Whello is een online marketingbureau. In deze tijden van crisis gaat het werk nog hard door. Van een klein bureau op het Rokin zijn ze verhuisd naar een groot pand in de Houthavens. Serge de Sousa is mede-oprichter van Whello. Voor de crisis zat het kantoor van Whello vol, nu werken de medewerkers voor een deel thuis. Alles wat zij daarvoor nodig hebben is een wifi-verbinding en hun laptop, zo werken ze met tools als Google business en chatprogramma Slack volledig in de Cloud. Naast marketing verzorgt Whello het maken van content, video’s, het bouwen van websites en complete onlinecampagnes. Hiermee helpen zij ondernemingen hun bedrijfsdoelstellingen realiseren. We vragen aan Serge wat zijn advies is aan MKB’ers in deze tijden.

Innoveren en digitaliseren
We helpen in deze coronatijd klanten om door een digitale transformatie te gaan. We hebben bijvoorbeeld een cateringbedrijf voor bedrijfsevents geholpen om hun dienst helemaal online om te zetten: webshop Navijfen.nl. Het cateringbedrijf biedt speciale videobelpakketten aan: hapjes en drankjes voor bedrijven die een borrel online met collega’s willen organiseren. Mensen wennen aan het online bellen via Zoom of Google Hangouts. Op deze manier kan je connecties behouden en snel schakelen. Veel van wat we nu digitaal opzetten gaan we na de crisis behouden. Bedrijven weten nu wat online allemaal kan. Het is veel efficiënter om online af te spreken in plaats van fysiek te reizen met auto of trein.

Wat adviseer je aan mkb bedrijven?
Mijn nummer één tip is: sta niet stil maar innoveer. Veel bedrijven hebben het moeilijk en zijn terughoudend in investeringen. Wij denken dat juist nu slim investeren, profijt kan hebben voor een bedrijf. Denk aan online adverteren om nieuwe klanten te werven of een nieuwe doelgroep aan te boren. Je kunt heel gericht en met elk budget adverteren. De vraag is: hoe kan je op een andere manier waarde creëren voor je klanten, met de huidige beperkingen? Pas vervolgens hier je aanbod, website, verdienmodel op aan en innoveer hierin. Maak een nieuw en duurzaam model. Je kan bijvoorbeeld als restaurant in gaan zetten op thuisbezorgen en daarnaast een goed reserveringssysteem ontwikkelen. Veel van deze innovaties en verdienmodellen blijven bestaan, ook na de coronatijd!

Waarin investeren?
Het hangt heel erg van de branche af en wat je aanbiedt. Je begint met een propositie, je verdienmodel, waar zit je waarde binnen de huidige limitaties? Besteed aandacht aan wat je echt kan bieden. Dit is natuurlijk afhankelijk per klant, per branche en wat je wil doen. Doordat veel adverteerders zijn weggevallen is het nu vaak goedkoper om online te adverteren. Je bereikt met elke advertentie euro meer, ten opzichte van de normale concurrerende markt. Natuurlijk is het belangrijk om eerst te gaan kijken waar de doelgroep zit en met welke boodschap deze het beste te bereiken is. Denk aan adverteren via Google Ads, Facebook, LinkedIn, Reddit en nog een hoop andere kanalen.

Meer tips horen, kijk naar de rest van het interview op MKB TV van deze week.

 

 

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...