Whello is een online marketingbureau. In deze tijden van crisis gaat het werk nog hard door. Van een klein bureau op het Rokin zijn ze verhuisd naar een groot pand in de Houthavens. Serge de Sousa is mede-oprichter van Whello. Voor de crisis zat het kantoor van Whello vol, nu werken de medewerkers voor een deel thuis. Alles wat zij daarvoor nodig hebben is een wifi-verbinding en hun laptop, zo werken ze met tools als Google business en chatprogramma Slack volledig in de Cloud. Naast marketing verzorgt Whello het maken van content, video’s, het bouwen van websites en complete onlinecampagnes. Hiermee helpen zij ondernemingen hun bedrijfsdoelstellingen realiseren. We vragen aan Serge wat zijn advies is aan MKB’ers in deze tijden.

Innoveren en digitaliseren
We helpen in deze coronatijd klanten om door een digitale transformatie te gaan. We hebben bijvoorbeeld een cateringbedrijf voor bedrijfsevents geholpen om hun dienst helemaal online om te zetten: webshop Navijfen.nl. Het cateringbedrijf biedt speciale videobelpakketten aan: hapjes en drankjes voor bedrijven die een borrel online met collega’s willen organiseren. Mensen wennen aan het online bellen via Zoom of Google Hangouts. Op deze manier kan je connecties behouden en snel schakelen. Veel van wat we nu digitaal opzetten gaan we na de crisis behouden. Bedrijven weten nu wat online allemaal kan. Het is veel efficiënter om online af te spreken in plaats van fysiek te reizen met auto of trein.

Wat adviseer je aan mkb bedrijven?
Mijn nummer één tip is: sta niet stil maar innoveer. Veel bedrijven hebben het moeilijk en zijn terughoudend in investeringen. Wij denken dat juist nu slim investeren, profijt kan hebben voor een bedrijf. Denk aan online adverteren om nieuwe klanten te werven of een nieuwe doelgroep aan te boren. Je kunt heel gericht en met elk budget adverteren. De vraag is: hoe kan je op een andere manier waarde creëren voor je klanten, met de huidige beperkingen? Pas vervolgens hier je aanbod, website, verdienmodel op aan en innoveer hierin. Maak een nieuw en duurzaam model. Je kan bijvoorbeeld als restaurant in gaan zetten op thuisbezorgen en daarnaast een goed reserveringssysteem ontwikkelen. Veel van deze innovaties en verdienmodellen blijven bestaan, ook na de coronatijd!

Waarin investeren?
Het hangt heel erg van de branche af en wat je aanbiedt. Je begint met een propositie, je verdienmodel, waar zit je waarde binnen de huidige limitaties? Besteed aandacht aan wat je echt kan bieden. Dit is natuurlijk afhankelijk per klant, per branche en wat je wil doen. Doordat veel adverteerders zijn weggevallen is het nu vaak goedkoper om online te adverteren. Je bereikt met elke advertentie euro meer, ten opzichte van de normale concurrerende markt. Natuurlijk is het belangrijk om eerst te gaan kijken waar de doelgroep zit en met welke boodschap deze het beste te bereiken is. Denk aan adverteren via Google Ads, Facebook, LinkedIn, Reddit en nog een hoop andere kanalen.

Meer tips horen, kijk naar de rest van het interview op MKB TV van deze week.

 

 

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Energie besparen?

Energie besparen?

De wattjemoetweten (Watt) campagne informeert ondernemers over de informatieplicht energiebesparing. De focus van de campagne verschuift naar energiebesparing: www.wattjemoetweten.nl. Meerdere ondernemers zijn geïnterviewd voor de campagne waaronder Klaas Fuite van Bakkerij Fuite. Dit familiebedrijf heeft de afgelopen drie jaar de CO2 footprint van het bedrijf met 30% weten te verminderen.

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

Duurzaam ondernemen in de crisis, is dat realistisch? Veel mkb’ers hebben nu wel wat anders aan het hoofd. In deze crisis lijkt het handig om investeringen uit te stellen, of toch niet?  Olof van der Gaag, voorzitter Duurzaamheidsraad Amsterdam: “doe het juist nu, het...

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum...

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Gemeenten in de regio werken behoorlijk soepel mee aan plannen van ondernemers om te kunnen functioneren in de anderhalve meter economie. Voor sommige aanvragen ligt dat ingewikkeld omdat er meerdere bestuurslagen en beleidsafdelingen bij betrokken zijn. Dit speelt...

RED WAT ER TE REDDEN VALT

RED WAT ER TE REDDEN VALT

Een open brief van onze voorzitter aan de gemeenteraad: stel een taskforce in. Steunmaatregelen van de overheid zijn en blijven nodig. Maar ze zijn niet genoeg. Omdat financiële steun altijd maar een deel van de kosten dekt en uitstel van betaling geen afstel is. Het enige wat deze bedrijven kan redden is dat hun omzet weer op peil komt. En wel zo snel mogelijk.

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame...