MKB-Nederland is blij dat het kabinet nu maatwerk heeft aangekondigd voor de meest getroffen sectoren. Daar hebben we ook steeds op aangedrongen. Maar het is nog niet op alle punten voldoende.
- Horeca
De eenmalige subsidie die horecaondernemers krijgen op de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) is ongeveer 2,75 procent van de omzetderving. En dat is niet genoeg. Het TVL vergoedingspercentage stijgt met deze maatregelen voor de horeca van 50 naar 61%. De meeste ondernemers zullen daar nauwelijks mee geholpen zijn. Een vergoedingspercentage van 75% vinden wij niet meer dan redelijk. En dat geldt al helemaal nu de horeca langer dicht moet blijven dan de vier weken die eerder waren aangekondigd. - Evenementen
Ook voor de evenementenbranche hebben we maatwerk bepleit. Bedrijven in de branche zijn voor hun omzet grotendeels afhankelijk van de zomermaanden en schommelingen in de omzet zorgen voor een vertekend beeld bij de berekening van de TVL. Het kabinet trekt nu 11 miljoen euro uit voor een eenmalige vergoeding. En gaat ervan uit dat ongeveer 800 ondernemers hiervan gebruik zullen maken. Dat zou neerkomen op gemiddeld 14.000 euro per bedrijf. De vraag is of dat voldoende is én welke bedrijven in de branche hier dan wel of niet aanspraak op kunnen maken. Dat gaan we nader uitzoeken. - Vrije theaterproducenten
Het kabinet komt niet-gesubsidieerde theaterproducenten tegemoet met een totaalbedrag van 40 miljoen euro. Ook hier moet nog worden bezien wat dat per bedrijf betekent en in hoeverre producenten hiermee geholpen zijn.
TVL voor alle sectoren
We zijn zeer tevreden dat het kabinet voor de TVL nu heeft besloten de SBI-codes los te laten. Hier dringen we al maanden op aan. Veel bedrijven zijn zwaar getroffen, maar vielen niet binnen de aangewezen SBI-codes. Dit gold bijvoorbeeld voor veel toeleverende bedrijven. Ten minste tot het einde van dit jaar komt nu elk bedrijf met een bepaald omzetverlies voor de TVL in aanmerking. Dat is een goede zaak. En we houden dit natuurlijk in de gaten.
Time Out Arrangement
Het kabinet heeft zoals bekend ons pleidooi voor een time-out- en stopregeling opgepakt en geeft daarvoor nu een eerste aanzet. We zijn er echter nog niet. De komende weken wordt het arrangement verder uitgewerkt. Met de huidige ontwikkelingen wordt het steeds belangrijker dat ondernemers die niet of nauwelijks perspectief meer zien hun bedrijf even in ‘winterslaap’ kunnen brengen. Of kunnen stoppen op een manier die niet pijnlijker is dan nodig.
Thuisquarantaine en WW-premie
We vinden het ronduit teleurstellend dat er geen compensatie komt voor de loondoorbetaling bij thuisquarantaine van medewerkers die niet ziek zijn. Volgens het kabinet is zo’n regeling niet uitvoerbaar, omdat niet is te controleren of iemand ‘gewoon’ ziek is of vanwege corona verzuimt. Een alternatief zou zijn de hoge WW-premie voor tijdelijke krachten in de WAB (Wet Arbeidsmarkt in Balans) voorlopig een jaar buitenspel te zetten. Nu worden bedrijven namelijk driedubbel gepakt als hun personeel in quarantaine moet blijven. Ze moeten namelijk het loon doorbetalen, vervangende krachten inhuren, én een hogere WW premie betalen. Het is ook niet fair om via die premiedifferentiatie in de WAB ondernemers onder deze omstandigheden financieel te straffen omdat zij flexkrachten inzetten. Ze hebben geen keus.
Pakket moet mee-ademen
De vraag bij het totale pakket blijft uiteraard of het allemaal genoeg is om bedrijven door deze crisis heen te loodsen en banen te behouden. Dat hangt ook af van de ontwikkeling van het virus en de eventuele verdergaande maatregelen die volgen als de besmettingscijfers zich niet snel tenminste stabiliseren. Het pakket moet meebewegen met de omstandigheden en het kabinet geeft dat zelf ook aan. MKB-Nederland is hierover wekelijks met het kabinet in gesprek.
Protocollen en handhaving
We kunnen allemaal niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk het is dat iedereen zich aan de basisregels houdt om verdere verspreiding van het virus en een tweede lockdown te voorkomen. De brancheprotocollen spelen daarbij een wezenlijke rol en branches roepen hun leden op om die zorgvuldig en zichtbaar te hanteren. Een goed voorbeeld in dit verband zijn de afspraken die het kabinet heeft gemaakt met de detailhandel over handhaving van de basisregels.
Testcapaciteit en sneltest-straten
Uitbreiding van de testcapaciteit is en blijft van groot belang. MKB-Nederland zet zich in voor sneltest-straten. Die komen er nu ook gelukkig. De bedoeling is op te schalen naar tenminste 25 locaties verspreid door het land. Het is mooi dat het bedrijfsleven met zijn organisatiekracht de overheid hierbij kan helpen.