afbeelding2SLEUTELMOMENT

Grote en kleine momenten bepalen iemands leven.

Inspiratie van Dr. Sarphati

In 2014 begon Bart Drenth (50) een eigen organisatieadviesbureau en werd hij voorzitter van MKB Amsterdam.

GRONINGEN
,,Ik hoorde bij de eerste lichting studenten met een ov-kaart. Als ik met de trein uit Groningen langs het Oosterdok Amsterdam binnenreed en over de binnenstad uitkeek, dacht ik altijd: hier wil ik later wonen. Na mijn afstuderen ben ik meteen gegaan.’’

VRIJGEVESTIGD
,,Lang ben ik in vaste dienst geweest. Na mijn laatste baan begon ik aan opdrachten samen met andere zzp’ers. Zo rolde ik mijn eigen bedrijf in. Een rare term eigenlijk: zzp’er, want dat benadrukt vooral wat je níet bent. In België heet je dan ‘vrij gevestigd’. Veel beter.’’

TIJD OVER
,,Ik zat voor mijn vorige baan iedere dag 2,5 uur in de trein naar Rotterdam. Keer vijf is dat 12,5 uur per week. Toen ik voor mezelf begon, kon ik op de fiets naar veel afspraken. Ik wilde die overgebleven tijd nuttig besteden en me inzetten voor Amsterdam. Vandaar MKB Amsterdam. Het gaat heel goed met de stad. Er gebeuren mooie dingen en ik wil eraan bijdragen dat de stad blijft bloeien.’’

SARPHATI
,,Dr. Sarphati was in de negentiende eeuw een burger die zich inzette voor de stad. Mede door zijn werk beleefde Amsterdam zijn tweede Gouden Eeuw. Zef Hemel vertelde hier inspirerend over bij de tentoonstelling Volksvlijt 2056 in de OBA. Je weet het pas als je terugkijkt, maar het zou kunnen dat Amsterdam nu zijn derde Gouden Eeuw beleeft. Daarvoor moet de stad wel durf tonen. Bijvoorbeeld door niet te kinderachtig te zijn en ruimte te geven aan de combinatie van wonen, werken en recreëren.’’

Bron: Het Parool – De Ondernemer, Sleutelmoment d.d. 19-11-2016

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Bart Drenth

Bart Drenth

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Energie besparen?

Energie besparen?

De wattjemoetweten (Watt) campagne informeert ondernemers over de informatieplicht energiebesparing. De focus van de campagne verschuift naar energiebesparing: www.wattjemoetweten.nl. Meerdere ondernemers zijn geïnterviewd voor de campagne waaronder Klaas Fuite van Bakkerij Fuite. Dit familiebedrijf heeft de afgelopen drie jaar de CO2 footprint van het bedrijf met 30% weten te verminderen.

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

MKB TV: duurzaam ondernemen in tijden van crisis

Duurzaam ondernemen in de crisis, is dat realistisch? Veel mkb’ers hebben nu wel wat anders aan het hoofd. In deze crisis lijkt het handig om investeringen uit te stellen, of toch niet?  Olof van der Gaag, voorzitter Duurzaamheidsraad Amsterdam: “doe het juist nu, het...

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Opmerkelijk ondernemen, column Bert Bos

Toch weer een Belg, flitste het door mijn hoofd toen ik het nieuwe plan las om van Amsterdam een allesomvattende stad te maken. Allesomvattend is Inclusief Noord. Sinds de aanleg van het Centraal Station eind 19e eeuw was de doorslaggevende brug vanuit het centrum...

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Ingewikkelde vergunningaanvragen

Gemeenten in de regio werken behoorlijk soepel mee aan plannen van ondernemers om te kunnen functioneren in de anderhalve meter economie. Voor sommige aanvragen ligt dat ingewikkeld omdat er meerdere bestuurslagen en beleidsafdelingen bij betrokken zijn. Dit speelt...

RED WAT ER TE REDDEN VALT

RED WAT ER TE REDDEN VALT

Een open brief van onze voorzitter aan de gemeenteraad: stel een taskforce in. Steunmaatregelen van de overheid zijn en blijven nodig. Maar ze zijn niet genoeg. Omdat financiële steun altijd maar een deel van de kosten dekt en uitstel van betaling geen afstel is. Het enige wat deze bedrijven kan redden is dat hun omzet weer op peil komt. En wel zo snel mogelijk.

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Manifesto voor duurzaam en circulair ondernemen

Precies vijf jaar geleden werd Manifesto opgericht, één van de initiatiefnemers is Erik Friedeberg. Hij vertelt zijn verhaal, drijfveren en zijn motivatie om deze duurzame coöperatie te starten en uit te bouwen. Met crowdfunding wil hij zijn succesvolle duurzame...