Winnaar Product van de Maand

Dutch Museum Gift Shop is door een vakjury van MKB-Amsterdam gekozen als ‘Product van de Maand’. DMGS is een online platform voor museumwinkels met als doel musea extra inkomsten te genereren in de anderhalve meter economie en ook daarna. De winnares Jitske Naberman over ondernemen en digitalisering: “ga zo snel mogelijk aan de slag. Volg (veelal gratis) webinars, ga uitzoeken wat de concurrentie doet. Bedenk wat jij belangrijk vindt. Hoe jij met je bedrijf kan bijdragen aan het makkelijk maken van je klanten.”

Lees het interview met haar over Dutch Museum Gift Shop:

Hoe ben je op het idee is gekomen om dit te starten?
“Vorig jaar heb ik als interim Webshop coördinator voor het Rijksmuseum de nieuwe webshop opgezet. Een mooi project en een goede extra inkomstenbron voor het museum. Ik kwam erachter dat veel musea geen webshop hebben en dat is een gemiste kans. Vandaar dat ik al voor coronatijd het idee heb bedacht om een platform voor museumwinkels te maken”.

Wat kan het platform voor musea betekenen?
“Het doel is musea een platform te bieden om hun producten te verkopen. Het voordeel voor het museum is dat: je veel meer over een product kunt vertellen online, immers achter ieder product zit wel een verhaal. En dat je bezoekers krijgt, die na een bezoek aan een tentoonstelling spijt hebben dat ze de catalogus niet hebben aangeschaft, dit toch nog kunnen doen. Ook de samenwerking tussen en met de verschillende musea is een voordeel. De winkelproductenmanagers kunnen hun assortiment afstemmen en elkaar adviezen geven om zo hun assortiment te verstevigen.”

Hoe ben je hiermee verder aan de slag gegaan?
“In samenwerking met het Rijksmuseum ben ik gestart. Inmiddels is Eye het eerste museum dat live is.  Voor corona was ik al begonnen en de corona crisis heeft het alleen meer in een stroomversnelling gebracht. Als je museum dicht is, maar ook in normale tijden, biedt dit platform exposure en een inkomstenstroom. Ik ga er vanuit dat het project zich na de corona crisis steeds verder gaat ontwikkelen.”

Wat zijn je plannen voor de verdere uitbouw?
“Door deze prijs krijg ik natuurlijk meer bekendheid met de Dutch Museum Gift Shop en daar ben ik erg blij mee! Ik heb een persbericht opgesteld en ben diverse musea aan het benaderen. Uiteraard ben ik achter de schermen ook bezig om met magazijnen en verzendhuizen afspraken te maken, zodat er ook schaalvoordeel voor alle deelnemende musea uit voorkomt.”

Tot slot wat vind je van de top 4 genomineerden en wie had jij uitgekozen als winnaar?
“Goh wat een moeilijke vraag! Ik vind ze alle drie erg goed. Ik vond ze allemaal sterk op hun gebied.
Zest your Life was goed omdat ze meteen van start ging met Zest at home en niet bij de pakken neer ging zitten. Gewoon consequent elke dag de lessen van yoga, pilates en work outs uitzenden via Facebook. Houd de vitaliteit van je klanten op pijl en je behoudt de inkomsten. Het webshop voor Corona producten voor werk en scholen, www.coronaveiligkantoor.nl, vond ik ook erg goed. Precies wat ondernemers nodig hebben. Waar haal je anders binnen no time producten als desinfectiegel, mondkapjes, stickers en routing stickers en middelen vandaan. En schoonmaakbedrijf Breedweer was ook sterk. Zich specialiseren in coronaproof schoonmaken op kwetsbare plekken als verzorgingstehuizen, maar ook het aantrekken van de werkloze sekswerkers en deze om te scholen tot schoonmakers. Uiteraard ben ik blij dat ik, ondanks het sterke concurrentieveld, gewonnen heb!”

Kijk verder op: www.dutchmuseumgiftshop.nl en www.villadarte.nl

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Irene van der Zwan

Irene van der Zwan

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Nu landelijk advies mondkapjes

Nu landelijk advies mondkapjes

Het kabinet gaf eerder het advies om in publiek toegankelijke binnenruimten een mondkapje te dragen in bepaalde regio’s, waaronder Amsterdam. Nu komt er een dringend advies voor het hele land. Voorzitter Bart Drenth van MKB-Amsterdam vindt dit een stap in de goede...

Er komen winterterrassen in Amsterdam!

Er komen winterterrassen in Amsterdam!

De gemeente Amsterdam verlengt de mogelijkheden voor extra terrassen tot 1 maart 2021. Ook zijn parasols met terrasverwarming mogelijk. Laat de glühwein dus maar door komen! Er gelden wel een paar beperkingen. Zo mogen de komende drie weken tussen 21.00 uur en 22.00...

Niet alles is kommer en kwel

Niet alles is kommer en kwel

Je zou bijna vergeten dat het met veel bedrijven in onze regio best goed gaat. Zo’n 10 tot 15% draait zelfs beter dan voor corona. Denk bijvoorbeeld aan gespecialiseerde winkels en IT bedrijven. Ongeveer eenzelfde percentage van bedrijven uit onze regio heeft het...

Wat wordt de opvolger van de bitterbal?

Wat wordt de opvolger van de bitterbal?

In september werd de bitterbal van de Royal Goose Company bekroond als product van de maand. Deze bitterbal scoorde onder meer zo hoog omdat deze wordt gemaakt van afgeschoten ganzen rondom Schiphol en bij boeren. Inmiddels zijn de nominaties voor oktober bekend! Deze...

Opmerkelijk Ondernemen

Opmerkelijk Ondernemen

Column Bert Bos “een bedrijfskundige spotlight”   Het wiettoerisme is terug! Tegen de stroom in. Het gewone toerisme is drastisch teruggelopen en de prognoses ook. Wiet als strohalm? Alles lijkt zich in deze tijdsspanne om te keren. Leegte alom. Geen files, geen...

Geen lockdown

Geen lockdown

Het laatste wat we willen is een tweede lockdown. Om de stijging van de besmettingen tegen te gaan moet er wel iets gebeuren. Te beginnen met de testcapaciteit. En voor de regio Amsterdam-Amstelland vraagt MKB-Amsterdam zich af of het dringende advies voor mondkapjes...