Jonge noordelijke ondernemers maken weer kans op de prestigieuze titel ‘Dé Jonge Ondernemer van het Noorden’. De Jonge Ondernemersprijs (JOP) biedt een podium aan ambitieuze jonge ondernemers die net dat duwtje nodig hebben om het helemaal te gaan maken.

Met de Jonge Ondernemersprijs van het Noorden geven organisatie en sponsoren veelbelovende ondernemers uit Groningen, Friesland en Drenthe een extra stimulans. De prijs geeft de winnaar erkenning als ondernemerstalent en stelt hem/haar in staat zich te onderscheiden van andere ondernemers. De JOP wordt ondersteund door het bureau van VNO-NCW Noord, MKB-Noord en JNO.

Corné van Willigen van Hi-Fi Corner won vorig jaar de Jonge Ondernemersprijs. Een prijs die hem uit z’n schulp deed kruipen. De prijs gaf hem namelijk niet alleen erkenning maar ook het zelfvertrouwen om kansen niet alleen te zien maar ze ook te pakken.

Hij kan zich die avond in Martiniplaza nog goed voor de geest halen. “Ik hoorde dat ik gewonnen had terwijl ik dat uiteraard niet verwacht had. Vrijwel direct stonden er twee camera’s voor m’n neus, stelden journalisten allerlei vragen en werd ik de rest van de avond van de ene naar de andere kant getrokken. Het was fantastisch.”

Die avond piekte het, daarna werd het even rustiger met de aandacht voor Van Willigen. “In de zomer is het sowieso stiller”, weet Van Willigen. “En het gaf mij even de tijd om bij te komen.” Dat was ook nodig, want vanaf september is Van Willigen vol aan de bak geweest. “Ik heb alles aangepakt. Elk interview, elk optreden, elke presentatie, op het podium tijdens het Ondernemersgala van VNO-NCW Noord.”

Ontwikkeling als ondernemer

De JOP is goed geweest voor zijn bekendheid, zegt Van Willigen. Maar vooral ook voor zijn ontwikkeling als ondernemer. Zijn netwerk groeide en hij leerde daardoor veel mensen kennen. “Voordat ik de JOP won, was ik vooral gefocust op werk. Nu weet ik hoe waardevol een netwerk kan zijn. Ik stap met een vraag niet meer zo snel naar een consultancy. Ik vraag het nu binnen mijn netwerk en weet soms binnen vijf minuten wat ik wil weten. En omgekeerd werkte het ook zo.”

De JOP is goed geweest voor zijn bekendheid, zegt Van Willigen. Maar vooral ook voor zijn ontwikkeling als ondernemer. Zijn netwerk groeide en hij leerde daardoor veel mensen kennen. “Voordat ik de JOP won, was ik vooral gefocust op werk. Nu weet ik hoe waardevol een netwerk kan zijn. Ik stap met een vraag niet meer zo snel naar een consultancy. Ik vraag het nu binnen mijn netwerk en weet soms binnen vijf minuten wat ik wil weten. En omgekeerd werkte het ook zo.”

Van Willigen wordt nu erkend én herkend. Die erkenning bleek ook uit het rapport van de jury van de JOP. Van Willigen werd daarin beschreven als een moderne Pietje Bel die de ‘online battle’ met grote marktspelers succesvol weet aan te gaan. De Hi-Fi Corner, een onafhankelijke audio- en videospecialist, is een futureproof voorbeeld van de transitie van retail naar E-tail. De jury bleek vooral onder de indruk van zijn real time business model en focus op de monitoring van de wensen en tevredenheid van zijn klanten. De klant staat bij Van Willigen echt aan het stuur of wordt door zijn slimme social media strategie in die positie gebracht.

Viral in Duitsland

Van Willigen zit met zijn bedrijf in een nichemarkt, vertelt hij. “Deze prijs en de erkenning die ik daarmee kreeg, wekten ook de interesse bij grote bedrijven.” Dat zorgde ervoor dat Hi-Fi Corner het afgelopen jaar floreerde. “We zijn goed bezig”, vertelt Van Willigen. “Wij werken met echte experts en zijn dagelijks tot 21u bereikbaar voor echt specialistisch advies. Wij dragen dat niet uit, maar ik weet nu dat je je meerwaarde moet verkopen.”

