Binnenkort krijgt Raymond Gerritzen te maken met scanauto’s van de gemeente Amsterdam en kan hij een hoge rekening verwachten voor de zichtbaarheid van zijn winkel. Gerritzen is eigenaar van een kleine zaak “Echte Broodjes’ in de 9 Straatjes, aan de Wijde Heisteeg 6A. Veertig jaar geleden kreeg hij via een kennis te horen dat dit pand beschikbaar kwam. Gerritzen startte destijds zijn winkel met luxe artikelen zoals soep, 14 verschillende soorten paté, cantharellen en olien. Luxe producten die destijds niet in de supermarkt verkrijgbaar was. Tegenwoordig kan je in de winkel belegde broodjes kopen, koffie om mee te nemen, snoep, koek, fris en wijnen.

Winkeliers betalen binnenkort belasting voor alle reclame zichtbaar is vanaf de openbare weg. Waaronder gevelreclames, uithangborden, vlaggen, belettering op gevels en ramen en bijvoorbeeld ook de tarievenkaart/grote menukaarten die in de etalage hangt. De scanauto’s rijden al rond. De belasting die de gemeente Amsterdam gaat innen, is afhankelijk van de grootte van de reclame-uiting.

Voor Raymond gaat het niet zozeer over het betalen van belasting voor reclame-uitingen. Het gaat nu vooral om de hoogte van het bedrag. Zulke onverwachte hoge kosten betalen we meestal uit eigen zak, legt Raymond uit. Je hebt natuurlijk kosten als winkelier en deze stijgen, zoals huur, energie en WOZ-waarde. Dit bereken je dan door in je producten. Waar het voor hem wel over gaat is dat het bedrag in verhouding tot voorgaande jaren enorm stijgt.
Als winkelier beweeg je mee met de tijd en behoefte van de klant. Nu hebben mensen op straat veel meer keuze om wat te eten of drinken. Om de paar meter is er wel iets beschikbaar. Van koekjes en Nutellawinkels tot yoghurt en sapjeswinkels. Daarnaast verkopen grotere ketens zoals de Hema en de supermarkten hapklare sandwiches. Als kleine winkelier is het dan noodzakelijk om te zorgen voor een uniek aanbod en zichtbaarheid in de winkelstraat. Door middel van een klein (uithang)bord of een leuk bankje voor de winkel. Dat mensen zien dat je er een kopje koffie kan halen of een broodje kan eten.

Bart Drenth, voorzitter van MKB Amsterdam, vindt dat de stad zich sterker moet maken voor kleine winkeliers. De gemeente Amsterdam wil de buurteconomie stimuleren. En vervolgens worden de belastingen verhoogd. Wat wil de gemeente Amsterdam bereiken, alleen nog maar grote ketens? Dit staat haaks op het beleid van de gemeente van een paar jaar geleden om het (kleine) ondernemers in Amsterdam makkelijker te maken. MKB Amsterdam roept de gemeente op om de maatregel terug te draaien of te versoepelen. Als winkelier of ondernemer betaal je via de huur en de grondprijs al voor de bestemming van de plek. De naam van het bedrijf en eventuele informatie horen daar onlosmakelijk bij. Met de nieuwe belastingmaatregel rekent de overheid feitelijk een tweede keer af.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Coaching ondernemers

Coaching ondernemers

Zit je als ondernemer op dit moment in zwaar weer? Maak gebruik van gratis professionele coaching van de Stichting Ondernemersklankbord (OKB). Normaal gesproken betalen ondernemers een eigen bijdrage van 150 euro. Het ministerie van EZK geeft meer subsidie aan het...

Stoppen of doorgaan met je bedrijf?

Stoppen of doorgaan met je bedrijf?

Ondernemers zijn van nature optimistisch. Maar wat als het gewoon niet meer gaat? Tweederde van de ondernemers heeft een omzetdaling van meer dan twintig procent. Een deel daarvan maakt helemaal geen omzet meer. Op tijd stoppen is dan echt de meest verstandige keuze,...

Hoe gaat het bij de Rabobank?

Hoe gaat het bij de Rabobank?

We horen veel van de onderhandelingspartijen bij het kabinet en van ondernemers hoe het gaat in deze tijden van coronacrises. Hoe gaat het eigenlijk bij de banken? Hoe beleven zij deze crisis? Wouter Stevens, directielid Rabobank Amsterdam, geeft een inkijk in hoe de...

De anderhalve meter economie, hoe geven ondernemers hier vorm aan?

De anderhalve meter economie, hoe geven ondernemers hier vorm aan?

Winkelcentrum Boven ’t IJ Als je door het winkelcentrum loopt zie je overal stickers, bordjes op de lantaarnpalen met anderhalve meter afstand. Graffiti op de stoeptegels geeft de looprichting aan. Daan Woudhuysen, voorzitter winkelcentrum: “we hebben de winkeliers...

MKB TV: ondernemen in de anderhalve meter economie

MKB TV: ondernemen in de anderhalve meter economie

Op de Nieuwendijk is het op sommige plekken zo stil dat er eenden over straat lopen. In deze aflevering zijn ondernemers aan het woord van de Nieuwendijk die graag willen dat mensen weer komen winkelen. En hun ideeën voor de anderhalve meter economie. Waaronder Marcel...