Ontlading. Een oorverdovend minutenlang applaus vulde het RAI-congres centrum midden jaren zeventig, Het tijdperk van de overheadkostenreductie. Dat was ook het thema van dat congres. De spreker was verlaat. De wachttijd was inmiddels opgeklommen tot meer dan twintig minuten. Geroezemoes en spanning. Opeens gingen de deuren open en Micky Huibregtsen van McKinsey stond daar opeens. Stilte. Een lange minuut. Opeens sprak hij heel luidkeels (à la Pavarotti) “Omzet min kosten is winst. Dan de ontlading. Een eeuwenoud principe werd nieuw leven ingeblazen.
Hieraan moest ik terugdenken toen ik de quotes van succesondernemer Won Jip deze week in de krant las: “Ik ben geen horeca tycoon, investeerder en vastgoedbelegger, maar een probleemoplosser”. De ondernemer primair als probleemoplosser. Revival van een oud principe. Daar kan geen managementboek tegen op. En hij gaat verder. “Hoop is meestal het uitstel van teleurstelling.” Impliciet het advies ga niet verder als het echt niet kan. Maar Won Jip gaat los. Geeft de tip tot een overheidsbijdrage aan kostenreductie (lagere overheidstarieven) en pleit ook verder voor omzet gebonden huur. En neemt zo de eeuwenoude kasstroom terloops mee. Hulde!
Het mooie is dat hij zo beproefde bedrijfskundige principes nieuw leven in blaast. Dat inspireerde mij nog verder terug te gaan in de tijd. Wat is een crisis? Wat is de oorsprong van het fenomeen crisis?
Het begrip crisis is oorspronkelijk afkomstig uit het oude Griekenland en betekent letterlijk een tweesprong in de weg. Eén afslag leidt naar verbetering en de andere afslag zorgt ervoor dat de omstandigheden steeds slechter worden. En ook het karakter voor crisis in de Chinese taal bestaat uit 2 delen: het linkerdeel betekent gevaar en het rechter symbool staat voor kansen en mogelijkheden.
Dat betekent: de goede afslag nemen daar gaat het om. Dat kunnen we toch? Doen we met fiets en auto ook al.