De Hi-Fi Corner richt zijn pijlen nu ook op Europa. “Dat gaat ook heel goed”, zegt Van Willigen. “Laatst gingen we viral in Duitsland. We verkochten op een dag meer dan we normaal gesproken in een week verkopen.” Van Willigen is al twee jaar actief in Duitsland, maar dit had hij nog niet meegemaakt. “Duitsland heeft een gigantische markt en via onze nieuwe Duitse website waren we in een middag door onze voorraad.”

Ook Zuid-Europa is op dit moment populair. Spanje, Italië, het is op dit moment een logische stap voor Van Willigen. “Logistiek komt er dan wel het een en ander bij kijken. Wij vervoeren fragiele goederen en je wil kunnen garanderen dat het heelhuids aankomt. Daar zijn we nu mee bezig.”

Laatst had hij, een week voor kerst, een bestelling voor een hi-fi systeem uit een dorpje boven in Lapland. “In google-earth konden we de plek niet vinden, het was de verste en meest afgelegen plek in Lapland. Zoiets leveren, op zo’n plek, duurt normaal twee weken. Ons lukte het om het hele systeem in drie dagen af te leveren. Fantastisch. De klant was er ontzettend blij mee.”

Kansen pakken

De JOP heeft Van Willigen het zelfvertrouwen gegeven om niet alleen kansen te zien maar ze ook echt te pakken. “In november had ik de kans om een winkel in Amersfoort over te nemen. Die kans heb ik gepakt, gewoon gezegd: dat gaan we doen. Het loopt heel goed. Ik voel nu: om zo’n kans kan ik niet meer heen. Vroeger had ik het misschien laten lopen.”


De Jonge Ondernemersprijs

De Jonge Ondernemersprijs van het Noorden richt zich op jong ondernemerstalent en wordt ook georganiseerd door (jonge) ondernemers. Zij zetten zich op vrijwillige basis in en hebben zitting in het bestuur. De JOP wordt ondersteund door het bureau van VNO-NCW Noord, MKB-Noord en JNO.

Ben jij of ken jij die jonge ondernemer die voor JOP 2016 in aanmerking komt?
• Ben jij gestart tussen 1 januari 2011 en 31 december 2014?
• Ben jij gevestigd in Groningen, Friesland of Drenthe?
• Ben jij jonger dan 40 jaar?
• Heb je aantoonbare affiniteit met innovatie?

Dan kun jij dit jaar meedoen of iemand die je kent hierop attenderen! Inschrijven kan via:www.jongeondernemersprijs.nl . Nog niet helemaal overtuigd, of heb je nog vragen? Neem dan contact met JOP via info@jongeondernemersprijs.nl.


 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Roy Koeleman

Roy Koeleman

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Energie besparen?

Energie besparen?

De wattjemoetweten (Watt) campagne informeert ondernemers over de informatieplicht energiebesparing. De focus van de campagne verschuift naar energiebesparing: www.wattjemoetweten.nl. Meerdere ondernemers zijn geïnterviewd voor de campagne waaronder Klaas Fuite van Bakkerij Fuite. Dit familiebedrijf heeft de afgelopen drie jaar de CO2 footprint van het bedrijf met 30% weten te verminderen.

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

Duurzaam ondernemen in de crisis, is dat realistisch? Veel mkb’ers hebben nu wel wat anders aan het hoofd. In deze crisis lijkt het handig om investeringen uit te stellen, of toch niet?  Olof van der Gaag, voorzitter Duurzaamheidsraad Amsterdam: “doe het juist nu, het...

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum...

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Gemeenten in de regio werken behoorlijk soepel mee aan plannen van ondernemers om te kunnen functioneren in de anderhalve meter economie. Voor sommige aanvragen ligt dat ingewikkeld omdat er meerdere bestuurslagen en beleidsafdelingen bij betrokken zijn. Dit speelt...

RED WAT ER TE REDDEN VALT

RED WAT ER TE REDDEN VALT

Een open brief van onze voorzitter aan de gemeenteraad: stel een taskforce in. Steunmaatregelen van de overheid zijn en blijven nodig. Maar ze zijn niet genoeg. Omdat financiële steun altijd maar een deel van de kosten dekt en uitstel van betaling geen afstel is. Het enige wat deze bedrijven kan redden is dat hun omzet weer op peil komt. En wel zo snel mogelijk.

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame...