De gemeente Amsterdam gaat de grachten weer veel meer gebruiken voor hun oorspronkelijke doel: het vervoeren van goederen. De hoofdstad is in gesprek met verschillende marktpartijen en gaat op zoek naar geschikte overslaglocaties voor pakketten die via het water de stad in worden vervoerd. Dat is een van de plannen uit de Uitvoeringsagenda Stedelijke Mobiliteit Amsterdam (USLA). Met dat uitgebreide pakket aan maatregelen gaat wethouder Litjens (Verkeer en Vervoer) de toename in logistiek vervoer in goede banen leiden.

Wethouder Litjens: “Pakket-, goederen- en vrachtvervoer is essentieel voor Amsterdam, want we kunnen niet zonder bevoorrading. Een van de oplossingen is om weer gebruik te gaan maken van de grachten om pakketjes, bouwmateriaal en afval te vervoeren. We zijn in gesprek met een aantal partijen dat daar interessante, innovatieve ideeën over heeft. Maar dat plan staat niet op zichzelf. Door de maatregelen in de Uitvoeringsagenda Stedelijke Logistiek zijn we voorbereid op verdere groei. En zorgen we ervoor dat bedrijven bevoorraad kunnen blijven worden, zonder dat de stad dichtslibt. ”

Maatregelen

In de USLA staan 30 maatregelen om het logistieke vervoer en laden en lossen in goede banen te leiden. Die variëren van slimmere en striktere handhaving van bijvoorbeeld foutparkeerders op laad- en losplekken en betere routeinformatie voor vervoerders, tot het optimaliseren van venstertijden. In grote delen van het centrum geldt een verbod voor vrachtwagens zwaarder dan 7,5 ton. Het gaat moeilijker worden om een ontheffing te krijgen voor dat verbod.

Op de plekken waar dat kan, gaat de gemeente laad- en losplekken combineren met ander gebruik: overdag voor bestelbussen, ’s nachts voor taxi’s’. Elektrische bestel- en vrachtvoertuigen krijgen privileges in bepaalde gebieden, zodat zij sneller hun werk kunnen doen. Een flink deel van de maatregelen uit de USLA is flexibel inzetbaar, zodat het mogelijk is om maatwerk te leveren voor bepaalde gebieden. Op de Overtoom is de situatie immers compleet anders dan op de Kinkerstraat.

Slimme technologie

Innovatie en gebruik van nieuwe technologie zijn essentieel voor veel van de maatregelen in de USLA. Zo gaat Amsterdam meer slimme laad- en losplekken bouwen, waarbij direct te zien is of een plek bezet is of niet, en waarbij handhavers een seintje krijgen als een voertuig er te lang staat. Connekt en Topsector Logistiek schrijven een prijsvraag uit om met behulp van beacon-technologie de logistieke stromen in de stad te verbeteren. Beacons zijn kleine zendertjes die een uniek signaal uitzenden dat door bijvoorbeeld een smartphone kan worden opgevangen.

Bron: Ondernemersnieuwsbrief Gemeente Amsterdam

Gemeente Amsterdam heeft een nieuwsbrief speciaal voor ondernemers. Hierin staan zaken en wijzigingen die belangrijk zijn voor ondernemers. Wij raden ondernemers aan zich hieroo te abonneren. In de laatste nieuwsbrief staat informatie over vergunningen, milieuzone, boete voor overlast in de openbare ruimte, hotelbeleid, evenementen, Postjesweg, Freezones, veiligheid, gratis coaching, subsidies, maatregelen in toerisme etc. Lees de nieuwsbrief!

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Bart Drenth

Bart Drenth

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...