MKB-Nederland wil dat het mkb wordt gecompenseerd voor de eenzijdige verhoging van het lage btw-tarief. Uit een quickscan van de ondernemersorganisatie, in samenwerking met betrokken branches, blijkt dat de gevolgen van de maatregel groot zijn: 30 miljoen euro omzetverlies in de kappersbranche, bijna 6 miljoen bij de podiumkunsten, 40 miljoen bij uitgeverijen en 24 miljoen bij de bloemisten. In de grensregio’s zijn de negatieve effecten nog sterker.

Dit staat in het pamflet dat directeur Leendert-Jan Visser van MKB-Nederland vanochtend samen met vijf ondernemers heeft overhandigd aan staatssecretaris Menno Snel (Financiën). ‘Het liefst gaat deze maatregel volledig van tafel.’ Ondernemers maken zich grote zorgen over de verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent volgend jaar, aldus Visser. ‘Omzetverlies, banenverlies, zelfs het voortbestaan van bedrijven komt in gevaar, zo blijkt uit diverse onderzoeken van brancheorganisaties. De resultaten zijn exemplarisch voor alle sectoren die door de btw-verhoging worden getroffen. Voor bedrijven in de grensregio’s loopt de omzetdaling zelfs op tot 5 á 6 procent.’

In opdracht van MKB-Nederland heeft Panteia de effecten van de btw-verhoging voor drie productgroepen in de grensstreken berekend. De dagrecreatie krijgt een omzetdaling van ruim 450 miljoen euro voor de kiezen, voor brood en gebak is dat 38 miljoen en voor bloemen en planten 23 miljoen. Visser: ‘Dat zijn enorme bedragen. En we hebben het dan over sectoren die nu net weer wat vlees op de botten krijgen.’

Slechte timing

MKB-Nederland en de betrokken branches vinden dat de btw-verhoging van tafel moet. Het kabinet heeft tot de maatregel besloten zonder ook maar enig zicht te hebben op de effecten. Mocht de verhoging doorgaan, dan moet het midden- en kleinbedrijf tenminste worden ondersteund met een pakket maatregelen die de pijn kunnen verzachten. De ondernemersorganisatie wil onder meer dat de lastenverlichting in de inkomstenbelasting naar voren wordt gehaald. Verder moet de btw-verhoging naar achteren worden geschoven, naar de jaren dat er echt lastenverlichting voor consumenten is. ‘Eerst het zuur voor het mkb en pas daarna koopkrachtverbetering voor de consument – dat is slechte timing’, vindt Visser.

Verder is een rechtvaardig overgangsregime nodig zodat ondernemers niet met grote administratieve problemen worden opgezadeld. Ook moet dat regime voorkomen dat consumenten die bijvoorbeeld nu al een kaartje hebben gekocht voor een concert in 2019, straks met een extra btw-betaling worden geconfronteerd. Tot slot kan het kabinet mkb-ondernemers steunen door de verhoging van het box 2 tarief te schrappen en de werkkostenregeling te verbeteren, aldus MKB-Nederland.

Zwarte circuit

Brancheorganisaties zoals ANKO (kappers), VBW (bloemisten), de Federatie Cultuur (podiumkunsten en musea), de Mediafederatie (uitgeverijen) en NL Actief (fitnesscentra) hebben zelf onderzoek laten doen naar de gevolgen van een btw-verhoging voor hun leden. Naast de negatieve impact op omzet en werkgelegenheid zijn er ook andere effecten te zien. Zo vreest de kappersbranche dat een aantal kappers thuis of ambulant gaat werken, en dat er een verschuiving ontstaat naar het zwarte circuit. Het aantal stage- en leerwerkplaatsen zal daardoor dalen en dat is slecht voor het kappersambacht. De fitnessbranche wijst erop dat de btw-verhoging indruist tegen het gezondheidsbeleid van het kabinet. De perspectieven voor de kleinere fitnesscentra zouden zorgwekkend zijn. De uitgeversbranche vreest voor verschraling van het aanbod.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Bart Drenth

Bart Drenth

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Energie besparen?

Energie besparen?

De wattjemoetweten (Watt) campagne informeert ondernemers over de informatieplicht energiebesparing. De focus van de campagne verschuift naar energiebesparing: www.wattjemoetweten.nl. Meerdere ondernemers zijn geïnterviewd voor de campagne waaronder Klaas Fuite van Bakkerij Fuite. Dit familiebedrijf heeft de afgelopen drie jaar de CO2 footprint van het bedrijf met 30% weten te verminderen.

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

Duurzaam ondernemen in de crisis, is dat realistisch? Veel mkb’ers hebben nu wel wat anders aan het hoofd. In deze crisis lijkt het handig om investeringen uit te stellen, of toch niet?  Olof van der Gaag, voorzitter Duurzaamheidsraad Amsterdam: “doe het juist nu, het...

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum...

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Gemeenten in de regio werken behoorlijk soepel mee aan plannen van ondernemers om te kunnen functioneren in de anderhalve meter economie. Voor sommige aanvragen ligt dat ingewikkeld omdat er meerdere bestuurslagen en beleidsafdelingen bij betrokken zijn. Dit speelt...

RED WAT ER TE REDDEN VALT

RED WAT ER TE REDDEN VALT

Een open brief van onze voorzitter aan de gemeenteraad: stel een taskforce in. Steunmaatregelen van de overheid zijn en blijven nodig. Maar ze zijn niet genoeg. Omdat financiële steun altijd maar een deel van de kosten dekt en uitstel van betaling geen afstel is. Het enige wat deze bedrijven kan redden is dat hun omzet weer op peil komt. En wel zo snel mogelijk.

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame...