noodzaak om de stad leefbaar en bereikbaar te houden voor verkeer dat nog wel per se voor de deur moet kunnen komen, zoals de loodgieter bij een lekkage of de leverancier van zuurstofflessen bij een COPD-patiënt.

Met alle huidige afsluitingen en nabije nieuwe (tijdelijke) stremmingen in aantocht, moet de stad de regie in deze naar zich toe­trekken om een verkeersinfarct van leveranciers te voorkomen.

Lees het artikel in Het Parool hier – 19-04-2019]

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Bart Drenth

Bart Drenth

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Energie besparen?

Energie besparen?

De wattjemoetweten (Watt) campagne informeert ondernemers over de informatieplicht energiebesparing. De focus van de campagne verschuift naar energiebesparing: www.wattjemoetweten.nl. Meerdere ondernemers zijn geïnterviewd voor de campagne waaronder Klaas Fuite van Bakkerij Fuite. Dit familiebedrijf heeft de afgelopen drie jaar de CO2 footprint van het bedrijf met 30% weten te verminderen.

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

Duurzaam ondernemen in de crisis, is dat realistisch? Veel mkb’ers hebben nu wel wat anders aan het hoofd. In deze crisis lijkt het handig om investeringen uit te stellen, of toch niet?  Olof van der Gaag, voorzitter Duurzaamheidsraad Amsterdam: “doe het juist nu, het...

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum...

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Gemeenten in de regio werken behoorlijk soepel mee aan plannen van ondernemers om te kunnen functioneren in de anderhalve meter economie. Voor sommige aanvragen ligt dat ingewikkeld omdat er meerdere bestuurslagen en beleidsafdelingen bij betrokken zijn. Dit speelt...

RED WAT ER TE REDDEN VALT

RED WAT ER TE REDDEN VALT

Een open brief van onze voorzitter aan de gemeenteraad: stel een taskforce in. Steunmaatregelen van de overheid zijn en blijven nodig. Maar ze zijn niet genoeg. Omdat financiële steun altijd maar een deel van de kosten dekt en uitstel van betaling geen afstel is. Het enige wat deze bedrijven kan redden is dat hun omzet weer op peil komt. En wel zo snel mogelijk.

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame...