Ondernemers zijn van nature optimistisch. Maar wat als het gewoon niet meer gaat? Tweederde van de ondernemers heeft een omzetdaling van meer dan twintig procent. Een deel daarvan maakt helemaal geen omzet meer. Op tijd stoppen is dan echt de meest verstandige keuze, hoe moeilijk die ook is. Bart Drenth legt het voor aan Okkie Boot van Thexton Armstrong. Boot: “niemand is ooit een bedrijf begonnen om het te beëindigen, soms kan het toch het beste zijn.”

Thexton Armstrong adviseert en coacht ondernemers en heeft het Corona ActiePlan gelanceerd. In het nieuwe programma is er online contact om te kijken waar de ondernemer en de onderneming staat. In de eerste drie maanden ligt de nadruk ligt op korte termijn verbeteringen. Daarmee zorgen Thexton Armstrong ervoor dat ondernemers het hoofd boven water kunnen houden. De reacties bij ondernemers zijn positief. De ondernemers die het beter doen kiezen vaak toch nog voor een verbetertraject die wat langer duurt. Voor deze groep is de dienstverlening niet veel veranderd, behalve dat er meer online contact is met de klant.”

Wat merken jullie bij de klanten in deze tijden?
Okkie Boot: we zien grote verschillen bij ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Er zijn bedrijven die het goed doen, soms zelfs beter dan voor de coronacrisis. Er is een groep die ‘wat’ last van heeft, maar niet in de problemen komt als de bedrijfsvoering wordt aangepast. Als laatste is er een groep ondernemers die hard wordt geraakt, met soms een grote dreiging van faillissement. De grote vraag is, red je het als ondernemer, of niet? Wij helpen deze groep om een goede beslissing te nemen; belangrijk is daarbij cashflow, maar ook of het bedrijf nog marktkansen ziet na corona. Als het een zeer negatief scenario aan het worden is, proberen we de ondernemer te helpen met de laatste fase met zijn bedrijf (helaas). In enkele gevallen is een doorstart een mogelijkheid.

Veel ondernemers willen eigenlijk niet opgeven, dat merken we vaak. We adviseren om in een vroeg stadium met een externe adviseur en bijvoorbeeld de accountant alles goed op een rijtje te zetten. Is er een nieuwe coronabegroting, en wat komt daaruit? Is er een cashflow begroting voor de komende maanden? Hoe zit het met de reguliere business, is deze tijdelijk laag of zijn er andere marktkansen? En als laatste niet onbelangrijk: met onze ‘Winstlekkage methodiek’ proberen we kosten op te sporen waar winst weg lekt. Deze moeten zo snel mogelijk gestopt worden.

Waar heeft het volgens jou mee te maken?
Het heeft deels te maken met ondernemers die niet graag opgeven maar je zag ook de afgelopen acht weken dat ondernemers in een soort ‘freeze’ zaten. Ze wisten helemaal niet meer waar het naar toe ging, hoe lang het ging duren, en wat zij daar zelf aan konden doen. Wij merken dat het langzamerhand anders wordt. Er is veel creativiteit bij ondernemers om de problemen aan te pakken. Nu maar hopen dat het voor de meeste ondernemers de opleving op tijd komt en dat het genoeg zal zijn.

Voor alle ondernemers geldt dat wij kosteloos twee online sessies aanbieden van twee uur om te kijken waar de ondernemer staat, en hoe zijn onderneming ervoor staat. Dat verplicht tot niets, een ondernemer mag na deze twee sessies aangeven dat hij verder geen ondersteuning wil. Ik zou als advies geven: overleg met iemand die een brede kijk heeft op een onderneming, en maak een eerlijke afweging of het nog zin heeft of je doorgaat. Als het antwoord echt negatief is, wacht dan niet te lang en neem stappen om je bedrijf te beëindigen. Niemand is ooit een bedrijf begonnen om het te beëindigen, maar het kan toch het beste zijn om in deze situatie te doen.

Bekijk hoe Thexton Armstrong ondernemers helpt in coronatijd

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Nieuwe aflevering MKB TV: dit is het moment om te innoveren

Nieuwe aflevering MKB TV: dit is het moment om te innoveren

Een crisis is hét moment om nieuwe businessmodellen en nieuwe technologieën uit te proberen. Dit is een belangrijke les uit het verleden. Hoe doen MKB bedrijven dit in deze crisis? MKB TV gaat deze week over hun ervaringen en de tips die ze voor jou hebben.

Winnaar Product van de maand: Jitske Naberman van Dutch Museum Gift Shop

Winnaar Product van de maand: Jitske Naberman van Dutch Museum Gift Shop

Dutch Museum Gift Shop is door een vakjury van MKB-Amsterdam gekozen als ‘Product van de Maand’. Dat stond voor deze ene keer helemaal in het teken van producten die van nut zijn in de coronacrisis. DMGS is een online platform voor museumwinkels met als doel musea extra inkomsten te genereren in de anderhalve meter economie. De winnares Jitske Naberman over ondernemen en digitalisering: “ga zo snel mogelijk aan de slag. Volg (veelal gratis) webinars, ga uitzoeken wat de concurrentie doet. Bedenk wat jij belangrijk vindt.”

Sta niet stil en innoveer

Sta niet stil en innoveer

Whello is een online marketingbureau. Voor de crisis zat het kantoor van Whello vol, nu werken de mensen voor een deel thuis. Alles wat zij daarvoor nodig hebben is een wifi- verbinding en hun laptop. Zo werken ze met tools als Google business en chatprogramma Slack volledig in de Cloud. We vragen aan Serge de Sousa co-founder van Whello wat zijn advies is aan MKB’ers in deze coronatijden.

Mediation Amsterdam, online dienstverlening heeft ook voordelen

Mediation Amsterdam, online dienstverlening heeft ook voordelen

Tabitha van den Berg, partner bij Mediation Amsterdam, ondersteunt ondernemers in conflictmanagement. Welke stappen maken de mediators in deze tijden van digitalisering? Welke adviezen hebben zij voor ondernemers die nu met spanningen te maken hebben?

Coaching ondernemers

Coaching ondernemers

Zit je als ondernemer op dit moment in zwaar weer? Maak gebruik van gratis professionele coaching! Normaal gesproken betalen ondernemers een eigen bijdrage van 150 euro. Het ministerie van EZK geeft meer subsidie aan het OKB.Staatssecretaris Mona Keijzer wil naast financiële steun ook naar andere manieren zoeken om ondernemers bij te staan.