MKB-Amsterdam roept de gemeente op om de verschillende plannen beter op elkaar af te stemmen. Zo gaat de Piet Heintunnel (S114) in 2021 en 2022 er anderhalf jaar volledig uitliggen voor al het autoverkeer en wordt als omrijdroute naar de Wibautstraat / Weesperstraat (S112) verwezen. Dit terwijl er ook plannen klaarliggen om de Weesperstraat in deze periode, als proef, af te sluiten voor autoverkeer. Op deze manier worden grote delen binnen de Ring A10 en zeker de binnenstad, vrijwel onbereikbaar.
Guido Frankfurther, vicevoorzitter MKB-Amsterdam: “We snappen heel goed dat de Piet Heintunnel na 20 jaar gerenoveerd moet worden. Maar houdt dan meer rekening met het essentiële laad- en losverkeer voor de stad en de bereikbaarheid van onze bedrijven. Het kan toch niet zo zijn dat de ene afdeling bij de gemeente Amsterdamals omrijdroute de Weesperstraat aanwijst en de andere afdeling bezig is deze af te sluiten, in het kader van een autoluwe binnenstad. Van dit soort tegenstrijdigheden worden ondernemers erg nerveus”.
MKB Amsterdam pleit er voor dat er gedurende de werkzaamheden aan de tunnel altijd één buis beschikbaar blijft voor de bevoorrading van de stad. Over een beperkte proef om de Weesperstraat daarna tijdelijk af te sluiten valt overigens volgens MKB-Amsterdam best wel te praten. Frankfurther: “Wij zijn het er mee eens dat het doorgaande autoverkeer richting A10 deze route niet meer zou moeten gebruiken. Voor de economie van de binnenstad is de bevoorrading echter essentieel. Wellicht moet er worden gedacht in de richting van vergunningen en ontheffingen. Daar denken we graag over mee”.