De sfeerbeelden van het landschap uit de helikopter zijn fantastisch. Bergen en dalen waarin kastelen en dorpjes voorbijtrekken met een hoog Asterix en Obelix gehalte. Je vergeet gewoon dat er een wielerwedstrijd gaande is. Ik heb het over de Tour de France. Wielerwedstrijd? Laten we wel wezen. Deze editie 2020 is geen wedstrijd maar meer een ontspannen wielertour.

Even mijn helicopterview. Gewoon lekker gezellig met elkaar fietsen van a naar b. Ook de twee in hun vuistje glimlachende Slovenen voorin hebben plezier. Er is weinig strijd in de – voor wielrenners –  “belangrijkste wedstrijd van het jaar”. Het gezapig kijkende publiek keurig op anderhalve centimeter afstand. Het is de eerste tour zo lijkt het met elektrische racefietsen. Wel een innovatie. En een mooie reclame ook.

En…. waar zijn de Franse renners? Waar zijn de sterren met de continue demarrages? De mannen van de strijd. Louison Bobet, Andre Darrigade, Raymond Poulidor, Jacques Anquetil, Laurent Fignon, Bernard Hinault, de laatste Fransman die in 1985 won. 35 jaar terug! Fietsen de Fransen nog wel? Houden ze nog wel van de fiets? Of pakken ze liever hun grote liefde, de auto. Dat is dan de vraag.

Dat is de eerste gedachte die bij me opkwam toen een prachtige reclamespot van VanMoof enige tijd geleden verboden werd door de Franse reclame autoriteit “Autorité Professionelle de la Publicité”. In die commercial smelt een auto in de verkeersdrukte en de fiets komt als ultieme en duurzame oplossing naar voren. Dat vonden ze niet leuk die Fransen. Een Nederlandse fiets die een Franse auto aftroeft. En nog wel een VanMoof die de wereld aan het veroveren is met zijn unieke duurzame concept. Was het jaloezie, bescherming van de economie, promotie van de auto? We zullen het nooit weten. In ieder geval zaten er autoliefhebbers in het comité. “Allons enfants de la Patrié, le jour de gloire est arriveé”.

En ja de enige oplossing lijkt hier een retro- innovatie. Voor straf terug naar de “velocifera”, de eerste fiets en in 1771 uitgevonden. Ja, ja, in Parijs, waar een Franse graaf experimenteerde. Een loopfiets zonder stuur, 30 000 stappen per etappe. Heel gezond. Wie het snelst stapt die wint. Dan wordt het weer spannend. De in 1769 geboren Napoleon heeft er op leren fietsen. Die was uiteindelijk de weg kwijt. Macron totaal, dat blijkt uit deze casus. De enige oplossing voor hem om op het goede spoor te komen. Ja, Ja, … een VanMoof natuurlijk. Ik neurie trots ‘Geef mij maar Amsterdam dat is mooier dan Parijs!’ Une chanson formidable.

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...