De nieuwe maatregelen tegen corona zijn vooral voelbaar in horeca in de Amsterdamse binnenstad. “Funshoppen er niet meer bij”, aldus voorzitter Bart Drenth van MKB-Amsterdam. “Met de stijging van het aantal besmettingen zit er niets anders op dan weer strengere maatregelen te nemen.”Drenth is in ieder geval blij dat er meer duidelijkheid komt over de mondkapjesplicht. De gevolgen voor de lokale economie zijn groot. “Ik verwacht daarom dat de overheid met meer steun over de brug gaat komen”.

We wisten dat er strengere maatregelen aan zaten te komen. Gezien het steeds maar oplopend aantal besmettingen en de toenemende druk op de zorg was het onvermijdelijk. Veel ondernemers hebben de persconferentie van minister-president Rutte en minister De Jonge ervaren als een klap. En natuurlijk vooral voor enkele specifieke sectoren. Het is heel zuur dat ondernemers die er werkelijk alles aan doen en hebben gedaan om hun zaak zo veilig mogelijk te maken, die zich keurig aan de regels houden en toch de deuren weer moeten sluiten.

Het probleem is ‘ons’ gedrag. Rutte zei het vorige week ook al tijdens ons MKB Live event, ‘Nederland’ houdt zich onvoldoende aan de richtlijnen. Hopelijk is de gedeeltelijke lockdown een soort wake-up call. Dit is menens en als we het de komende weken niet beter doen, lopen we het risico dat nog veel meer bedrijven en sectoren weer op slot gaan. Dat mogen we niet laten gebeuren en daar moeten we ons allemaal voor inzetten.

Amsterdamse binnenstad: 55% minder omzet dan vorig jaar

Perspectief en compensatie
De komende weken moeten we vooral benutten om perspectief te scheppen; voor ondernemers, medewerkers, voor iedereen. Ondernemers in de nu zwaarst getroffen sectoren hebben ten eerste, extra steun nodig vanuit de overheid. Om ook deze periode weer door te komen. We vragen van hen grote offers, daar moet dan ook compensatie tegenover staan. Het kabinet beseft dat en daarover gaan we morgen verder in gesprek. Ten tweede moeten we (verder) aan de slag met nog slimmere en gerichte maatregelen per branche. Waarmee onze ondernemers straks – na deze gedeeltelijke lockdown – verder kunnen. Maatregelen die effectief zijn op het virus en minder schadelijk voor hun omzet en resultaat. Belangrijk daarbij is – ook voor het draagvlak – dat het vanuit het kabinet allemaal eerlijk, proportioneel en uit te leggen is. In de nieuwe routekaart van het kabinet moeten fijnmaziger maatregelen en experimenten worden uitgewerkt in bijvoorbeeld de horeca en andere sectoren. Waarmee ondernemers deel van de oplossing kunnen zijn.

Tegelijk moet de komende tijd echt de testcapaciteit omhoog. We zeggen dat natuurlijk al tijden, als je als overheid dit soort ingrijpende maatregelen neemt om het virus in te dammen, dan hoort daar een passend testbeleid – inclusief sneltesten – bij.
Verder hebben we in reactie op de nieuwste maatregelen aangegeven dat er betere handhaving van de gedragsregels nodig is. Ondernemers kunnen daar eveneens een rol in pakken, we moeten dan wel in de gelegenheid worden gesteld.

Time-out en stopregeling
Zoals gezegd hebben veel van onze leden opnieuw extra steun nodig om door deze zware tijden te komen. De horeca is dicht, andere branches voelen de gevolgen van de beperking van de groepsgrootte, andere weer van de toenemende terughoudendheid – en ontmoediging – van consumenten om te gaan winkelen. Dat vraagt veelal om maatwerk.
Los daarvan moet het kabinet ook haast gaan maken met de time-out- en stopregeling. De urgentie wordt steeds groter. We zijn verder nog altijd bezig met een oplossing voor de duizenden ondernemers die op grond van hun SBI-code geen aanspraak kunnen maken op de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). Morgen is er weer een bestuurlijk overleg met minister Koolmees en minister Wiebes en daar liggen al deze onderwerpen prominent op tafel.

Thuiswerken
Premier Rutte maakte er gisteren tijdens de persconferentie een punt van dat er de afgelopen weken veel minder gehoor is gegeven aan de oproep om zoveel mogelijk thuis te werken dan in het voorjaar. Ik hoor van de nodige bedrijven dat zij zich niet in dat beeld herkennen en het juist wél doen.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Bart Drenth

Bart Drenth

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...