Binnenkort krijgt Raymond Gerritzen te maken met scanauto’s van de gemeente Amsterdam en kan hij een hoge rekening verwachten voor de zichtbaarheid van zijn winkel. Gerritzen is eigenaar van een kleine zaak “Echte Broodjes’ in de 9 Straatjes, aan de Wijde Heisteeg 6A. Veertig jaar geleden kreeg hij via een kennis te horen dat dit pand beschikbaar kwam. Gerritzen startte destijds zijn winkel met luxe artikelen zoals soep, 14 verschillende soorten paté, cantharellen en olien. Luxe producten die destijds niet in de supermarkt verkrijgbaar was. Tegenwoordig kan je in de winkel belegde broodjes kopen, koffie om mee te nemen, snoep, koek, fris en wijnen.

Winkeliers betalen binnenkort belasting voor alle reclame zichtbaar is vanaf de openbare weg. Waaronder gevelreclames, uithangborden, vlaggen, belettering op gevels en ramen en bijvoorbeeld ook de tarievenkaart/grote menukaarten die in de etalage hangt. De scanauto’s rijden al rond. De belasting die de gemeente Amsterdam gaat innen, is afhankelijk van de grootte van de reclame-uiting.

Voor Raymond gaat het niet zozeer over het betalen van belasting voor reclame-uitingen. Het gaat nu vooral om de hoogte van het bedrag. Zulke onverwachte hoge kosten betalen we meestal uit eigen zak, legt Raymond uit. Je hebt natuurlijk kosten als winkelier en deze stijgen, zoals huur, energie en WOZ-waarde. Dit bereken je dan door in je producten. Waar het voor hem wel over gaat is dat het bedrag in verhouding tot voorgaande jaren enorm stijgt.
Als winkelier beweeg je mee met de tijd en behoefte van de klant. Nu hebben mensen op straat veel meer keuze om wat te eten of drinken. Om de paar meter is er wel iets beschikbaar. Van koekjes en Nutellawinkels tot yoghurt en sapjeswinkels. Daarnaast verkopen grotere ketens zoals de Hema en de supermarkten hapklare sandwiches. Als kleine winkelier is het dan noodzakelijk om te zorgen voor een uniek aanbod en zichtbaarheid in de winkelstraat. Door middel van een klein (uithang)bord of een leuk bankje voor de winkel. Dat mensen zien dat je er een kopje koffie kan halen of een broodje kan eten.

Bart Drenth, voorzitter van MKB Amsterdam, vindt dat de stad zich sterker moet maken voor kleine winkeliers. De gemeente Amsterdam wil de buurteconomie stimuleren. En vervolgens worden de belastingen verhoogd. Wat wil de gemeente Amsterdam bereiken, alleen nog maar grote ketens? Dit staat haaks op het beleid van de gemeente van een paar jaar geleden om het (kleine) ondernemers in Amsterdam makkelijker te maken. MKB Amsterdam roept de gemeente op om de maatregel terug te draaien of te versoepelen. Als winkelier of ondernemer betaal je via de huur en de grondprijs al voor de bestemming van de plek. De naam van het bedrijf en eventuele informatie horen daar onlosmakelijk bij. Met de nieuwe belastingmaatregel rekent de overheid feitelijk een tweede keer af.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Onze zustervereniging Amsterdam City komt op voor de belangen van ondernemend binnenstad en heeft onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok gevraagd de mening van ondernemers in de binnenstad over diverse onderwerpen te onderzoeken. De resultaten van het onderzoek worden...