Of Sinterklaas komt is uiterst onzeker. Hij ligt tussen de codes oranje en rood. Het zou toch wat zijn als onze belangrijkste buitenlands toerist het besluit neemt niet te komen. Voor een dagjesmens uniek. 17 miljoen zoete mensen (althans dat vinden ze zelf) die geen lekkers krijgen. Dit raakt het dilemma “aanleiding versus oorzaak”. Corona wordt inmiddels voor veel zaken gebruikt als aanleiding en ook als alibi. Maar wat is de oorzaak dat een buitenlandse toerist de neiging heeft niet te komen?

Dat ligt besloten in het cadeau dat de acht gezamenlijke ondernemingsverenigingen (samenwerking de 17e SDG-doelstelling check) aan de gemeente Amsterdam gaven: ‘Het tien punten plan’ om toeristen structureel (=duurzaam) aan ons te binden. Onder ieder punt zit de oorzaak dat er te weinig aan gedaan wordt. De optelsom is heftig. Willen we dat Amsterdam kleiner wordt? Toeristenterugloop, inwonersaantal kleiner. Wat willen we eigenlijk? Of willen zij (de raadsleden) dat Amsterdam daadwerkelijk kleiner wordt? Of hebben ze het te druk om zich erin te verdiepen? Per slot zijn het parttimers die ook nog eens thuis werken. Waar blijven de standpunten? Waarom zijn ze zelf niet op die tien punten gekomen? Om zo de ondernemers te faciliteren te meerdere groei en bloei van de stad. Dat legt de echte oorzaak bloot. Er wordt te weinig nagedacht in de politieke arena. Terwijl de kernfunctie van een raadslid is, raad te geven en B&W te controleren of de raadsbesluiten uitgevoerd worden. En voor raadsleden is volgens het functieprofiel de hoofdtaak raad te geven in nauw contact met de bevolking, dat ook nog. En de ondernemingen zijn daar onderdeel van. Oeps… en natuurlijk de raadsleden ook. Adviseren, controleren en klant zijn. Drie rollen in één vereend. Functievermenging! Is dat de oorzaak van de verstoppingen? Hier moet een loodgieter aan te pas komen. Quizvraag: hoeveel raadsleden herinneren zich het tien puntenplan van vorige week? “Een tien puntenplan?, heb ik iets gemist?” Komt tijd komt raad.

En de toerist zit inmiddels wereldwijd achter de laptop plannen te maken voor het postcorona tijdperk en googled naar Amsterdam en vindt als eerste ‘Niet welkom’. Even verder kijken dan onze neus lang is.

 

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...