Winnaar Product van de Maand

Dutch Museum Gift Shop is door een vakjury van MKB-Amsterdam gekozen als ‘Product van de Maand’. DMGS is een online platform voor museumwinkels met als doel musea extra inkomsten te genereren in de anderhalve meter economie en ook daarna. De winnares Jitske Naberman over ondernemen en digitalisering: “ga zo snel mogelijk aan de slag. Volg (veelal gratis) webinars, ga uitzoeken wat de concurrentie doet. Bedenk wat jij belangrijk vindt. Hoe jij met je bedrijf kan bijdragen aan het makkelijk maken van je klanten.”

Lees het interview met haar over Dutch Museum Gift Shop:

Hoe ben je op het idee is gekomen om dit te starten?
“Vorig jaar heb ik als interim Webshop coördinator voor het Rijksmuseum de nieuwe webshop opgezet. Een mooi project en een goede extra inkomstenbron voor het museum. Ik kwam erachter dat veel musea geen webshop hebben en dat is een gemiste kans. Vandaar dat ik al voor coronatijd het idee heb bedacht om een platform voor museumwinkels te maken”.

Wat kan het platform voor musea betekenen?
“Het doel is musea een platform te bieden om hun producten te verkopen. Het voordeel voor het museum is dat: je veel meer over een product kunt vertellen online, immers achter ieder product zit wel een verhaal. En dat je bezoekers krijgt, die na een bezoek aan een tentoonstelling spijt hebben dat ze de catalogus niet hebben aangeschaft, dit toch nog kunnen doen. Ook de samenwerking tussen en met de verschillende musea is een voordeel. De winkelproductenmanagers kunnen hun assortiment afstemmen en elkaar adviezen geven om zo hun assortiment te verstevigen.”

Hoe ben je hiermee verder aan de slag gegaan?
“In samenwerking met het Rijksmuseum ben ik gestart. Inmiddels is Eye het eerste museum dat live is.  Voor corona was ik al begonnen en de corona crisis heeft het alleen meer in een stroomversnelling gebracht. Als je museum dicht is, maar ook in normale tijden, biedt dit platform exposure en een inkomstenstroom. Ik ga er vanuit dat het project zich na de corona crisis steeds verder gaat ontwikkelen.”

Wat zijn je plannen voor de verdere uitbouw?
“Door deze prijs krijg ik natuurlijk meer bekendheid met de Dutch Museum Gift Shop en daar ben ik erg blij mee! Ik heb een persbericht opgesteld en ben diverse musea aan het benaderen. Uiteraard ben ik achter de schermen ook bezig om met magazijnen en verzendhuizen afspraken te maken, zodat er ook schaalvoordeel voor alle deelnemende musea uit voorkomt.”

Tot slot wat vind je van de top 4 genomineerden en wie had jij uitgekozen als winnaar?
“Goh wat een moeilijke vraag! Ik vind ze alle drie erg goed. Ik vond ze allemaal sterk op hun gebied.
Zest your Life was goed omdat ze meteen van start ging met Zest at home en niet bij de pakken neer ging zitten. Gewoon consequent elke dag de lessen van yoga, pilates en work outs uitzenden via Facebook. Houd de vitaliteit van je klanten op pijl en je behoudt de inkomsten. Het webshop voor Corona producten voor werk en scholen, www.coronaveiligkantoor.nl, vond ik ook erg goed. Precies wat ondernemers nodig hebben. Waar haal je anders binnen no time producten als desinfectiegel, mondkapjes, stickers en routing stickers en middelen vandaan. En schoonmaakbedrijf Breedweer was ook sterk. Zich specialiseren in coronaproof schoonmaken op kwetsbare plekken als verzorgingstehuizen, maar ook het aantrekken van de werkloze sekswerkers en deze om te scholen tot schoonmakers. Uiteraard ben ik blij dat ik, ondanks het sterke concurrentieveld, gewonnen heb!”

Kijk verder op: www.dutchmuseumgiftshop.nl en www.villadarte.nl

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Irene van der Zwan

Irene van der Zwan

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Energie besparen?

Energie besparen?

De wattjemoetweten (Watt) campagne informeert ondernemers over de informatieplicht energiebesparing. De focus van de campagne verschuift naar energiebesparing: www.wattjemoetweten.nl. Meerdere ondernemers zijn geïnterviewd voor de campagne waaronder Klaas Fuite van Bakkerij Fuite. Dit familiebedrijf heeft de afgelopen drie jaar de CO2 footprint van het bedrijf met 30% weten te verminderen.

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

Duurzaam ondernemen in de crisis, is dat realistisch? Veel mkb’ers hebben nu wel wat anders aan het hoofd. In deze crisis lijkt het handig om investeringen uit te stellen, of toch niet?  Olof van der Gaag, voorzitter Duurzaamheidsraad Amsterdam: “doe het juist nu, het...

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum...

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Gemeenten in de regio werken behoorlijk soepel mee aan plannen van ondernemers om te kunnen functioneren in de anderhalve meter economie. Voor sommige aanvragen ligt dat ingewikkeld omdat er meerdere bestuurslagen en beleidsafdelingen bij betrokken zijn. Dit speelt...

RED WAT ER TE REDDEN VALT

RED WAT ER TE REDDEN VALT

Een open brief van onze voorzitter aan de gemeenteraad: stel een taskforce in. Steunmaatregelen van de overheid zijn en blijven nodig. Maar ze zijn niet genoeg. Omdat financiële steun altijd maar een deel van de kosten dekt en uitstel van betaling geen afstel is. Het enige wat deze bedrijven kan redden is dat hun omzet weer op peil komt. En wel zo snel mogelijk.

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame...