Ondernemers zijn van nature optimistisch. Maar wat als het gewoon niet meer gaat? Tweederde van de ondernemers heeft een omzetdaling van meer dan twintig procent. Een deel daarvan maakt helemaal geen omzet meer. Op tijd stoppen is dan echt de meest verstandige keuze, hoe moeilijk die ook is. Bart Drenth legt het voor aan Okkie Boot van Thexton Armstrong. Boot: “niemand is ooit een bedrijf begonnen om het te beëindigen, soms kan het toch het beste zijn.”

Thexton Armstrong adviseert en coacht ondernemers en heeft het Corona ActiePlan gelanceerd. In het nieuwe programma is er online contact om te kijken waar de ondernemer en de onderneming staat. In de eerste drie maanden ligt de nadruk ligt op korte termijn verbeteringen. Daarmee zorgen Thexton Armstrong ervoor dat ondernemers het hoofd boven water kunnen houden. De reacties bij ondernemers zijn positief. De ondernemers die het beter doen kiezen vaak toch nog voor een verbetertraject die wat langer duurt. Voor deze groep is de dienstverlening niet veel veranderd, behalve dat er meer online contact is met de klant.”

Wat merken jullie bij de klanten in deze tijden?
Okkie Boot: we zien grote verschillen bij ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Er zijn bedrijven die het goed doen, soms zelfs beter dan voor de coronacrisis. Er is een groep die ‘wat’ last van heeft, maar niet in de problemen komt als de bedrijfsvoering wordt aangepast. Als laatste is er een groep ondernemers die hard wordt geraakt, met soms een grote dreiging van faillissement. De grote vraag is, red je het als ondernemer, of niet? Wij helpen deze groep om een goede beslissing te nemen; belangrijk is daarbij cashflow, maar ook of het bedrijf nog marktkansen ziet na corona. Als het een zeer negatief scenario aan het worden is, proberen we de ondernemer te helpen met de laatste fase met zijn bedrijf (helaas). In enkele gevallen is een doorstart een mogelijkheid.

Veel ondernemers willen eigenlijk niet opgeven, dat merken we vaak. We adviseren om in een vroeg stadium met een externe adviseur en bijvoorbeeld de accountant alles goed op een rijtje te zetten. Is er een nieuwe coronabegroting, en wat komt daaruit? Is er een cashflow begroting voor de komende maanden? Hoe zit het met de reguliere business, is deze tijdelijk laag of zijn er andere marktkansen? En als laatste niet onbelangrijk: met onze ‘Winstlekkage methodiek’ proberen we kosten op te sporen waar winst weg lekt. Deze moeten zo snel mogelijk gestopt worden.

Waar heeft het volgens jou mee te maken?
Het heeft deels te maken met ondernemers die niet graag opgeven maar je zag ook de afgelopen acht weken dat ondernemers in een soort ‘freeze’ zaten. Ze wisten helemaal niet meer waar het naar toe ging, hoe lang het ging duren, en wat zij daar zelf aan konden doen. Wij merken dat het langzamerhand anders wordt. Er is veel creativiteit bij ondernemers om de problemen aan te pakken. Nu maar hopen dat het voor de meeste ondernemers de opleving op tijd komt en dat het genoeg zal zijn.

Voor alle ondernemers geldt dat wij kosteloos twee online sessies aanbieden van twee uur om te kijken waar de ondernemer staat, en hoe zijn onderneming ervoor staat. Dat verplicht tot niets, een ondernemer mag na deze twee sessies aangeven dat hij verder geen ondersteuning wil. Ik zou als advies geven: overleg met iemand die een brede kijk heeft op een onderneming, en maak een eerlijke afweging of het nog zin heeft of je doorgaat. Als het antwoord echt negatief is, wacht dan niet te lang en neem stappen om je bedrijf te beëindigen. Niemand is ooit een bedrijf begonnen om het te beëindigen, maar het kan toch het beste zijn om in deze situatie te doen.

Bekijk hoe Thexton Armstrong ondernemers helpt in coronatijd

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Energie besparen?

Energie besparen?

De wattjemoetweten (Watt) campagne informeert ondernemers over de informatieplicht energiebesparing. De focus van de campagne verschuift naar energiebesparing: www.wattjemoetweten.nl. Meerdere ondernemers zijn geïnterviewd voor de campagne waaronder Klaas Fuite van Bakkerij Fuite. Dit familiebedrijf heeft de afgelopen drie jaar de CO2 footprint van het bedrijf met 30% weten te verminderen.

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

Duurzaam ondernemen in de crisis, is dat realistisch? Veel mkb’ers hebben nu wel wat anders aan het hoofd. In deze crisis lijkt het handig om investeringen uit te stellen, of toch niet?  Olof van der Gaag, voorzitter Duurzaamheidsraad Amsterdam: “doe het juist nu, het...

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum...

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Gemeenten in de regio werken behoorlijk soepel mee aan plannen van ondernemers om te kunnen functioneren in de anderhalve meter economie. Voor sommige aanvragen ligt dat ingewikkeld omdat er meerdere bestuurslagen en beleidsafdelingen bij betrokken zijn. Dit speelt...

RED WAT ER TE REDDEN VALT

RED WAT ER TE REDDEN VALT

Een open brief van onze voorzitter aan de gemeenteraad: stel een taskforce in. Steunmaatregelen van de overheid zijn en blijven nodig. Maar ze zijn niet genoeg. Omdat financiële steun altijd maar een deel van de kosten dekt en uitstel van betaling geen afstel is. Het enige wat deze bedrijven kan redden is dat hun omzet weer op peil komt. En wel zo snel mogelijk.

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame...